Linie lotnicze Aegean Airlines

Kiedy 28 maja 1999 samolot w barwach linii lotniczej Aegean Airlines zrealizował pierwszy rejsowy lot na trasie między Atenami a Heraklionem mało kto przypuszczał, że rodząca się wtedy firma odniesie aż tak duży sukces. Po piętnastu latach, jakie minęły od tego dnia, Aegean Airlines jest największym greckim przewoźnikiem, którego bez najmniejszej przesady można również nazwać jedną z największych i najprężniej rozwijających się w firm w tym regionie Europy. Do obecnej chwili samoloty tej linii lotniczej przewiozły łącznie 67 milionów pasażerów.

Jeśli kogoś interesuje w jaki sposób ten niegdyś mały przewoźnik stał sie prawdziwym rekinem wśród europejskich linii lotniczych to zapraszamy Was do zapoznania się z pełną historią Aegean Airlines, którą znajdziecie na końcu artykułu. Ewolucja tej firmy powinna stać się lekturą obowiązkową oraz inspiracją dla osób zarządzających innymi liniamii lotniczymi.

Samolot Aegean Airlines

Flota Aegean Airlines

Do niedawna jednym z podstawowych samolotów tych linii lotniczych był Boeing 737. Po przejęciu Olympic Air władze Aegean Airlines podjęły decyzje o ujednoliceniu parku maszyn. Używane dotychczas Boeingi zostały zastąpione przez nowo zakupione samoloty Airbus A320, które wraz z samolotami przejętymi od linii olimpijskich stanowią obecna flotę Aegean Airlines. W chwili obecnej średni wiek maszyn, które latają w barwach tego przewoźnika to 5,7 lat.

Naszym zdaniem

Zawsze bardzo chętnie korzystamy z usług tych linii lotniczych. Stosunkowo młoda flota samolotów, których wygląd i czystość nie budzi żadnych zastrzeżeń to duża zaleta tego przewoźnika. Do tej pory nigdy nie zdarzyło się aby lot, który odbywaliśmy z Aegean Airlines był opóźniony lub przesunięty. Osobiście polecamy te linie lotnicze. Jedyne do czego można mieć zastrzeżenie to jakość serwowanego cateringu, który mógłby być w większym stopniu oparty na świeżych składnikach.

Samolot Aegean AirlinesBoeing 737-400 na lotnisku w Katowicach

Nagrody przyznane Aegean Airlines

Mimo stosunkowo krótkiej historii istnienia przewoźnik ten szczyci się stosunkowo dużą liczbą nagród jakie otrzymał. Poniżej znajdziecie pełną listę wszystkich nagród i wyróżnień przyznanych Aegean Airlines:

  • 2000/2001 - ERA (Europejskie Stowarzyszenie Regionalnych Linii Lotniczych) Brązowy medal w kategorii: Linia Lotnicza Roku
  • 2004/2005 - ERA Złoty medal w kategorii: Linia Lotnicza Roku
  • 2005/2006 - ERA Srebrny medal w kategorii: Linia Lotnicza Roku
  • 2006/2007 - ERA Srebrny medal w kategorii: Linia Lotnicza Roku
  • 2007 - ERA nagroda Złotej Palmy
  • 2008/2009 - ERA Złoty medal w kategorii: Linia Lotnicza Roku
  • 2009 - Regionalny Skytrax: Najlepsza linia lotnicza w Europie
  • 2011 - Regionalny Skytrax Najlepsza linia lotnicza w Europie
  • 2012 - Regionalny Skytrax Najlepsza linia lotnicza w Europie
  • 2013 - Regionalny Skytrax Najlepsza linia lotnicza w Europie
  • 2013 - On-time Performance Service Awards: najbardziej niezawodne linie lotnicze w Europie w roku 2012

Historia Aegean Airlines

Początkowo Aegean Airlines skupiał się głównie na przewozie pasażerów w obrębie Grecji oraz na wykonywaniu lotów z tak zwanymi pasażerami VIP. Rejsowe połączenia były realizowane dwoma niewielkimi samolotami Avro Rj-100. Pod koniec 1999 roku Aegean Airlines wykupiło firmę Air Greece pierwsze prywatne greckie linie lotnicze. Ten krok pozwolił na wyraźnie zwiększenie udziału w rynku przewozów lokalnych.

