Linie lotnicze Aegean Airlines

Kiedy 28 maja 1999 samolot w barwach linii lotniczej Aegean Airlines zrealizował pierwszy rejsowy lot na trasie między Atenami a Heraklionem mało kto przypuszczał, że rodząca się wtedy firma odniesie aż tak duży sukces. Po piętnastu latach, jakie minęły od tego dnia, Aegean Airlines jest największym greckim przewoźnikiem, którego bez najmniejszej przesady można również nazwać jedną z największych i najprężniej rozwijających się w firm w tym regionie Europy. Do obecnej chwili samoloty tej linii lotniczej przewiozły łącznie 67 milionów pasażerów.

Jeśli kogoś interesuje w jaki sposób ten niegdyś mały przewoźnik stał sie prawdziwym rekinem wśród europejskich linii lotniczych to zapraszamy Was do zapoznania się z pełną historią Aegean Airlines, którą znajdziecie na końcu artykułu. Ewolucja tej firmy powinna stać się lekturą obowiązkową oraz inspiracją dla osób zarządzających innymi liniamii lotniczymi.

Samolot Aegean Airlines

Flota Aegean Airlines

Do niedawna jednym z podstawowych samolotów tych linii lotniczych był Boeing 737. Po przejęciu Olympic Air władze Aegean Airlines podjęły decyzje o ujednoliceniu parku maszyn. Używane dotychczas Boeingi zostały zastąpione przez nowo zakupione samoloty Airbus A320, które wraz z samolotami przejętymi od linii olimpijskich stanowią obecna flotę Aegean Airlines. W chwili obecnej średni wiek maszyn, które latają w barwach tego przewoźnika to 5,7 lat.

Naszym zdaniem

Zawsze bardzo chętnie korzystamy z usług tych linii lotniczych. Stosunkowo młoda flota samolotów, których wygląd i czystość nie budzi żadnych zastrzeżeń to duża zaleta tego przewoźnika. Do tej pory nigdy nie zdarzyło się aby lot, który odbywaliśmy z Aegean Airlines był opóźniony lub przesunięty. Osobiście polecamy te linie lotnicze. Jedyne do czego można mieć zastrzeżenie to jakość serwowanego cateringu, który mógłby być w większym stopniu oparty na świeżych składnikach.

Samolot Aegean AirlinesBoeing 737-400 na lotnisku w Katowicach

Nagrody przyznane Aegean Airlines

Mimo stosunkowo krótkiej historii istnienia przewoźnik ten szczyci się stosunkowo dużą liczbą nagród jakie otrzymał. Poniżej znajdziecie pełną listę wszystkich nagród i wyróżnień przyznanych Aegean Airlines:

  • 2000/2001 - ERA (Europejskie Stowarzyszenie Regionalnych Linii Lotniczych) Brązowy medal w kategorii: Linia Lotnicza Roku
  • 2004/2005 - ERA Złoty medal w kategorii: Linia Lotnicza Roku
  • 2005/2006 - ERA Srebrny medal w kategorii: Linia Lotnicza Roku
  • 2006/2007 - ERA Srebrny medal w kategorii: Linia Lotnicza Roku
  • 2007 - ERA nagroda Złotej Palmy
  • 2008/2009 - ERA Złoty medal w kategorii: Linia Lotnicza Roku
  • 2009 - Regionalny Skytrax: Najlepsza linia lotnicza w Europie
  • 2011 - Regionalny Skytrax Najlepsza linia lotnicza w Europie
  • 2012 - Regionalny Skytrax Najlepsza linia lotnicza w Europie
  • 2013 - Regionalny Skytrax Najlepsza linia lotnicza w Europie
  • 2013 - On-time Performance Service Awards: najbardziej niezawodne linie lotnicze w Europie w roku 2012

Historia Aegean Airlines

Początkowo Aegean Airlines skupiał się głównie na przewozie pasażerów w obrębie Grecji oraz na wykonywaniu lotów z tak zwanymi pasażerami VIP. Rejsowe połączenia były realizowane dwoma niewielkimi samolotami Avro Rj-100. Pod koniec 1999 roku Aegean Airlines wykupiło firmę Air Greece pierwsze prywatne greckie linie lotnicze. Ten krok pozwolił na wyraźnie zwiększenie udziału w rynku przewozów lokalnych.

