Kreta przewodnik

Najlepsza polska strona internetowa poświęcona greckiej wyspie Kreta oraz w niewielkim stopniu Grecji kontynentalnej. Znajdziesz tu przydatne informacje związane ze zwiedzaniem Krety wykraczające poza ofertę fakultatywnych wycieczek. Na stronie znajdziecie również opisy najciekawszych miejsc, które sami odwiedziliśmy zwiedzając tę największą grecką wyspę. Treści uzupełniają bieżące aktualności, fotografie oraz przepisy kuchni greckiej.

Linie lotnicze Aegean Airlines

Kiedy 28 maja 1999 samolot w barwach linii lotniczej Aegean Airlines zrealizował pierwszy rejsowy lot na trasie między Atenami a Heraklionem mało kto przypuszczał, że rodząca się wtedy firma odniesie aż tak duży sukces. Po piętnastu latach, jakie minęły od tego dnia, Aegean Airlines jest największym greckim przewoźnikiem, którego bez najmniejszej przesady można również nazwać jedną z największych i najprężniej rozwijających się w firm w tym regionie Europy. Do obecnej chwili samoloty tej linii lotniczej przewiozły łącznie 67 milionów pasażerów.

Jeśli kogoś interesuje w jaki sposób ten niegdyś mały przewoźnik stał sie prawdziwym rekinem wśród europejskich linii lotniczych to zapraszamy Was do zapoznania się z pełną historią Aegean Airlines, którą znajdziecie na końcu artykułu. Ewolucja tej firmy powinna stać się lekturą obowiązkową oraz inspiracją dla osób zarządzających innymi liniamii lotniczymi.

Samolot Aegean Airlines

Flota Aegean Airlines

Do niedawna jednym z podstawowych samolotów tych linii lotniczych był Boeing 737. Po przejęciu Olympic Air władze Aegean Airlines podjęły decyzje o ujednoliceniu parku maszyn. Używane dotychczas Boeingi zostały zastąpione przez nowo zakupione samoloty Airbus A320, które wraz z samolotami przejętymi od linii olimpijskich stanowią obecna flotę Aegean Airlines. W chwili obecnej średni wiek maszyn, które latają w barwach tego przewoźnika to 5,7 lat.

Naszym zdaniem

Zawsze bardzo chętnie korzystamy z usług tych linii lotniczych. Stosunkowo młoda flota samolotów, których wygląd i czystość nie budzi żadnych zastrzeżeń to duża zaleta tego przewoźnika. Do tej pory nigdy nie zdarzyło się aby lot, który odbywaliśmy z Aegean Airlines był opóźniony lub przesunięty. Osobiście polecamy te linie lotnicze. Jedyne do czego można mieć zastrzeżenie to jakość serwowanego cateringu, który mógłby być w większym stopniu oparty na świeżych składnikach.

Samolot Aegean AirlinesBoeing 737-400 na lotnisku w Katowicach

Nagrody przyznane Aegean Airlines

Mimo stosunkowo krótkiej historii istnienia przewoźnik ten szczyci się stosunkowo dużą liczbą nagród jakie otrzymał. Poniżej znajdziecie pełną listę wszystkich nagród i wyróżnień przyznanych Aegean Airlines:

  • 2000/2001 - ERA (Europejskie Stowarzyszenie Regionalnych Linii Lotniczych) Brązowy medal w kategorii: Linia Lotnicza Roku
  • 2004/2005 - ERA Złoty medal w kategorii: Linia Lotnicza Roku
  • 2005/2006 - ERA Srebrny medal w kategorii: Linia Lotnicza Roku
  • 2006/2007 - ERA Srebrny medal w kategorii: Linia Lotnicza Roku
  • 2007 - ERA nagroda Złotej Palmy
  • 2008/2009 - ERA Złoty medal w kategorii: Linia Lotnicza Roku
  • 2009 - Regionalny Skytrax: Najlepsza linia lotnicza w Europie
  • 2011 - Regionalny Skytrax Najlepsza linia lotnicza w Europie
  • 2012 - Regionalny Skytrax Najlepsza linia lotnicza w Europie
  • 2013 - Regionalny Skytrax Najlepsza linia lotnicza w Europie
  • 2013 - On-time Performance Service Awards: najbardziej niezawodne linie lotnicze w Europie w roku 2012

