Prasopita - zapiekanka z pora

prasopita

Składniki

• około 1 kg porów (białych części)
  • 4 jajka
  • ¾ kubka pełnego mleka
  • około 250 g sera Kefalograviera
  • sól morska
  • świeżo zmielony czarny pieprz
  • 2 czubate łyżki posiekanej natki pietruszki
  • oliwa z oliwek
  • ciasto filo

Πρασόπιτα

Prasopita to kolejna grecka zapiekanka z ciasta filo, jednak tym razem w roli głównej w farszu występują ser Kefalograviera oraz pory, więc przypadnie danie to przypadnie do gustu przede wszystkim wielbicielom tych warzyw. Prasopitę trzeba porządnie doprawić inaczej będzie mało wyrazista w smaku.

Niektórzy Grecy dodają fetę do porów, dzięki czemu zapiekanka ta jest ostrzejsza w smaku, oraz podają z białym winem. My zachęcamy do próbowania różnych wersji :)

Niestety grecki ser Kefalograviera w Polsce jest trudno dostępny, więc w zastępstwie można użyć parmezanu wraz z serem Gruyere.

1. Białe części porów grubo siekamy i podsmażamy na oliwie na średnim ogniu przez około 10 minut. Następnie dodajemy natkę, sól, pieprz, dokładnie mieszamy i zdejmujemy z ognia. Pozostawiamy do ostygnięcia.

2. Gdy pory będą już przestudzone w osobnej misce mieszamy jajka, mleko i ser. Na koniec dodajemy usmażone pory i dokładnie mieszamy. Farsz już jest gotowy, więc czas zająć się ciastem filo.

3. Do takich wypieków można użyć gotowego filo, które najpierw należy rozmrozić. Na spód będziemy potrzebować około 4-5 płatów ciasta i podobną ilość na wierzch.

4. Każdy płat filo, po umieszczeniu w naczyniu do pieczenia, należy posmarować oliwą z oliwek albo roztopionym masłem. Filo układamy tak, aby boki ciasta wystawały z naczynia dzięki czemu później będzie można je zawinąć.

5. Po położeniu wszystkich warstw filo nakładamy równo farsz z porów. Jak już wyżej wspomnieliśmy boki filo zawijamy na wierzch i każdy z nich też smarujemy oliwą lub masłem.

6. Następnie na wierzch nakładamy po kolei pozostałe arkusze ciasta.

7. Prasopitę pieczemy w temperaturze około 175 stopni C przez około 35 minut. Jeśli filo stanie się złote to będzie znak, że danie jest gotowe :)

Καλή όρεξη!

• 5.0

Oceniłeś na:

Kreta informacje 4.63 na 5 (0) liczba ocen 4
Wszystkie treści i zdjęcia występujące w serwisie są naszą własnością.
Wykorzystanie ich w dowolnej formie wymaga pisemnej zgody autorów.

Komentarze

2021-03-13 19:36:45

Czasem robię

2021-03-13 19:48:51

Basia Skye robisz sama ciasto?

2021-03-13 20:19:12

PietuSzok PL No co Ty Marzenka, kupuję gotowca od Greka

2021-03-13 20:31:00

uff....

2021-03-14 17:28:52

Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz

lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:

Nazwa użytkownika:

Adres e-mail:

Tytuł:

Treść:

Przepisz kod z obrazka:
Kod obrazka

Wpisanie prawidowego kodu oznacza zgodę na przetwarzanie danych w celu wyświetlania komentarza.
Kontakt Administratorem Danych Osobowych zgromadzonych na stronie możliwy jest pod adresem mailowym [email protected]

Zapisz komentarz

Inne strony tej kategorii

Ladenia

Ladenia to tradycyjne ciasto oliwne popularne na wyspie Kimolos oraz sąsiedniej Milos, choć nam zdarzyło się ją kiedyś jeść na Krecie. Wyglądem przypomina ona włoską pizzę, jednak ladenia to raczej chlebowy placek z oliwą, cebulą i pomidorami. Nie ma tu sera, a samo ciasto nie powinno być cienkie.

Gigantes Plaki

Gigantes Plaki to popularne greckie danie, na które składa się duża fasola zapiekana w pomidorowo-ziołowym sosie. Być może niektórzy z Was podczas swoich wakacji mieli już okazję spróbować tego pysznego i sycącego dania. Jeśli nie to warto przygotować je w domu. Powinno ono przypaść do gustu także wegetarianom, bo warzywa przygotowywane według greckich receptur są pełne smaku i bardzo aromatyczne.

