Kreta przewodnik

Najlepsza polska strona internetowa poświęcona greckiej wyspie Kreta oraz w niewielkim stopniu Grecji kontynentalnej. Znajdziesz tu przydatne informacje związane ze zwiedzaniem Krety wykraczające poza ofertę fakultatywnych wycieczek. Na stronie znajdziecie również opisy najciekawszych miejsc, które sami odwiedziliśmy zwiedzając tę największą grecką wyspę. Treści uzupełniają bieżące aktualności, fotografie oraz przepisy kuchni greckiej.
Booking.com

Tajemnicze tunele w Plakias

Rozległa plaża znajdująca się w miejscowości Plakias zachęca do długich spacerów. Szczególnie ciekawie prezentuje się wschodni rejon plaży położony poniżej stromych skalnych klifów zwanych Gonates. Wiele sporo osób eksplorujących tę część wybrzeża z pewnością trafia na tajemniczy tunel znajdujący się w tym miejscu. Obecność tej budowli budzi wiele zagadek nie tylko wśród turystów, ale nawet wśród lokalnych mieszkańców.


Ścieżka wzdłuż klifu GonatesŚcieżka wzdłuż klifu Gonates

Na temat tego jakie były przyczyny budowy tego tunelu krąży wiele mitów i plotek. Na 12. edycji Kongresu Kretologiko (12ο Κρητολογικό Συνέδριο) zagadkę tę starało się rozwiązać dwóch kreteńskich archeologów, którzy dogłębnie przeanalizowali dostępną dokumentację.

Industrialna archeologia

Z informacji zebranych przez Evangelosa Charitopoulosa oraz Polikarpa Tzikasa jasno wynika, że w XIX oraz pierwszej połowie XX wieku miejsce to było wykorzystywane jako niewielki port przeładunku węgla. Wąskim tunelem poprowadzona była linia kolejowa (najprawdopodobniej wąskotorowa), która ciągnęła się z tego miejsca około 2,5 kilometra w głąb wyspy. Jej bieg kończył się na niewielkiej równinie znajdującej się na wschód od Plakias.

Tajemnicze tunele w Plakias


Lokalizacja portu przeładunkowego oraz dwóch tuneli znajdujących się na skalistym półwyspie zamykającym wschodnią część zatoki nie jest przypadkowa. Rozwiązanie to było podyktowane tym, że w znacznej części zatoka w Plakias, jest zbyt płytka, aby mogły do niej zawijać statki o większej głębokości zanurzenia. Doskonale widoczne jest to na zdjęciach wykonywanych z góry, na których widać piach przebijający się przez morską toń. Jedyną możliwością na pokonanie tych ograniczeń było wysunięcie portu w głąb zatoki, gdzie głębokość wody była o wiele większa.

Plakias z góry

Węgiel wydobywany w kopalni znajdującej się rejonie Plakias nie cechował się szczególnymi parametrami i raczej trudno byłoby nazwać go czarnym złotem. Kopalina ta zawierająca relatywnie małą ilość węgla i cechowała niską kalorycznością. Parametry te powodowały, że była ona klasyfikowana jako węgiel brunatny.

Zmierzch parowców

Raczej trudno przypuszczać, aby sam węgiel przeładowywany w tym miejscu był traktowany jak produkt transportowany w inne rejony Morza Śródziemnego. Najprawdopodobniej, co podkreślają sami archeolodzy, w większej części stanowił on substytut taniego paliwa wykorzystywanego do opalania kotłów zawijających tu parowców.

Końcówka lat 20 ubiegłego wieku to powolny zmierzch statków parowych zasilanych niskiej jakości węglem brunatnym. Odejście od wykorzystywania w żegludze morskiej tego typu paliwa stawiało pod znakiem zapytania dalszy sens funkcjonowania tej kopalni oraz niewielkiego portu przeładunkowego. Ostatecznie działająca tu firma została zamknięta w 1930 roku.

Kriegsmarine

Ostatni rozdział historii tego miejsca napisała II wojna światowa. Wedle nie do końca potwierdzonych informacji w toku działań wojennych miejsce to miało być przez Kriegsmarine jako port, w którym obsługiwane były okręty podwodne. Wykorzystując istniejącą infrastrukturę niemieccy marynarze zaopatrywali u-booty w prowiant oraz w torpedy.

Dziś

Do czasów obecnych zachowała się niewielka ilość śladów przemysłowej infrastruktury. W rejonie klifu Gonates wciąż widoczne są nasypy, na których umieszczone było torowisko. Znajdująca się tu ścieżka biegnąca w kierunku wybrzeża prowadzi do wspomnianego wcześniej tunelu. Jeśli nie lękacie się odrobiny ciemności to możecie wejść do jego wnętrze. W dalszej części podstawa torowiska ponownie eksponowana jest na światło dzienne by następnie znów pogrążyć się w kolejnym tunelu, który kończy się niebezpieczną skalną stromizną. Dawniej znajdowały się tu specjalistyczne instalacje pozwalające na rozładunek węgla. W latach 80-tych z powodu nieszczęśliwego wypadku z udziałem dziecka pozostałości te zostały rozebrane. Obecnie wciąż widoczne są jedynie kamienne mury i podpory będące dawniej częścią portowych instalacji.