Historia Aegean Airlines

Początkowo Aegean Airlines skupiał się głównie na przewozie pasażerów w obrębie Grecji oraz na wykonywaniu lotów z tak zwanymi pasażerami VIP. Rejsowe połączenia były realizowane dwoma niewielkimi samolotami Avro Rj-100. Pod koniec 1999 roku Aegean Airlines wykupiło firmę Air Greece pierwsze prywatne greckie linie lotnicze. Ten krok pozwolił na wyraźnie zwiększenie udziału w rynku przewozów lokalnych.

Samolot Avro Rj-100 w barwach Aegean AirlinesSamolot Avro RJ-100 w barwach Aegean Airlines

Już dwa lata później Aegean Airlines jest inicjatorem kolejnej konsolidacji na rynku greckich przewozów lotniczych. Na wiosnę 2001 roku egejskie linie lotnicze podejmują bliską współpracę z firmą Cronus. Początkowo samoloty będące własnością tego drugiego przewoźnika latają pod wspólną nazwą AEGEANCronus. Jednak jeszcze pod koniec tego roku połączenie obu firm zostało ostatecznie sfinalizowane, a wszystkie maszyny linii lotniczych Cronus otrzymały nowe malowanie zgodne z barwami Aegean Airlines.

W kolejnych latach firma ta podejmuje współpracę z kilkoma innymi europejskimi liniami lotniczymi takimi choćby jak: Lufthansa, British Midland International, Brussels Airlines, czy też Transportes Aéreos Portugueses - Air Portugal.

Następny przełomowy krok dla firmy Aegean Airlines miał miejsce w 2009 roku, kiedy przewoźnik ten z wynikiem 6,6 mln przewiezionych pasażerów, zdetronizował swojego największego greckiego konkurenta, czyli linie lotnicze Olympic. W okresie tym Aegen Airlines wyraźnie postawił na rozwój siatki połączeń międzynarodowych. Przypieczętowaniem tego okresu było wstąpienie Aegean Airlines w szeregi największego sojuszu lotniczego Star Alliance.

Kolejną ważną gałęzią działalności podejmowaną wówczas przez Aegean Airlines są loty charterowe. Wielu podróżnych, w tym również z Polski, po raz pierwszy zetknęło się z tym przewoźnikiem właśnie w czasie wakacyjnych wylotów do Grecji. W 2010 roku liczba pasażerów Aegean Airlines latających na trasach międzynarodowych była większa od łącznej liczby osób, które zostały przewiezione przez tę firmę na połączeniach krajowych.

Boeing 737-400 w barwach Aegean Airlines

Próba połączenia z Olympic Air

Od 2010 roku coraz częściej pojawiają się spekulacje na temat ewentualnego połączenia się dwóch największych greckich linii lotniczych. Zapowiedź konsolidacji obu firm zdawała się przesądzać o losie rozpoznawalnej już wówczas marki Aegean Airlines. Samoloty połączonych firm miały operować pod znakiem Olympic Air. Sprzeciw Komisji Europejskiej spowodował, że plany te nie zostały zrealizowane. Urzędnicy europejscy obawiali się, że połączona firma będzie mieć regionalny monopol, który zagrozi konkurencyjności rynku. Połączenie obu firm miałby być możliwe jedynie w przypadku spełnienia bardzo restrykcyjnych warunków. Jednym z nich było oddanie marki Aegean Airline ewentualnemu konkurentowi. Władze egejskich lini lotniczych uznały ten warunek za niedopuszczalny.