Tomatokeftedes - pomidorowe placuszki

Placki warzywne to specjalność greckiej kuchni. Mnogość warzyw dostępnych o każdej porze roku prowokuje wręcz do pomysłowego ich wykorzystania. Tomatokeftedes, czyli placki z pomidorów, to właśnie przepis, który tę teorię udowadnia. Danie to jest popularne na Cykladach oraz w tradycyjnej kuchni Syros, Andros, Tinos, czy Santorini. Najbardziej charakterystyczny smak tomatokeftedes osiągają właśnie mieszkańcy tej ostatniej wyspy ze względu na specyficzny smak rosnących tam niewielkich pomidorów.

Booking.com

Mariola Dudzinska:
Piotr Matulewicz: Super+
Dana Gołowacz: Zaamer jest nieoceniony
gość PiotrWie : Na lotnisku w Chanii są przeprowadzane ankiety z pewną ilością pasażerów i te dane są na ich podstawie. Raz byliśmy proszeni o wzięcie udziału - na kilkadziesiąt startów i lądowań.
Patrycja Kazimieruk Strycharska: Byłam jest cudownie jak większość twierdzę że jeden raz to za mało ale warto chodź nie próżnowałam w zwiedzaniu
Michał Stankiewicz: Skąd te dane? Nas nikt nie pytał o wykształcenie czy o cokolwiek.
Tomasz Lipowski: Od Balos po Vai w 6 lat i wciąż mnie zaskakuje
Lukasz Beata SK: 5 miesięcy , zjeździliśmy własnym domem na 4 kółkach . Kreta jest cudowna
Dana Gołowacz: Od Chanii po Kissamos, Balos I Falasarne po Paleochore i Sougie
Jola Ostraszewska: W zeszlym roku 3x, w sumie 28 dni. Małe apartamenty w kilku miejscach wyspy. Raz tez nocka w samochodzie
Aleksandra PM: Byłam z dziećmi tydzień w czerwcu. Ponieważ to był nasz 2 wspólny pobyt na wyspie, ale mój 5, to Elounda z widokiem (i rejsem) na Spinalongę. Auto na 2 dni. Biuro podróży, hotel ze śniadaniami i kolacjami.
Gosia | crete.pl : Raczej nie, bo Aptera leży przy bocznych drogach.
gość ewawien: Jak dojechac komunikacja miejska? Busem?
gość PiotrWie: Większość hippiesów z Dytiko też się wyprowadziła - nie każdy lubi być oglądany jak małpa w klatce. Gdzie - nie napiszę, zebu znowu nie musieli szukać nowego miejsca na Krecie. Jak ktoś jest bardzo ciekawy - niech sam poszuka.
Maciej Gie: Lentas https://maps.app.goo.gl/4GUkeCY84NawBX6L6
Maria Dziekan: Jeszcze taka ciekawostka: kiedy z Matali pogoniono hippisów, przenieśli się właśnie w okolice Lentas. Raz widzieliśmy gościa w wieku emerytalnym, który nam pasował do tej historii, ale mógł to być po prostu miejscowy luzaczek :)
gość PiotrWie : Bez przesady, oba razy przyjechaliśmy bez rezerwacji i było po kilka opcji do wyboru .
Maria Dziekan: Bardzo lubimy Lentas. Zawsze tam zaglądamy, chociaż trzeba zboczyć ze szlaku. Mamy swoją ulubioną knajpkę, gdzie Maria z mężem codziennie coś ciekawego gotują. Plaża jest malutka, kameralna, jak cała miejscowość. Są tam pensjonaty i malutkie hoteliki, jednak chyba ciężko o miejsca.
gość PiotrWie: To jedno z naszych ulubionych miejsc na Krecie - bez hoteli z tłumem turystów, byliśmy tam w 2014r przez kilkanaście dni, zwiedzając zachodnią część gór Asterousia i w 2017 - zatrzymaliśmy się tam na kilka dni gdy szliśmy z Tris Ekklisies do Matali - wzdłuż morza za górami Asterousia śpiąc głównie na plażach - bo miejscowości są tam oddalone o 2 - 3 dni drogi. Dla nas to jest prawdziwa Kreta.
Barbara Arciszewska: Pięknie, jeszcze tam niedotarłam
Basia Skye: Lentas jest super!
KSI Media - Strony WWW i oprogramowanie dla Biur Podróży:
Mariola Dudzinska: Τέλεια
Parklot

Ciekawe miejsca na Krecie

CRETE Copyright © 2009-23 Linki | Kontakt | Polityka prywatności | Kontakt | Newsletter