Kiedy 28 maja 1999 samolot w barwach linii lotniczej Aegean Airlines zrealizował pierwszy rejsowy lot na trasie między Atenami a Heraklionem mało kto przypuszczał, że rodząca się wtedy firma odniesie aż tak duży sukces. Po piętnastu latach, jakie minęły od tego dnia, Aegean Airlines jest największym greckim przewoźnikiem, którego bez najmniejszej przesady można również nazwać jedną z największych i najprężniej rozwijających się w firm w tym regionie Europy. Do obecnej chwili samoloty tej linii lotniczej przewiozły łącznie 67 milionów pasażerów.
Jeśli kogoś interesuje w jaki sposób ten niegdyś mały przewoźnik stał sie prawdziwym rekinem wśród europejskich linii lotniczych to zapraszamy Was do zapoznania się z pełną historią Aegean Airlines, którą znajdziecie na końcu artykułu. Ewolucja tej firmy powinna stać się lekturą obowiązkową oraz inspiracją dla osób zarządzających innymi liniamii lotniczymi.
Do niedawna jednym z podstawowych samolotów tych linii lotniczych był Boeing 737. Po przejęciu Olympic Air władze Aegean Airlines podjęły decyzje o ujednoliceniu parku maszyn. Używane dotychczas Boeingi zostały zastąpione przez nowo zakupione samoloty Airbus A320, które wraz z samolotami przejętymi od linii olimpijskich stanowią obecna flotę Aegean Airlines. W chwili obecnej średni wiek maszyn, które latają w barwach tego przewoźnika to 5,7 lat.
Zawsze bardzo chętnie korzystamy z usług tych linii lotniczych. Stosunkowo młoda flota samolotów, których wygląd i czystość nie budzi żadnych zastrzeżeń to duża zaleta tego przewoźnika. Do tej pory nigdy nie zdarzyło się aby lot, który odbywaliśmy z Aegean Airlines był opóźniony lub przesunięty. Osobiście polecamy te linie lotnicze. Jedyne do czego można mieć zastrzeżenie to jakość serwowanego cateringu, który mógłby być w większym stopniu oparty na świeżych składnikach.
Boeing 737-400 na lotnisku w Katowicach
Mimo stosunkowo krótkiej historii istnienia przewoźnik ten szczyci się stosunkowo dużą liczbą nagród jakie otrzymał. Poniżej znajdziecie pełną listę wszystkich nagród i wyróżnień przyznanych Aegean Airlines:
Początkowo Aegean Airlines skupiał się głównie na przewozie pasażerów w obrębie Grecji oraz na wykonywaniu lotów z tak zwanymi pasażerami VIP. Rejsowe połączenia były realizowane dwoma niewielkimi samolotami Avro Rj-100. Pod koniec 1999 roku Aegean Airlines wykupiło firmę Air Greece pierwsze prywatne greckie linie lotnicze. Ten krok pozwolił na wyraźnie zwiększenie udziału w rynku przewozów lokalnych.
Samolot Avro RJ-100 w barwach Aegean Airlines
Już dwa lata później Aegean Airlines jest inicjatorem kolejnej konsolidacji na rynku greckich przewozów lotniczych. Na wiosnę 2001 roku egejskie linie lotnicze podejmują bliską współpracę z firmą Cronus. Początkowo samoloty będące własnością tego drugiego przewoźnika latają pod wspólną nazwą AEGEANCronus. Jednak jeszcze pod koniec tego roku połączenie obu firm zostało ostatecznie sfinalizowane, a wszystkie maszyny linii lotniczych Cronus otrzymały nowe malowanie zgodne z barwami Aegean Airlines.
W kolejnych latach firma ta podejmuje współpracę z kilkoma innymi europejskimi liniami lotniczymi takimi choćby jak: Lufthansa, British Midland International, Brussels Airlines, czy też Transportes Aéreos Portugueses - Air Portugal.
Następny przełomowy krok dla firmy Aegean Airlines miał miejsce w 2009 roku, kiedy przewoźnik ten z wynikiem 6,6 mln przewiezionych pasażerów, zdetronizował swojego największego greckiego konkurenta, czyli linie lotnicze Olympic. W okresie tym Aegen Airlines wyraźnie postawił na rozwój siatki połączeń międzynarodowych. Przypieczętowaniem tego okresu było wstąpienie Aegean Airlines w szeregi największego sojuszu lotniczego Star Alliance.