Stale pogarszająca się kondycja finansowa Olympic Air oraz widmo ewentualnego bankructwa tej firmy spowodowały, że już w 2011 roku odżył pomysł połączenia obu firm. Jednak w odróżnieniu od 2010 roku obecne połączenie ma zdecydowanie mniej partnerski wydźwięk, a Aegean Airlines występuje w charakterze kupującego. Oczywiście transakcja kupna Olympic Air musiała uzyskać akceptacje Komisji Europejskiej, która bynajmniej nie patrzyła na to zbyt przychylnym okiem.


Kupno Olympic Air

W dniu 21 października 2012 władze Aegean Airlines ogłosiły, że zawarły umowę nabycia Olympic Air za kwotę 75 mln € (z czego 20 mln € miało być wpłacone natychmiast). Zapowiedziano równocześnie, że do czasu zatwierdzenia tej transakcji przez Komisję Europejską obaj przewoźnicy będą działać jako odrębne marki. W przypadku gdyby Komisja Europejska nie zaakceptowała warunków umowy, Aegean Airlines stałoby się udziałowcem Olympic Air posiadającym 17% akcji tej spółki.

Dzień 9 października 2013 roku stał się kolejną historyczną datą dla Aegean Airlines. W tym dniu Komisja Europejska wydała ostateczną zgodę na sprzedaż Olympic Air. Konsolidacja obu linii lotniczych pozwoli na utworzenie jednolitego przewoźnika, który zatrudnia łącznie 2400 pracowników i posiada 8 baz na terenie całej Grecji. Wedle zapowiedzi obie marki mają zostać zachowane, przy czym to właśnie Aegean Airlines ma pełnić dominującą rolę. W barwach tego przewoźnika latają obecnie wszystkie długodystansowe samoloty, które były w posiadaniu obu firm. Olympic Air obsługuje w tej chwili tylko i wyłącznie loty w obrębie Grecji, a flotę tego przewoźnika stanowi czternaście turbośmigłowych maszyn  Bombardier Dash 8.

Data publikacji:
Data modyfikacji:
Średnia: 5
Liczba ocen: 3
  • 0.5
  • 1.0
  • 1.5
  • 2.0
  • 2.5
  • 3.0
  • 3.5
  • 4.0
  • 4.5
  • 5.0
 
 
Oceniłeś na:
 
Kreta informacje 5 na 5 (0) liczba ocen 3
Wszystkie treści i zdjęcia występujące w serwisie są naszą własnością.
Wykorzystanie ich w dowolnej formie wymaga pisemnej zgody autorów.

Komentarze

 gość}
gość Asia
2015-05-18 10:05:44

lot liniami Aegean Airlines

W 2012 roku miałam okazję lecieć na Rodos liniami Aegean Airlines, atmosfera na pokładzie fantastyczna, stewardessy przemiłe, a obsługa cateringowa moim zdaniem na 6+ (jedzonko i napoje wliczone w cenę biletu)

Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz

Nazwa użytkownika:

Adres e-mail:

Tytuł:

Treść:

Przepisz kod z obrazka:
Kod obrazka

Wpisanie prawidowego kodu oznacza zgodę na przetwarzanie danych w celu wyświetlania komentarza.
Kontakt Administratorem Danych Osobowych zgromadzonych na stronie możliwy jest pod adresem mailowym [email protected]

Zapisz komentarz
Zapisz komentarz

Inne strony tej kategorii

Linie lotnicze Enter Air

Linie lotnicze Enter Air

Enter Air (Kod IATA E4, ICAO: ENT) to polska i zarazem jedna z popularniejszych linii czarterowych organizujących transfery turystów z naszego kraju do Grecji. Obecnie z usług tego przewoźnika korzysta zdecydowana większość biur podróży oferujących wypoczynek na Krecie.

