2023-12-11 20:05:22
Ostatnio sporo u nas tematów okołolotniczych. Dziś również mamy ciekawą informację dotyczącą tej tematyki. Oczekuje się, że w 2024 roku greckie władze rozpoczną nową rundę prywatyzacji 22 mniejszych regionalnych portów lotniczych. Program prywatyzacji obejmujący także wprowadzenie prac modernizacyjnych dotyczy lotnisk znajdujących się między innymi na wyspach Naxos, Paros, Chios, Ikaria, Karpathos, Milos. Na liście portów przeznaczonych do reprywatyzacji znajduje się również niewielkie lotnisko znajdujące się w mieście Sitia na Krecie.
Przypomnimy tylko to nie pierwsza taka grupowa prywatyzacja greckich lotnisk. W 2017 roku po wygranym przetargu niemieckie konsorcjum Fraport przejęło kontrolę nad 14 regionalnymi portami lotniczymi w Grecji. Fraport zarządza między innymi lotniskiem w Chania na Krecie, na wyspach Rodos, Santorini, Mykonos i Kos. Prywatyzacja tych lotnisk została wymuszona przez warunki programu pomocowego udzielonego Grecji, która w ramach umowy zawartej z UE i Międzynarodowym Funduszem Walutowym, zobowiązała się do wdrożenia szeroko zakrojonego programu prywatyzacji opiewającego na łączną kwotę 240 miliardów €. Przy tamtym przetargu duże emocje budziło to, że Fraport w ramach umowy ma zarządzać lotniskami przez 40 lat, z możliwością przedłużenia tego okresu o kolejne 10 lat.
Przez cztery lata po przejęciu kontroli nad lotniskami Fraport dokonał modernizacji infrastruktury, renowacji pasów startowych, przebudowy terminali oraz wprowadzania najnowocześniejszych systemów obsługi bagażu i kontroli bezpieczeństwa.
Niestety również rok po przejęciu lotnisk, Fraport podniósł znacząco opłaty za lądowania i postój samolotów na lotnisku w Chanii. Przyczyniło się to bezpośrednio do likwidacji niektórych połączeń oraz zamknięcia bazy samolotowej Ryanaira, który przeniósł swoje maszyny do Niemiec oraz Polski.
Prywatyzacja lotnisk w Grecji staje się już chyba standardem. W przyszłym roku w marciu ma zostać również rozstrzygnięty indywidualny przetarg na zarządzanie międzynarodowym portem lotnicznym w Kalamata na Peloponezie. Do tej pory przetarg ten wzbudził zainteresowanie czterech inwestorów (m.in. Fraportu). Koncesja na zarządzanie tym lotniskiem także w tym przypadku jest przewidziana na 40 lat.
Komentarze
Określenie porty lotnicze jest trochę na wyrost. To krótkie pasy startowe, mikroskopijne budynki i niewielkie parkingi - przynajmniej tam gdzie byłem ( Milos, Naxos, Astipalea) . Przystosowane do turbośmigłowych ATR 200 - 42 miejsca pasażerskie. Proporcjonalnie do lotniska w Chanii mają się jak Heathrow do Heraklionu. Ale do ruchu lokalnego wystarczające. I tak na wyspach gdzie leżą ciężko by było zbudować coś większego i chyba nie ma takiej potrzeby - nawet w szczycie sezonu na najbardziej obciążonym lotnisku na Naxos są 4 kursy dziennie.
Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz
lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:
https://www.facebook.com/crete.poland/posts/742571147917152