Kolejną ważną gałęzią działalności podejmowaną wówczas przez Aegean Airlines są loty charterowe. Wielu podróżnych, w tym również z Polski, po raz pierwszy zetknęło się z tym przewoźnikiem właśnie w czasie wakacyjnych wylotów do Grecji. W 2010 roku liczba pasażerów Aegean Airlines latających na trasach międzynarodowych była większa od łącznej liczby osób, które zostały przewiezione przez tę firmę na połączeniach krajowych.
Od 2010 roku coraz częściej pojawiają się spekulacje na temat ewentualnego połączenia się dwóch największych greckich linii lotniczych. Zapowiedź konsolidacji obu firm zdawała się przesądzać o losie rozpoznawalnej już wówczas marki Aegean Airlines. Samoloty połączonych firm miały operować pod znakiem Olympic Air. Sprzeciw Komisji Europejskiej spowodował, że plany te nie zostały zrealizowane. Urzędnicy europejscy obawiali się, że połączona firma będzie mieć regionalny monopol, który zagrozi konkurencyjności rynku. Połączenie obu firm miałby być możliwe jedynie w przypadku spełnienia bardzo restrykcyjnych warunków. Jednym z nich było oddanie marki Aegean Airline ewentualnemu konkurentowi. Władze egejskich lini lotniczych uznały ten warunek za niedopuszczalny.
Stale pogarszająca się kondycja finansowa Olympic Air oraz widmo ewentualnego bankructwa tej firmy spowodowały, że już w 2011 roku odżył pomysł połączenia obu firm. Jednak w odróżnieniu od 2010 roku obecne połączenie ma zdecydowanie mniej partnerski wydźwięk, a Aegean Airlines występuje w charakterze kupującego. Oczywiście transakcja kupna Olympic Air musiała uzyskać akceptacje Komisji Europejskiej, która bynajmniej nie patrzyła na to zbyt przychylnym okiem.
W dniu 21 października 2012 władze Aegean Airlines ogłosiły, że zawarły umowę nabycia Olympic Air za kwotę 75 mln € (z czego 20 mln € miało być wpłacone natychmiast). Zapowiedziano równocześnie, że do czasu zatwierdzenia tej transakcji przez Komisję Europejską obaj przewoźnicy będą działać jako odrębne marki. W przypadku gdyby Komisja Europejska nie zaakceptowała warunków umowy, Aegean Airlines stałoby się udziałowcem Olympic Air posiadającym 17% akcji tej spółki.
Dzień 9 października 2013 roku stał się kolejną historyczną datą dla Aegean Airlines. W tym dniu Komisja Europejska wydała ostateczną zgodę na sprzedaż Olympic Air. Konsolidacja obu linii lotniczych pozwoli na utworzenie jednolitego przewoźnika, który zatrudnia łącznie 2400 pracowników i posiada 8 baz na terenie całej Grecji. Wedle zapowiedzi obie marki mają zostać zachowane, przy czym to właśnie Aegean Airlines ma pełnić dominującą rolę. W barwach tego przewoźnika latają obecnie wszystkie długodystansowe samoloty, które były w posiadaniu obu firm. Olympic Air obsługuje w tej chwili tylko i wyłącznie loty w obrębie Grecji, a flotę tego przewoźnika stanowi czternaście turbośmigłowych maszyn Bombardier Dash 8.
Enter Air (Kod IATA E4, ICAO: ENT) to polska i zarazem jedna z popularniejszych linii czarterowych organizujących transfery turystów z naszego kraju do Grecji. Obecnie z usług tego przewoźnika korzysta zdecydowana większość biur podróży oferujących wypoczynek na Krecie.
Travel Service (Kod IATA - QS, ICAO - TVS lub TVP) to prywatne czeskie linie lotnicze. Od 2009 roku firma ta systematycznie zwiększa swój udział w całkowitej liczbie przewozów czarterowych realizowanych z polskich lotnisk. Równocześnie to jeden z popularniejszych przewoźników wykonujących loty czarterowe na Kretę. Obok Enter Air to jeden z głównych graczy oferujących tego typu loty na naszym rynku.
Komentarze
lot liniami Aegean Airlines
W 2012 roku miałam okazję lecieć na Rodos liniami Aegean Airlines, atmosfera na pokładzie fantastyczna, stewardessy przemiłe, a obsługa cateringowa moim zdaniem na 6+ (jedzonko i napoje wliczone w cenę biletu)
Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz