Enter Air (Kod IATA E4, ICAO: ENT) to całkowicie polska i zarazem jedna z popularniejszych linii czarterowych organizujących transfery turystów z naszego kraju do Grecji. Obecnie z usług tego przewoźnika korzysta zdecydowana większość biur podróży oferujących wypoczynek na Krecie.
Mimo tego że Enter Air został utworzony w 2009 roku to prawdziwe skromne początki jego działalności sięgają kwietnia 2010 roku kiedy przedsiębiorstwo to zrealizowało pierwszy lot czarterowy do Tunezji. W okresie tym flotę tego przewoźnika stanowiły jedynie dwa samoloty Boeing 737-400. Jednak na przestrzeni kolejnych miesięcy do marca 2011 roku Enter Air zwiększył łączną liczbę samolotów do ośmiu maszyn Boeing 737.
16 grudnia 2011 Enter Air przewiózł milionowego pasażera. W 2011 oraz w 2012 roku Enter Air był największym przewoźnikiem na rynku polskich przelotów czarterowych uzyskując około 30-procentowy udział w rynku. Jesienią 2013 firma uzyskała zezwolenie Urzędu Lotnictwa Cywilnego na wykonywanie połączeń regularnych pomiędzy Tel Awiwem a Warszawą i Katowicami. W roku 2013 samoloty Enter Air przewiozły w kraju oraz za granicą ponad 1,3 mln pasażerów.
W sezonie wakacyjnym 2014 roku Enter Air operował korzystając z floty 14 samolotów. Zdecydowaną większość maszyn stanowiły Boeingi 737-400 (168 miejsc siedzących), które nieustannie były modernizowane. Wszystkie samoloty zostały wyposażone w wygodniejsze fotele odkupione od Lufthansy. Części maszyn została wyposażona w winglety, czyli charakterystyczne wygięte końcówki skrzydeł.
W chwili obecnej pełna flota Enetr Air obejmuje 17 maszyn z których około połowę stanowią starsze wersje Boeinga 737 w konfiguracji 168 miejsc. Pozostałe natomiast to nowsze samoloty zabierające na pokład 189 osób.
W połowie 2015 roku Enetr Air zadebiutował na warszawskiej giełdzie. Głównym celem tego działania było pozyskanie środków niezbędnych na zakup nowych samolotów. Warto zresztą odnotować, że tego samego dnia przewoźnik złożył zamówienie na cztery nowe samoloty Boeing 737 (dwa w wersji 737-880NG oraz dwa w wersji 737-8 MAX). W dalszych planach przewoźnik ten przewiduje kolejne modernizacje obecnie posiadanych maszyn lub ewentualną wymianę na nowsze modele Boeingów 737 serii 800 (konfiguracja na 189 miejsc). Obecnie flota Enter Air jest wspomagana przez jednego Airbusa A320 łotewskiej linii SmartLynx.
Samoloty linii Enter Air nie należą do najnowszych i niestety widać to nawet gołym okiem. Średni wiek Boeingów 737 latających w barwach tego przewoźnika to około 18 lat, co jest szczególnie widoczne we wnętrzu, które nosi wyraźne ślady wielu lat użytkowania. Osobiście nie podejmujemy się oceny stanu technicznego Boeingów eksploatowanych przez Enter Air, myślimy jednak, że jest on utrzymywany na jak najwyższym poziomie, który gwarantuje wysoki standard bezpieczeństwa.
Oczywiście jak w przypadku większości linii lotniczych również temu przewoźnikowi zdarzają się większe lub mniejsze usterki samolotów. Niestety charakterystyka obłożenia maszyn oraz ich ograniczona liczba sprawia, że ewentualne awarie są najbardziej uciążliwe dla pasażerów lotów czarterowych. Szczególnie dotkliwe może być oczekiwanie na zastępczy samolot, który musi być podstawiony na lotnisko znajdujące się poza Polską.
Problemy z realizacją lotów pojawiają się również w przypadku złych warunków pogodowych (o co w Polsce nawet w sezonie wakacyjnym nie trudno). Ewentualne opóźnienia wcześniejszych lotów powodują perturbacje w harmonogramie kolejnych. Osobiście zetknęliśmy się z taką sytuacją w przypadku naszego powrotu z wyspy Rodos, gdzie na lotnisku spędziliśmy kilka dodatkowych godzin. Osobiście jednak nie podzielamy wielu negatywnych opinii krążących o tym przewoźniku oraz o personelu pracującym na pokładach jego samolotów. Mamy nadzieję, że kolejne lata przyniosą dalszy rozwój tej polskiej firmy pozwalający na konkurencję z ciągle rosnącą konkurencją ze strony czeskich linii czarterowych Travel Service.
Waga bagażu przysługującego pasażerowi: 20 kg
Bagaż podręczny: 5 kg
Wymiary bagażu podręcznego: 55 x 40 x 23 cm
Opłata za przekroczenie limitu wagowego wynosi 24 PLN za każdy dodatkowy 1kg.
Travel Service (Kod IATA - QS, ICAO - TVS lub TVP) to prywatne czeskie linie lotnicze. Od 2009 roku firma ta systematycznie zwiększa swój udział w całkowitej liczbie przewozów czarterowych realizowanych z polskich lotnisk. Równocześnie to jeden z popularniejszych przewoźników wykonujących loty czarterowe na Kretę. Obok Enter Air to jeden z głównych graczy oferujących tego typu loty na naszym rynku.
Kiedy 28 maja 1999 samolot w barwach linii lotniczej Aegean Airlines zrealizował pierwszy rejsowy lot na trasie między Atenami a Heraklionem mało kto przypuszczał, że rodząca się wtedy firma odniesie aż tak duży sukces. Po piętnastu latach, jakie minęły od tego dnia, Aegean Airlines jest największym greckim przewoźnikiem, którego bez najmniejszej przesady można również nazwać jedną z największych i najprężniej rozwijających się w firm w tym regionie Europy. Do obecnej chwili samoloty tej linii lotniczej przewiozły łącznie 67 milionów pasażerów.
Komentarze
komentarz z
My na Korfu też lecieliśmy ENTER AIR
komentarz z
Wspaniałych wakacji i czekamy na relacje z pobytu :)
komentarz z
Dziękujemy :) relacje będą!
komentarz z
my musimy wytrzymać do października :(
komentarz z
Dasz radę. Szybko zleci
komentarz z
Pierwszy raz w życiu leciałam tymi liniami do Heraklionu z Wrocławia -miło wspominam :):)
Enter
Cyba maja najlepszych pilotów z Polskich czarterów, nie uniżając innym. Ląduja na 3 lotnisku co do bezpieczeństwa na świecie, to w Madera, leciałem.
Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz
lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:
https://www.facebook.com/crete.poland/posts/10153718629907551