Travel Service

Travel Service

Travel Service (Kod IATA - QS, ICAO - TVS lub TVP) to prywatne czeskie linie lotnicze. Od 2009 roku firma ta systematycznie zwiększa swój udział w całkowitej liczbie przewozów czarterowych realizowanych z polskich lotnisk. Równocześnie to jeden z popularniejszych przewoźników wykonujących loty czarterowe na Kretę. Obok Enter Air to jeden z głównych graczy oferujących tego typu loty na naszym rynku.

Booking.com

Polecamy:

Oliwa i kosmetyki organiczne Olivaloe


Parklot

Najnowsze komentarze:

Gisele Sisco Criscuolo: Ma Grand-mère le faisait et je fait comme elle
gość Arturrro: Aspri Limni, piękne miejsce, polecam każdemu.
Halina Grala: 
gość Arturrro: Pamietam jak śmiałem się z tych co mówili o czipach no i czytam na kilku portalach że USA testują właśnie czipa który będzie wykrywał covida
Dobi Gralinska: Przepychota
Gosia | crete.pl : Swoje teorie publikuj sobie w swojej przestrzeni internetowej. Nasza strona to nie miejsce na rozpowszechnianie tego typu tekstów.
gość Perun: Do Crete Creta! Teorie spiskowe? Przecież wszystkie stały się faktem. Trzeba być ślepym żeby tego nie widzieć. Polecam książkę Orwela "Folwark zwierzęcy" z 1984r i porównać do tego co mamy teraz. Włącz myślenie wyłącz TV. Pozdrawiam
gość Arturrro: Albania była od dawna w planach ale jako drugi kraj do odwiedzenia w danym roku (zazwyczaj krótszy wypad). Jeśli chodzi o wybrzeże Turcji to zgadzam się. Jest średnio. Natomiast w głąb lądu jest co pozwiedzać. Parę już ładnych lat temu trochę  pojeździliśmy. Polecam Majorkę aczkolwiek są też miejsca gdzie mamy piękna plażę a za plecami paskudny moloch. Na szczęście to nie zasada. (...)
Barbara B-c: i co z tego, segregacja sie zaczyna bez testu i zastrzyku nie wjedziesz.
Baśka Wodarz: Edyta ✈
Małgorzata Malińska: Krzysztof
Irena Zygmunt Pampuch: 
gość PiotrWie: Albania jest całkiem ciekawa, jest co zwiedzać, góry do pochodzenia, tam bym pojechał. Turcja - wczoraj oglądałem specjalnie Tour of Turkey ba jechali wzdłuż wybrzeża. mi nie pasuje - wygląda jak większość śródziemnomorskiego wybrzeża Hiszpanii kontynentalnej - plaża, za nią wielkie hoteliszcza, potem szosa a za nią kolejne wieżowce. (...)
gość Arturrro: Mi głównie nie pasują testy na lotnisku. Na Majorce konieczny jest obecnie test przed wylotem  i żadne drugie testy wyrywkowe. Na plaży nie trzeba mieć maski(chcieli to wprowadzić ale Baleary się nie zgodziły), do pływania tym bardziej bo tam maska nie była konieczna do uprawiania sportu np. bieganie. Oprócz Zanzibaru, Dominikany(tutaj chyba wyrywkowe) i Meksyku testy nie są wymagane w Albanii. (...)
gość PiotrWie: Sprawdziłem wymagania innych krajów - Hiszpanii, Francji, Włoch czy Chorwacji - wymagają testów przed wyjazdem, kwarantanny po przybyciu i noszenia masek na świeżym powietrzu. Ostatnio Hiszpania poluzowała i pozwala pływać bez maski - ale podejść do wody musisz w masce. (...)
gość PiotrWie: Nie twierdzę że mi pasują testy - ale póki co bez testów to tylko Zanzibar. Jak będzie latem - zobaczymy. Jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma. I tyle.
gość Arturrro: Piotrze, oczywiście możemy się dostosować ale tez wybrać inna destynacje. To nie jest narzekanie przed klawiatura tylko wyrażenie swojej opinii, tak samo jak to Ty robisz. Tobie pasują testy w Polsce, później testy na lotnisku i ewentualna kwarantanna. Mi nie. Porównanie do tego, ze kiedyś to było drożej jest całkowicie bezzasadne. (...)
gość PiotrWie: To kraje boją się o bezpieczeństwo swoich obywateli - ja wiem jak unikać zakażenia i przez rok pracy z pacjentami udało mi się uniknąć. Podróżowanie bez żadnych ograniczeń w dobrych układach wróci za co najmniej kilka lat - a więc albo możemy się dostosować albo siedzieć przed klawiatura i narzekać. (...)
gość Arturrro: Kazdy ma swoje wymagania. Ja nie rozumiem testów wyrywkowych. Nie po to wydaje kasę na PCR żeby jeszcze mieć test na lotnisku a co te testy są w ogole warte najlepiej pokazują przykłady sportowców którzy są testowani kilka razy i wynika mają różne. (...)
gość PiotrWie: My preferujemy wyjazdy indywidualne więc nasz plan wygląda tak- ponieważ rejs na Kretę jest w piątek to w środę rano testy, w czwartek rano wynik jak ujemny to kupić bilety, odprawić się, zamówić samochód na lotnisku, zarezerwować przynajmniej pierwszy nocleg, po czym spakować się i jechać. Realne - wypróbowane w zeszłym roku.
gość dodekanezowiec: Po prostu trza będzie zrobić 2 testy po 340, dziecko do 6 lat nie musi. Itaka daje taka cene, a jak wyjdzie pozytywny test to daje możliwość przełożenia terminu. 
Gosia | crete.pl : I to jest paradoks bo Mitsotakis już w styczniu proponował w KE stworzenie paszportów szczepionkowych, które pozwoliłyby na swobodne przemieszczanie się osobom zaszczepionym. Zakładam że była w tym idea jednolitej europejskiej bazy szczepień. Został zlekceważony przez polityków UE i wyśmiany przez obywateli m.in. polskich, że o zarzutach o dyskryminację nie wspomnę. A teraz robi się już krucho z czasem.
gość PiotrWie: Problem ze szczepieniami jest taki że dopóki nie powstanie ogólnoeuropejska baza danych o szczepieniach to one dają tyle że przy powrocie nie musisz mieć PCR. Jak na razie inne kraje nie mają możliwości sprawdzenia czy moje zaświadczenie jest prawdziwe - my jesteśmy zaszczepieni jako pierwsi - z racji zawodu w grupie 0. (...)
Gosia | crete.pl : Nasz świat zmienił się rok temu, czego część społeczeństwa nie potrafi albo nie chce zaakceptować. Zmieniły się zasady podróżowania ale przecież nie bez przyczyny. Kraje przyjmujące pod swój dach turystów i przejmujące odpowiedzialność nad nimi mają prawo określać wymagania wjazdowe. Wyobraź sobie, że taka mała Grecja wpuszcza wszystkich jak leci i ludzie zaczynają tam masowo chorować. (...)
gość PiotrWie: Osobiście spokojnie zaakceptuję zeszłoroczne zasady - na lotnisku i w samolocie w masce nie jest jakimś strasznym wysiłkiem, jak szliśmy raz na kilka dni do sklepu maskę tez da się ubrać. Jedzenie w tawernie tylko na dworze - no cóż jak przemyślę nasze wielokrotne wyjazdy to tylko raz pamiętam że jedliśmy w budynku - jak byliśmy w kwietniu w Anogii. W zamian - puste plaże, spokój, nawet w Samarii nie było tłumów. (...)
Parklot

Ciekawe miejsca na Krecie

CRETE Copyright © 2009-21 Linki | Kontakt | Polityka prywatności | Kontakt | Newsletter
ukryj
Zapisz się do
Newslettera