Samolot Avro Rj-100 w barwach Aegean AirlinesSamolot Avro RJ-100 w barwach Aegean Airlines

Już dwa lata później Aegean Airlines jest inicjatorem kolejnej konsolidacji na rynku greckich przewozów lotniczych. Na wiosnę 2001 roku egejskie linie lotnicze podejmują bliską współpracę z firmą Cronus. Początkowo samoloty będące własnością tego drugiego przewoźnika latają pod wspólną nazwą AEGEANCronus. Jednak jeszcze pod koniec tego roku połączenie obu firm zostało ostatecznie sfinalizowane, a wszystkie maszyny linii lotniczych Cronus otrzymały nowe malowanie zgodne z barwami Aegean Airlines.

W kolejnych latach firma ta podejmuje współpracę z kilkoma innymi europejskimi liniami lotniczymi takimi choćby jak: Lufthansa, British Midland International, Brussels Airlines, czy też Transportes Aéreos Portugueses - Air Portugal.

Następny przełomowy krok dla firmy Aegean Airlines miał miejsce w 2009 roku, kiedy przewoźnik ten z wynikiem 6,6 mln przewiezionych pasażerów, zdetronizował swojego największego greckiego konkurenta, czyli linie lotnicze Olympic. W okresie tym Aegen Airlines wyraźnie postawił na rozwój siatki połączeń międzynarodowych. Przypieczętowaniem tego okresu było wstąpienie Aegean Airlines w szeregi największego sojuszu lotniczego Star Alliance.

Kolejną ważną gałęzią działalności podejmowaną wówczas przez Aegean Airlines są loty charterowe. Wielu podróżnych, w tym również z Polski, po raz pierwszy zetknęło się z tym przewoźnikiem właśnie w czasie wakacyjnych wylotów do Grecji. W 2010 roku liczba pasażerów Aegean Airlines latających na trasach międzynarodowych była większa od łącznej liczby osób, które zostały przewiezione przez tę firmę na połączeniach krajowych.

Boeing 737-400 w barwach Aegean Airlines

Próba połączenia z Olympic Air

Od 2010 roku coraz częściej pojawiają się spekulacje na temat ewentualnego połączenia się dwóch największych greckich linii lotniczych. Zapowiedź konsolidacji obu firm zdawała się przesądzać o losie rozpoznawalnej już wówczas marki Aegean Airlines. Samoloty połączonych firm miały operować pod znakiem Olympic Air. Sprzeciw Komisji Europejskiej spowodował, że plany te nie zostały zrealizowane. Urzędnicy europejscy obawiali się, że połączona firma będzie mieć regionalny monopol, który zagrozi konkurencyjności rynku. Połączenie obu firm miałby być możliwe jedynie w przypadku spełnienia bardzo restrykcyjnych warunków. Jednym z nich było oddanie marki Aegean Airline ewentualnemu konkurentowi. Władze egejskich lini lotniczych uznały ten warunek za niedopuszczalny.

Stale pogarszająca się kondycja finansowa Olympic Air oraz widmo ewentualnego bankructwa tej firmy spowodowały, że już w 2011 roku odżył pomysł połączenia obu firm. Jednak w odróżnieniu od 2010 roku obecne połączenie ma zdecydowanie mniej partnerski wydźwięk, a Aegean Airlines występuje w charakterze kupującego. Oczywiście transakcja kupna Olympic Air musiała uzyskać akceptacje Komisji Europejskiej, która bynajmniej nie patrzyła na to zbyt przychylnym okiem.


Kupno Olympic Air

W dniu 21 października 2012 władze Aegean Airlines ogłosiły, że zawarły umowę nabycia Olympic Air za kwotę 75 mln € (z czego 20 mln € miało być wpłacone natychmiast). Zapowiedziano równocześnie, że do czasu zatwierdzenia tej transakcji przez Komisję Europejską obaj przewoźnicy będą działać jako odrębne marki. W przypadku gdyby Komisja Europejska nie zaakceptowała warunków umowy, Aegean Airlines stałoby się udziałowcem Olympic Air posiadającym 17% akcji tej spółki.