Samolot Avro Rj-100 w barwach Aegean AirlinesSamolot Avro RJ-100 w barwach Aegean Airlines

Już dwa lata później Aegean Airlines jest inicjatorem kolejnej konsolidacji na rynku greckich przewozów lotniczych. Na wiosnę 2001 roku egejskie linie lotnicze podejmują bliską współpracę z firmą Cronus. Początkowo samoloty będące własnością tego drugiego przewoźnika latają pod wspólną nazwą AEGEANCronus. Jednak jeszcze pod koniec tego roku połączenie obu firm zostało ostatecznie sfinalizowane, a wszystkie maszyny linii lotniczych Cronus otrzymały nowe malowanie zgodne z barwami Aegean Airlines.

W kolejnych latach firma ta podejmuje współpracę z kilkoma innymi europejskimi liniami lotniczymi takimi choćby jak: Lufthansa, British Midland International, Brussels Airlines, czy też Transportes Aéreos Portugueses - Air Portugal.

Następny przełomowy krok dla firmy Aegean Airlines miał miejsce w 2009 roku, kiedy przewoźnik ten z wynikiem 6,6 mln przewiezionych pasażerów, zdetronizował swojego największego greckiego konkurenta, czyli linie lotnicze Olympic. W okresie tym Aegen Airlines wyraźnie postawił na rozwój siatki połączeń międzynarodowych. Przypieczętowaniem tego okresu było wstąpienie Aegean Airlines w szeregi największego sojuszu lotniczego Star Alliance.

Kolejną ważną gałęzią działalności podejmowaną wówczas przez Aegean Airlines są loty charterowe. Wielu podróżnych, w tym również z Polski, po raz pierwszy zetknęło się z tym przewoźnikiem właśnie w czasie wakacyjnych wylotów do Grecji. W 2010 roku liczba pasażerów Aegean Airlines latających na trasach międzynarodowych była większa od łącznej liczby osób, które zostały przewiezione przez tę firmę na połączeniach krajowych.

Boeing 737-400 w barwach Aegean Airlines

Próba połączenia z Olympic Air

Od 2010 roku coraz częściej pojawiają się spekulacje na temat ewentualnego połączenia się dwóch największych greckich linii lotniczych. Zapowiedź konsolidacji obu firm zdawała się przesądzać o losie rozpoznawalnej już wówczas marki Aegean Airlines. Samoloty połączonych firm miały operować pod znakiem Olympic Air. Sprzeciw Komisji Europejskiej spowodował, że plany te nie zostały zrealizowane. Urzędnicy europejscy obawiali się, że połączona firma będzie mieć regionalny monopol, który zagrozi konkurencyjności rynku. Połączenie obu firm miałby być możliwe jedynie w przypadku spełnienia bardzo restrykcyjnych warunków. Jednym z nich było oddanie marki Aegean Airline ewentualnemu konkurentowi. Władze egejskich lini lotniczych uznały ten warunek za niedopuszczalny.

Stale pogarszająca się kondycja finansowa Olympic Air oraz widmo ewentualnego bankructwa tej firmy spowodowały, że już w 2011 roku odżył pomysł połączenia obu firm. Jednak w odróżnieniu od 2010 roku obecne połączenie ma zdecydowanie mniej partnerski wydźwięk, a Aegean Airlines występuje w charakterze kupującego. Oczywiście transakcja kupna Olympic Air musiała uzyskać akceptacje Komisji Europejskiej, która bynajmniej nie patrzyła na to zbyt przychylnym okiem.


Kupno Olympic Air

W dniu 21 października 2012 władze Aegean Airlines ogłosiły, że zawarły umowę nabycia Olympic Air za kwotę 75 mln € (z czego 20 mln € miało być wpłacone natychmiast). Zapowiedziano równocześnie, że do czasu zatwierdzenia tej transakcji przez Komisję Europejską obaj przewoźnicy będą działać jako odrębne marki. W przypadku gdyby Komisja Europejska nie zaakceptowała warunków umowy, Aegean Airlines stałoby się udziałowcem Olympic Air posiadającym 17% akcji tej spółki.

Dzień 9 października 2013 roku stał się kolejną historyczną datą dla Aegean Airlines. W tym dniu Komisja Europejska wydała ostateczną zgodę na sprzedaż Olympic Air. Konsolidacja obu linii lotniczych pozwoli na utworzenie jednolitego przewoźnika, który zatrudnia łącznie 2400 pracowników i posiada 8 baz na terenie całej Grecji. Wedle zapowiedzi obie marki mają zostać zachowane, przy czym to właśnie Aegean Airlines ma pełnić dominującą rolę. W barwach tego przewoźnika latają obecnie wszystkie długodystansowe samoloty, które były w posiadaniu obu firm. Olympic Air obsługuje w tej chwili tylko i wyłącznie loty w obrębie Grecji, a flotę tego przewoźnika stanowi czternaście turbośmigłowych maszyn  Bombardier Dash 8.

Data publikacji:
Data modyfikacji:
Średnia: 5
Liczba ocen: 3
  • 0.5
  • 1.0
  • 1.5
  • 2.0
  • 2.5
  • 3.0
  • 3.5
  • 4.0
  • 4.5
  • 5.0
 
 
Oceniłeś na:
 
Kreta informacje 5 na 5 (0) liczba ocen 3
Wszystkie treści i zdjęcia występujące w serwisie są naszą własnością.
Wykorzystanie ich w dowolnej formie wymaga pisemnej zgody autorów.

Komentarze

 gość}
gość Asia
2015-05-18 10:05:44

lot liniami Aegean Airlines

W 2012 roku miałam okazję lecieć na Rodos liniami Aegean Airlines, atmosfera na pokładzie fantastyczna, stewardessy przemiłe, a obsługa cateringowa moim zdaniem na 6+ (jedzonko i napoje wliczone w cenę biletu)

Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz

Nazwa użytkownika:

Adres e-mail:

Tytuł:

Treść:

Przepisz kod z obrazka:
Kod obrazka

Wpisanie prawidowego kodu oznacza zgodę na przetwarzanie danych w celu wyświetlania komentarza.
Kontakt Administratorem Danych Osobowych zgromadzonych na stronie możliwy jest pod adresem mailowym [email protected]

Zapisz komentarz
Zapisz komentarz

Inne strony tej kategorii

Travel Service

Travel Service

Travel Service (Kod IATA - QS, ICAO - TVS lub TVP) to prywatne czeskie linie lotnicze. Od 2009 roku firma ta systematycznie zwiększa swój udział w całkowitej liczbie przewozów czarterowych realizowanych z polskich lotnisk. Równocześnie to jeden z popularniejszych przewoźników wykonujących loty czarterowe na Kretę. Obok Enter Air to jeden z głównych graczy oferujących tego typu loty na naszym rynku.

Linie lotnicze Enter Air

Linie lotnicze Enter Air

Enter Air (Kod IATA E4, ICAO: ENT) to polska i zarazem jedna z popularniejszych linii czarterowych organizujących transfery turystów z naszego kraju do Grecji. Obecnie z usług tego przewoźnika korzysta zdecydowana większość biur podróży oferujących wypoczynek na Krecie.

Booking.com

Polecamy:

Oliwa i kosmetyki organiczne Olivaloe


Parklot

Najnowsze komentarze:

Piotr Matulewicz: Super+
Dana Gołowacz: Zaamer jest nieoceniony
gość PiotrWie : Na lotnisku w Chanii są przeprowadzane ankiety z pewną ilością pasażerów i te dane są na ich podstawie. Raz byliśmy proszeni o wzięcie udziału - na kilkadziesiąt startów i lądowań.
Patrycja Kazimieruk Strycharska: Byłam jest cudownie jak większość twierdzę że jeden raz to za mało ale warto chodź nie próżnowałam w zwiedzaniu
Michał Stankiewicz: Skąd te dane? Nas nikt nie pytał o wykształcenie czy o cokolwiek.
Tomasz Lipowski: Od Balos po Vai w 6 lat i wciąż mnie zaskakuje
Lukasz Beata SK: 5 miesięcy , zjeździliśmy własnym domem na 4 kółkach . Kreta jest cudowna
Dana Gołowacz: Od Chanii po Kissamos, Balos I Falasarne po Paleochore i Sougie
Jola Ostraszewska: W zeszlym roku 3x, w sumie 28 dni. Małe apartamenty w kilku miejscach wyspy. Raz tez nocka w samochodzie
Aleksandra PM: Byłam z dziećmi tydzień w czerwcu. Ponieważ to był nasz 2 wspólny pobyt na wyspie, ale mój 5, to Elounda z widokiem (i rejsem) na Spinalongę. Auto na 2 dni. Biuro podróży, hotel ze śniadaniami i kolacjami.
Gosia | crete.pl : Raczej nie, bo Aptera leży przy bocznych drogach.
gość ewawien: Jak dojechac komunikacja miejska? Busem?
gość PiotrWie: Większość hippiesów z Dytiko też się wyprowadziła - nie każdy lubi być oglądany jak małpa w klatce. Gdzie - nie napiszę, zebu znowu nie musieli szukać nowego miejsca na Krecie. Jak ktoś jest bardzo ciekawy - niech sam poszuka.
Maciej Gie: Lentas https://maps.app.goo.gl/4GUkeCY84NawBX6L6
Maria Dziekan: Jeszcze taka ciekawostka: kiedy z Matali pogoniono hippisów, przenieśli się właśnie w okolice Lentas. Raz widzieliśmy gościa w wieku emerytalnym, który nam pasował do tej historii, ale mógł to być po prostu miejscowy luzaczek :)
gość PiotrWie : Bez przesady, oba razy przyjechaliśmy bez rezerwacji i było po kilka opcji do wyboru .
Maria Dziekan: Bardzo lubimy Lentas. Zawsze tam zaglądamy, chociaż trzeba zboczyć ze szlaku. Mamy swoją ulubioną knajpkę, gdzie Maria z mężem codziennie coś ciekawego gotują. Plaża jest malutka, kameralna, jak cała miejscowość. Są tam pensjonaty i malutkie hoteliki, jednak chyba ciężko o miejsca.
gość PiotrWie: To jedno z naszych ulubionych miejsc na Krecie - bez hoteli z tłumem turystów, byliśmy tam w 2014r przez kilkanaście dni, zwiedzając zachodnią część gór Asterousia i w 2017 - zatrzymaliśmy się tam na kilka dni gdy szliśmy z Tris Ekklisies do Matali - wzdłuż morza za górami Asterousia śpiąc głównie na plażach - bo miejscowości są tam oddalone o 2 - 3 dni drogi. Dla nas to jest prawdziwa Kreta.
Barbara Arciszewska: Pięknie, jeszcze tam niedotarłam
Basia Skye: Lentas jest super!
KSI Media - Strony WWW i oprogramowanie dla Biur Podróży: 
Mariola Dudzinska: Τέλεια
Kasia Chrobry: Zaliczona.
gość PiotrWie : W przebiegu górskiej wersji E4 jest mitato Levadi, pomiędzy Askifou a Katsiveli. Warto wiedzieć o tym miejscu bo jest to jedyne miejsce w Górach Białych gdzie jest stale źródło wody - pozostałe źródła wysychają najczęściej w maju, w cysternach też woda potrafi się skończyć późną wiosną. W 2018 spaliśmy w Mitato Levadi w drodze z Askifou przez Katsiveli na Pachnes i dalej do Anopoli.
gość PiotrWie: Jest też mitato w przebiegu górskiej wersji E4 - pomiędzy przełęczą Seli i Katsiveli, jest to jedyne miejsce ze stałym źródłem wody w Górach Białych, spaliśmy tam w 2018 idąc z Askifou przez Katsiveli na Pachnes i dalej do Anopoli.
Parklot

Ciekawe miejsca na Krecie

CRETE Copyright © 2009-23 Linki | Kontakt | Polityka prywatności | Kontakt | Newsletter
ukryj
Zapisz się do
Newslettera