Pozostałości infrastruktury tajemniczych tuneli w Plakias
Pozostałości infrastruktury tajemniczych tuneli w Plakias

Data publikacji:
Data modyfikacji:
Średnia: NAN
Liczba ocen: 0
  • 0.5
  • 1.0
  • 1.5
  • 2.0
  • 2.5
  • 3.0
  • 3.5
  • 4.0
  • 4.5
  • 5.0
 
 
Oceniłeś na:
 
Wszystkie treści i zdjęcia występujące w serwisie są naszą własnością.
Wykorzystanie ich w dowolnej formie wymaga pisemnej zgody autorów.

Komentarze

Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz

lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:
https://www.facebook.com/crete.poland/posts/10156182180247551

Nazwa użytkownika:

Adres e-mail:

Tytuł:

Treść:

Przepisz kod z obrazka:
Kod obrazka

Wpisanie prawidowego kodu oznacza zgodę na przetwarzanie danych w celu wyświetlania komentarza.
Kontakt Administratorem Danych Osobowych zgromadzonych na stronie możliwy jest pod adresem mailowym [email protected]

Zapisz komentarz
Zapisz komentarz

Inne strony tej kategorii

Bazylika św. Marka w Heraklionie

Bazylika Św. Marka to jeden z najbardziej rozpoznawalnych budynków Heraklionu i jednocześnie jeden z najważniejszych zabytków miasta. Ta charakterystyczna budowla znajduje się naprzeciwko słynnej Fontanny z Lwami Morosiniego na placu Eleftheriou Venizelou w samym centrum Heraklionu.

Obserwatorium Skinakas

Obserwatorium Skinakas

Obserwatorium jest ulokowane na szczycie góry Skinakas na wysokości 1750m. Pomysł na jego wybudowanie narodził się w 1984 roku, wkrótce po rozpoczęciu budowy drogi prowadzącej na tę górę. Była to wspólna inicjatywa Uniwersytetu Kreteńskiego, Fundacji na rzecz Badań i Technologii - Hellas (FORTH) oraz niemieckiego Max-Planck-Institut für Extraterrestrische. Organizacje te działają wspólnie w celu zapewnienia studentom nowoczesnej edukacji w dziedzinie astronomii, a także wspierają obserwacje astronomiczne z uwzględnieniem rozszerzonych badań nieba i obiektów takich jak komety, czy też mgławice.

Komolithi - ziemne piramidy w miejscowości Potamida

Komolithi - ziemne piramidy w miejscowości Potamida

Na skraju wioski Potamida wyrasta zespół glinianych kopców zwanych Komolithi (Komolithoi). Te ziemne piramidy, określane mianem Greckiej Kapadocji, tworzą jeden z najdziwniejszych i najbardziej interesujących krajobrazów na Krecie.

Booking.com

Polecamy:

Oliwa i kosmetyki organiczne Olivaloe

Najnowsze komentarze:

Adam Wyspiański : gość Marek - Po dacie i samolocie Ryanair chyba leciałeś z Wrocławia? Powiedz mi jak wcześnie składałeś wniosek i czy otrzymałeś maila z potwierdzeniem złożenia wniosku. Ja lecę z rodziną za tydzień 14.08. z Wrocławia. Tak samo dwie dorosłe i dwójka dzieci. (...)
gość Aga: Adam - nie wiedzieliśmy, kto z nas będzie badany (czy w ogóle). Nikt nie miał kodu z 1 czy 2, więc nie spodziewaliśmy się w sumie niczego, chociaż lecąc na Kretę trzeba było się liczyć z badaniami. Same testy szybkie (patyczek do buzi i głośne aaa ;), bez informacji co dalej - Ale co robić po teście wyczytałam na crete.pl już wcześniej. Czekaliśmy 24 godziny, nie było telefonu czyli test jest negatywny. (...)
gość Marek: Przylecieliśmy 7-go Ryainair do Chanii. PLF jeden dla całej rodziny (2 osoby dorosłe plus dwójka dzieci). Na lotnisku krajowym sprawdzany na bramce PDF ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowości danych wszystkich członków rodziny. Na Krecie błyskawiczny skan kodu QR i tyle. Nasz zaczynał się od 4, więc żadnych testów. Lotnisko jak wymarłe, błyskawiczny transfer, bagaże już na nas czekały. (...)
Urszula Margiewicz: Źle, że przekracza się ilość ludzi. Lepiej płynąć tsk żeby nie było takiego przeciążenia. Powinien kapitan statku wiedzieć ma być np. 100 osób czy 1000 a nie więcej. A nie pakować ludzi za wszelką cenę.
Roy Feuillade: Love lion square bougatsa and coffee
Adam Wyspiański : gość Aga - Fajnie, że dotarliście. Zażywajcie słońca i dobroci Krety!!! Ja mam z rodziną zaplanowany lot na 14 sierpnia też z Wrocławia. Czy wylatując już wiedzieliście, że 7 to test a 4-nie?? Co robicie, gdzie i jak spędzacie czas w oczekiwaniu na wynik??? W jakim miejscu spędzacie urlop (hotel duży czy mały, pensjonat a może prywatny dom). (...)
CRETE - Kreta: Uaktualnienie! - Stanowisko firmy ANENDYK Armator ANENDYK, doskonale znany z rejsów realizowanych zarówno wzdłuż południowego wybrzeża, jak i na wyspę Gavdos, wydał oświadczenie, w którym zdecydowanie odciął się od zaistniałej sytuacji. Zatrzymany kapitan nie jest ich pracownikiem, a przepełniony statek nie był ich własnością. (...)
gość Aga: Wczoraj wylądowaliśmy w Chanii, każdy miał osobny kod, w tym dzieci również. Ja i dzieci mieliśmy kod zaczynający się od 7 I poszliśmy na badania. Mąż miał kod zawierający się od 4 i nie miał badania. Dużo osób było badanych z naszego samolotu. Wylot LOTem z Wrocławia.
gość PiotrWie: Podejrzewam że pierwotną przyczyną było to że zamiast pływającego tam normalnego promu który mieści kilkaset osób przysłali ten mały. Nie jest wykluczone że ci wszyscy pasażerowie mieli już wcześniej kupione bilety na ten dzień. Jadąc na Gavdos trzeba mieć przynajmniej cztery dni zapasu by jak nie wejdziesz na jeden prom móc popłynąć następnym.
Kaśko Anosowicz: Parę dni temu byłam dokładnie na tym samym speedboacie, sytuacja identyczna, ludzie na stojąco, stłoczeni, wyglądało to bardzo średnio i zero, dosłownie zero maseczek, podczas gdy na wszystkich łodziach w innych kierunkach dookoła bez maski nie wejdzie się na pokład. Musiało się tak to skończyć.
Gosia | crete.pl : χώρα σφακίων w wolnym tłumaczeniu to kraj kul, więc tego....
gość dodekanezowiec: Tak tylko pytam :)
Wojtek Arciszewski: Przypominam, że statki nie są z gumy. Mają określoną nośność, czyli dopuszczalną masę ładunku. W przypadku statków pasażerskich ładunkiem są ludzie. Tutaj nie ma żartów.Co jakiś czas dowiadujemy się o zatonięciach przeciążonych promów np. w Bangladeszu, czy Indonezji .
Adam Wyspiański : CRETE - Czy wystarczy jeden kod QR dla całej rodziny?? Mam wylot 14 sierpnia do Chania. Lecę z żoną i dwójką dzieci. (...)
Gosia | crete.pl : Generalnie Grecy zalecają korzystanie z masek bawełnianych albo zwykłych chirurgicznych. Te z filtrem są niezbyt dobrze widziane, bo trzeba umieć z nich korzystać, więc Grecy uznali że są zbyt niebezpieczne dla zwykłych użytkowników. W przyłbicach to widzieliśmy tylko obsługę w tawernach. Generalnie za brak masek codziennie wlepiają kary więc lepiej nie ryzykować.
Anna Mielin: Chciał dobrze, przecież pływają stamtąd rzadko, a komuś musiało się to nie spodobać i doniósł komu NIE trzeba...
Karolina H-r: Wczoraj wróciłam ❤️
Daniel Sobieśniewski: Jest pięknie
Adam Chmielnik: Jest pięknie
Marcelina Gnieciak: Wlasnie jestesmy jest pieknie❤
Andrzej Mamak: Czy mieliście robione testy wyrywkowe ? jeżeli tak to jak długo trwało oczekiwanie w hotelu na rezultat ? Drugie pytanie : czy macie jakieś rekomendacje co do rent a car w Heraklionie , jest dużo , w której macie pozytywne doświadczenia ?
Aneta Skraba-Gerber: Pozdrawiam Was serdecznie. Mi już udało się być w te wakacje w Grecji. Akumulatory naladowane. Można pracować.
Iza Napierała: Myśle, ze jak dołożymy lotnisko w Chanii to będziemy w pierwszej trójce.
Maja Szewczyk: Czy były robione jakieś testy po wylądowaniu? Mam zaplanowany wylot na 23 września i nie wiem co robić, rezygnować?
Dorota Ziółkowska: Byłam pierwszy raz na Krecie od 19 lipca do 26 lipca / było fajnie , nie było tłoku wręcz mało turystów, ale właśnie bardzo dużo Polaków i Francuzow

Ciekawe miejsca na Krecie

CRETE Copyright © 2009-20 Linki | Kontakt | Polityka prywatności | Kontakt | Newsletter
ukryj
Zapisz się do
Newslettera