Latarnia morska w Chanii (Faros - Φάρος) powstała na przestrzeni sześciu lat od 1595 roku. Podobnie jak szereg innych tego typu budowli oraz umocnień zbudowana została przez Wenecjan, którzy władali wówczas Kretą. Poza oczywistą funkcją sygnalizacji świetlnej budowla ta miała również znaczenie strategiczne. Wraz z twierdzą Firkas znajdującą się na przeciwległym wybrzeżu tworzyła wrota zamykające dostęp do basenu portowego. Do podstawy latarni morskiej przymocowany był gruby łańcuch, który w przypadku niebezpieczeństwa był napinany tworząc w ten sposób skuteczną barierę uniemożliwiającą wpłynięcie do portu obcych statków.
W czasie okupacji tureckiej latarnia morska popadła w ruinę i aż do 1824 roku nie była wykorzystywana. W czasie kolejnego remontu przeprowadzonego w 1832 roku przez Egipcjan okupujących wówczas Chania, wieża uzyskała obecną formę zbliżoną wyglądem do minaretu. Właśnie z tego względu dosyć często latarnia morska w Chanii określana jest mianem egipskiej.
Na początku ubiegłego wieku stan latarni morskiej w Chanii znów ulegał systematycznemu pogorszeniu. Swoje piętno odcisnęły kolejne trzęsienia ziemi oraz działania wojenne podejmowane w okresie II Wojny Światowej. Świetność tej budowli przywrócił dopiero generalny remont przeprowadzony w 2006 roku. Dzięki przeprowadzonym pracom budowla zyskała nowoczesną iluminacje świetlną, która w czasie wakacyjnego sezonu przyciąga wzrok turystów, którzy licznie gromadzą się w tawernach znajdujących się przy nabrzeżu. W chwili obecnej latarnia morska nie pełni już swojej pierwotnej funkcji.
Wieża o wysokość 21 metrów, podobnie jak i molo została w całości zbudowana w tego samego kamiennego materiału będącego budulcem wykorzystywanym przy wznoszeniu fortyfikacji oraz zabudowań portowych. Po remoncie przeprowadzonym w ostatnich latach najniższej części latarni przywrócony został pierwotny wenecki wygląd. Wieża stojąca na tej podstawie, składa się z trzech wyraźnie odcinających się części. Każdy z segmentów ma nieco inny wygląd oraz przekrój. Dolną część tworzy ośmioboczna budowla, środek ma przekrój szesnastokątny, a górna część owalny. We wschodniej ścianie podstawy znajdują się kamienne schody prowadzące bezpośrednio na poziom dolnego segmentu wieży. Wewnątrz wieży znajduje się klatka schodowa prowadząca na metalowy balkon znajdujący się na szczycie. Niestety mimo prowadzonych prac remontowych zwiedzenie tej budowli wciąż nie jest możliwe. Wyjątkowo pod koniec października 2016 roku zgodę na obejrzenie Faros od środka dostali od kapitanatu portu dziennikarze portalu Flashnews.gr Zdjęcia wykonane wewnątrz latarni możecie obejrzeć pod tym linkiem.
Lotniczy widok na Port Wenecki. W dolnej części widoczne jest molo biegnące od Arsenałów Weneckich
przez bastion św. Mikołaja aż do latarni morskiej
Stary wenecki port oraz latarnia morska stanowią jeden z najbardziej rozpoznawalnych elementów Rethymno. Mimo że w mieście nie brakuje wielu pięknych miejsc to jednak ten rejon jest jednym z najbardziej malowniczych i najważniejszych obszarów starej części miasta.
Każdy kto płynął na Balos z podróży tej z pewnością zapamiętał wrak statku znajdujący się przy wyspie Imeri Gramvousa. Dziś już mało kto pamięta jego nazwę oraz historię wydarzeń z 8 stycznia 1968 roku, które spowodowały że znalazł się w tym miejscu.
W miejscowości Anissara znajdującej się niedaleko Hersonissos, można podziwiać pozostałości Messerschmitta Bf 109, które w odległości 800 metrów od linii brzegowej spoczywają na dnie morza. Był on stosunkowo niedużą jednomiejscową maszyną, która stanowiła podstawowy typ samolotu myśliwskiego używanego przez niemieckie lotnictwo. Dziś dla osób zajmujących się nurkowaniem wrak ten stanowi jedną z największych atrakcji możliwych do podziwiania w rejonie środkowego wybrzeża Krety.
Komentarze
komentarz z
Tylo szkoda ze nie mozna na gore wejsc....
komentarz z
No niestety. Jednak w artykule znajdziesz na końcu link do zdjęć wykonanych w środku :)
Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz
lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:
https://www.facebook.com/crete.poland/posts/10154229630962551