Dzień 9 października 2013 roku stał się kolejną historyczną datą dla Aegean Airlines. W tym dniu Komisja Europejska wydała ostateczną zgodę na sprzedaż Olympic Air. Konsolidacja obu linii lotniczych pozwoli na utworzenie jednolitego przewoźnika, który zatrudnia łącznie 2400 pracowników i posiada 8 baz na terenie całej Grecji. Wedle zapowiedzi obie marki mają zostać zachowane, przy czym to właśnie Aegean Airlines ma pełnić dominującą rolę. W barwach tego przewoźnika latają obecnie wszystkie długodystansowe samoloty, które były w posiadaniu obu firm. Olympic Air obsługuje w tej chwili tylko i wyłącznie loty w obrębie Grecji, a flotę tego przewoźnika stanowi czternaście turbośmigłowych maszyn  Bombardier Dash 8.

Data publikacji:
Data modyfikacji:
Średnia: 5
Liczba ocen: 3
  • 0.5
  • 1.0
  • 1.5
  • 2.0
  • 2.5
  • 3.0
  • 3.5
  • 4.0
  • 4.5
  • 5.0
 
 
Oceniłeś na:
 
Kreta informacje 5 na 5 (0) liczba ocen 3
Wszystkie treści i zdjęcia występujące w serwisie są naszą własnością.
Wykorzystanie ich w dowolnej formie wymaga pisemnej zgody autorów.

Komentarze

 gość}
gość Asia
2015-05-18 10:05:44

lot liniami Aegean Airlines

W 2012 roku miałam okazję lecieć na Rodos liniami Aegean Airlines, atmosfera na pokładzie fantastyczna, stewardessy przemiłe, a obsługa cateringowa moim zdaniem na 6+ (jedzonko i napoje wliczone w cenę biletu)

Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz

Nazwa użytkownika:

Adres e-mail:

Tytuł:

Treść:

Przepisz kod z obrazka:
Kod obrazka

Wpisanie prawidowego kodu oznacza zgodę na przetwarzanie danych w celu wyświetlania komentarza.
Kontakt Administratorem Danych Osobowych zgromadzonych na stronie możliwy jest pod adresem mailowym [email protected]

Zapisz komentarz
Zapisz komentarz

Inne strony tej kategorii

Linie lotnicze Enter Air

Linie lotnicze Enter Air

Enter Air (Kod IATA E4, ICAO: ENT) to polska i zarazem jedna z popularniejszych linii czarterowych organizujących transfery turystów z naszego kraju do Grecji. Obecnie z usług tego przewoźnika korzysta zdecydowana większość biur podróży oferujących wypoczynek na Krecie.

Travel Service

Travel Service

Travel Service (Kod IATA - QS, ICAO - TVS lub TVP) to prywatne czeskie linie lotnicze. Od 2009 roku firma ta systematycznie zwiększa swój udział w całkowitej liczbie przewozów czarterowych realizowanych z polskich lotnisk. Równocześnie to jeden z popularniejszych przewoźników wykonujących loty czarterowe na Kretę. Obok Enter Air to jeden z głównych graczy oferujących tego typu loty na naszym rynku.

Booking.com

Polecamy:

Oliwa i kosmetyki organiczne Olivaloe


Parklot

Najnowsze komentarze:

Zdala jestem od myślenia katastroficznego ale coś mi intuicja podpowiada ze znając „inwestowanie” Greków wszystkie pieniądze od turystów pójdą w prywatne kieszenie a nie ochronę tych pięknych miejsc, a kiedy już dojdzie do ich zniszczenia przez ludzka stopę, to postawią tam wielkie hotele z prywatna plaza, bo tylko to zostanie.
jeszcze niech za powietrze zaczną naliczać, za chlor w basenie, sól w morzu, opłatę za sterylne all inclusive etc. Grecji już i tak nie ma od dawna, mogą stawać na uszach i tak się nie dorobią Greki zapyziałe
Dobry pomysł, ale jak z tym pójdzie jakieś udogodnienia typu ubikacja z prawdziwego zdarzenia itp
gość dodekanezowiec: Ale można wejść bokiem, do czego zachęcił pan sprzedający bilety... Bo już limit osób się wyczerpał.  
Aby wejsc na Wulkan Teide wymyslono inne rozwiazanie. Czyli koniecznosc uzyskania zezwolenia na wstep, ale bezplatnie. Zezwolenie wymagane jest tylko w godzinach pracy straznikow czyli CHYBA od 9:00 do 18:00, w innych godzinach mozna wchodzic bez
Komercja komercja komercja ... dlatego kreta to nie moja bajka ... choć w tym roku chciałam się do niej przekonać... niestety na tle innych greckich wysp wypadła słaboooooo
Dobrze ze poznałam te miejsca kiedy była tam garstka ludzi a rano tylko ja :)
gość Loki: Co do samej opłaty to się zgodzę, ze powinna być. Lecz ilość przebywających osób w danym momencie to nie do końca się zgodzę. Dokładnie tydzień temu byłem w Grecji na Balos jak również na Elafonissi i ludzi jest sporo. Jechałem samochodem z Adelianos Kampos około 110 i 140 km. Jak bym zajechał i dostał informacje, ze jest za duzo osób i nie mogę skorzystać z tych uroków to bym był rozczarowany. (...)
Jakieś limity, rezerwacje czy nawet zakaz wstępu to coraz więcej rzeczy na głowie, a teraz są jeszcze covidowe dokumenty, mnie to by zniechęciło bardziej do Krety. Szczególnie, że tam wcale nie ma aż tak wiele osób. Piechotą tam praktycznie nikt nie chodzi, i tak trzeba zapłacić za statek czy samochód (a dojazd nie jest taki prosty), także niech sobie ogarną to z podatków. (...)
Jak teraz spojrzałem na google maps to na plaży na balos pojawiły sie nawet parasole co kiedyś nie było nawet do pomyślenia , tam wytrzymać cały dzien jak nic nie było i potem wejść na górę to było dla twardzieli :)
Nie wybieram się.
Ja jestem za tym żeby dokładali się na to hotelarze z własnego zysku za wynajem pokoi turystom. Pomysł powinien być po myśli tym dbającym o ekologię przedsiębiorcom
Trzeba uważać z tym narzekaniem. Przypomnę, że dwa lata temu wiele turystycznych mega miejscówek na całym świecie głośno pomstowało na turystów, domagając się końca ich inwazji. I Stwórca ich wysłuchał …
I tak jest mniej ludzi niż na plażach w Polsce
Jeśli ktoś kontrolowałby dzięki temu ilość osób przebywających na plaży, to szczerze mówiąc wolałabym zapłacić i plażować w komfortowych warunkach, a nie jak we Władysławowie
Pamiętam jeszcze balos gdzie popołudniu na placyku na górze stało może 20 aut więcej było kóz niż ludzi.
1euro od osoby to nie problem, wejście do Wąwozu Korzeniowego w Kazimierzu kosztuje tyle samo
Na balos jest przecież opłata
Myślę, że to dobry pomysł. Na plaży nie będzie tłumów, a samą plażę i okolice będzie można lepiej chronić. Byleby opłata jednak nie była zbyt wysoka.
Polacy, Rosjanie i Francuzi - okolice Rethymno
Od tygodnia oblężenie rosjan bylo widoczne
gość dodekanezowiec: Dane od touroperatorów były mniej więcej takie -  okolo 2007 najbardziej oblegany był Egipt (tani + całoroczny), okolo 2012  - Turcja, okolo 2017 Grecja. Przyczyną wzrost zamoznosci Polaków.  Ale biorąc dane nie tylko z biur podróży (cały czas mam na mysli "normalne lata" czyli "szczęśliwe lata dziesiąte" XXI w. :) - nie wiem czy Hiszpania i Włochy mogły nie wyprzedzać Grecji. (...)
Jestem w Rethymno...nie słychać Polaków...pewnie dlatego, że długie wybrzeże, dużo plaż, nie mowiąc o ogromnej liczbie tawern. Jest pięknie:)
Rodos co trzeci turysta z Polski
Chora Sfaxion
Parklot

Ciekawe miejsca na Krecie

CRETE Copyright © 2009-21 Linki | Kontakt | Polityka prywatności | Kontakt | Newsletter
ukryj
Zapisz się do
Newslettera