Nowe połączenie autobusowe łączące plaże południa Krety

data_2022-07-21 20:51:56 2022-07-21 20:51:56

Na początku lipca pisaliśmy na temat ukończenia projektu drogowego łączącego najważniejsze plaże w gminie Agios Vasilios. Planowano wówczas także uruchomienie nowego połączenia autobusowego KTEL, które już faktycznie wystartowało. Kilka dni temu przetestowaliśmy tę nową trasę i przejechaliśmy busem jej fragment między miejscowością Plakias a Agios Pavlos. Poniżej znajdziecie kilka istotnych szczegółów oraz nasze wrażenia.

Nowa trasa wzdłuż wybrzeżaCharakterystyczne oznaczenie Coastal Road of Agios Vasilios

Nowa trasa zgodnie z planem wystartowała 15 lipca. Co ciekawe szukaliśmy informacji na temat jej uruchomienia oraz rozkładu jazdy na stronie KTEL. Niestety jednak takich wiadomości nie było. Nie wiedzieliśmy zatem czy w ogóle projekt uruchomienia autobusu wszedł w życie. Odpowiedź znaleźliśmy dopiero na przystanku autobusowym w Plakias.

Na szybie kasy biletowej przyklejono tylko taką oto informację.

Nowa trasa - informacja w kasie KTEL

Trasa odręcznie napisana długopisem, podstawowe godziny odjazdu, więcej szczegółów brak. Postanowiliśmy jednak, że w niedzielę pojedziemy do Agios Pavlos, a następnie przejdziemy pieszo do Triopetry, skąd wrócimy wieczornym kursem do Plakias.

Trudne początki

Rano pierwsza niespodzianka: autobus a raczej większy bus faktycznie podjechał na przystanek i to punktualnie. Niestety kierowca nie sprzedawał biletów i odesłał nas do kasy, a kasjer z powrotem do kierowcy. Przyczyną tego zamieszania był brak informacji w systemie sprzedaży biletów o tym ile powinniśmy zapłacić za zrealizowanie takiego połączenia. Ostatecznie panowie wybrali jedną z miejscowości znajdujących się niedaleko Plakias i zgodnie stwierdzili że będzie to mniej więcej to samo co podróż do Agios Pavlos. Łącznie za przejazd do Agios Pavlos oraz powrót z Triopetra za dwie osoby zapłaciliśmy 5,10 €. Cena wydała się nam niezwykle atrakcyjna. Zatem wsiedliśmy i czekaliśmy na innych pasażerów, których ostatecznie nie było.

Wnętrze busaByliśmy jedynymi pasażerami

Wygląda na to, że jednak uruchomienie tego nowego połączenia nie było odpowiednio rozreklamowane i ostatecznie informacja o nim trafiła do niewielkiej liczby osób. A szkoda bo już sama podróż trasą Coastal Road of Agios Vasilios jest niezwykle atrakcyjna. Bus pokonuje między innymi bardzo stromy i kręty odcinek pomiędzy mostem w Preveli a plażą Ammoudi. Potem przez długi czas podąża drogą, która prowadzona wzdłuż wybrzeża spektakularnie wspina się na okoliczne wzgórza. Gdybyśmy mieli więcej czasu to z pewnością zaplanowalibyśmy wycieczkę w ramach której przejechalibyśmy całą trasę tego połączenia.

Trasa połączenia

Pierwotne plany, o których pisaliśmy na naszej stronie zakładały, że autobus będzie kursować na trasie między Frangokastello a Agia Galini. Ostatecznie jednak najprawdopodobniej ze względu na brak porozumienia między gminami Agios Vasilios i Sfakia trasa została nieco zmodyfikowana. Obecnie bus kursuje na trasie, która obejmuje następujące plaże: Agia Marina (obok plaży Koraka), Polyrizo, Koraka, Souda, Plakias, Damnoni, Leukogeia, Ammoudi, Anatolika, Agios Paraskevi, Triopetra, Agios Pavlos, Prassonisi, Agios Georgios, Agia Galini. Bardzo nas cieszy że ostatecznie Agios Pavlos dołączono do listy przystanków na trasie. Trzeba mieć jednak na uwadze, że nie w każdym miejscu autobus dojeżdża bezpośrednio do plaży. Czasem trzeba jeszcze pokonać kawałek drogi pieszo.

Coastal Road to piękna trasa

Wybierając cel swojego wyjazdu pamiętajcie o tym aby spytać się kierowcy, w którym miejscu macie czekać na kurs powrotny oraz o orientacyjną godzinę jego przyjazdu. Przystanki na tej trasie w większości nie są oznaczone, a na planach brakuje szczegółowych godzin odjazdu.

Naszym zdaniem pomysł utworzenia takiej trasy jest świetny, tylko niestety nie został wcześniej odpowiednio zareklamowany przez gminę. Szczególnie w tym sezonie, gdy tak trudno jest wypożyczyć samochód i jest to również tak kosztowne, z pewnością taka alternatywa ucieszyłaby wiele osób. Po naszym pierwszym artykule na ten temat pojawiły się komentarze o tym jak bardzo ta trasa zniszczyła środowisko Krety. Chcielibyśmy uspokoić zaniepokojone osoby i podkreślić, że droga ta w większości przebiega po dawnych szutrach, które po prostu zostały pokryte asfaltowym dywanikiem. Standardem droga ta jest daleka nawet do lokalnych dróg, a jej szerokość jest często tak mała, że mijające się samochody muszą korzystać z pobocza. Zresztą nawet bus realizujący to połączenie część zakrętów i skrzyżowań pokonywał manewrując na 2 razy.

Coastal Road - malownicza trasaNas takie drogi nie przerażają, ale jeśli ktoś chciałby pojechać samodzielnie samochodem
to trzeba wziąć pod uwagę, droga ta jest wąska i miejscami stroma.

Obserwując ruch na tej drodze zauważyliśmy, że spora część samochodów sądząc po ich wieku stanie i typie stanowiły te należące do lokalnych mieszkańców. Droga ta będzie więc wykorzystywana z pewnością przez cały rok przez osoby mieszkające w tej okolicy. Zresztą o tym, że była potrzebna dla mieszkańców Krety niech stanowi to, że w drodze powrotnej w busie podróżowała z nami starsza pani, która była niezwykle ucieszona, że jadąc z Agia Galini do Soudy nie musiała korzystać z przesiadki w Rethymno.

Triopetra

Mała niespodzianka

Kolejnego dnia chcieliśmy ponownie skorzystać z tego połączenia, aby zobaczyć jedną z kolejnych plaż znajdujących się na jego trasie. Niestety spotkała nas przykra niespodzianka. Jak się okazało w ostatniej chwili została zmieniona formuła tego połączenia. Utraciło ono status codziennego kursu i zostało zredukowane jedynie do piątku, soboty oraz niedzieli. Choćby z tego względu, jeśli jesteście zainteresowani skorzystaniem z tego połączenia to każdorazowo pytajcie się w punkcie kasowym, czy danego dnia jest realizowane, jaką obejmuje trasę oraz ile kosztują bilety. Widać, że wszystko jest jeszcze dogrywane i modyfikowane w zależności od zainteresowania oraz potrzeb.

Gosia i Piotrek,  data_2022-07-21 20:51:56 2022-07-21 20:51:56
  • 5.0

Oceniłeś na:

Kreta informacje 4.67 na 5 (0) liczba ocen 3
zobacz pozostałe aktualności z tego miesiąca »
Wszystkie treści i zdjęcia występujące w serwisie są naszą własnością.
Wykorzystanie ich w dowolnej formie wymaga pisemnej zgody autorów.

Komentarze

2022-07-21 19:06:08

Dzięki wielkie za informację. Będę tam .w końcu Agios Pavlos dostępne dla niezmotoryzowanych

2022-07-21 19:36:31

Pozostaje mi trzymać kciuki za utrzymanie połączenia

CRETE - Kreta
2022-07-21 19:33:54

Dana Gołowacz Mamy tylko nadzieję że to połączenie zostawią na stałe. Nie reklamowali jej wcale, oby po kilku tygodniach nie wycięli tej trasy ze względu na brak zainteresowania :D

2022-07-22 10:47:01

Mam nadzieję, ze sie utrzyma. Będę w Plakias w drugiej połowie sierpnia. Pytanie
: gdzie jest ta "informacja" o połączeniach? Gdzie na miejscu można się czegoś dowiedzieć?

CRETE - Kreta
2022-07-22 13:44:26

Piotr Matulewicz W Plakias informacje znajdziesz na przystanku autobusowym KTEL, aktualnie wisi na szybie kasy biletowej.

2022-07-22 13:47:44

CRETE - Kreta Ok.

Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz

lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:

Nazwa użytkownika:

Adres e-mail:

Tytuł:

Treść:

Przepisz kod z obrazka:
Kod obrazka

Wpisanie prawidowego kodu oznacza zgodę na przetwarzanie danych w celu wyświetlania komentarza.
Kontakt Administratorem Danych Osobowych zgromadzonych na stronie możliwy jest pod adresem mailowym [email protected]

Zapisz komentarz
Booking.com

Polecamy:

Oliwa i kosmetyki organiczne Olivaloe

Parklot

Najnowsze komentarze:

Szkoda. Ale wiadomo, gdzie człowiek tam szkody. Na szczęście miałem przyjemność plażować na wyspie. Jest mega pięknie. Plaże zwłaszcza Golden beach zostaje na zawsze w pamięci.
Τέλειο
gość PiotrWie: Z 10 lat temu zamalowano taki drogowskaz, nie wiem czemu. Jak ścieżka z Marmary podejdzie do klifu trzeba szukać odgałęzienia w górę,jak się dobrze przyjrzysz znajdziesz na skale ślad po zamalowanych drogowskazach, idziesz w górę  łatwymi niewielkimi zakosami po płytach. Dochodzisz do szlaku Loutro - Livadiana. (...)
Gosia | crete.pl : Myślimy o takiej objazdówce, raczej nie będzie to ten rok, ale plany mamy. Szlak z filmu robiliśmy na przełomie sierpnia i września. Nie pamiętam aby było takie oznakowania, ludzie idą skrajem klifu, straszne miejsce dla mnie z moim lękiem wysokości.
gość PiotrWie : I mam jeszcze dwa pytania - po pierwsze w jakim miesiącu tak było i po drugie - czy oznakowali z powrotem wersję " easy to Loutro " czy dalej pomiędzy Marmarą a Finikas jest ta ścieżka samym skrajem klifu?
gość PiotrWie : Przemyślcie wyjazd na mniej oblężone wyspy - nie jest to logistycznie skomplikowane. (...)
Gosia | crete.pl : Można się zdziwić prawda? Biznes kwitnie, taxi boaty kursują jak oszalałe przywożąc do Marmary turystów z Chora Sfakion i okolic. A w tawernie przy Marmarze wszystkie stoliki są pozajmowane albo już zarezerwowane. My dostaliśmy stolik chyba tylko dlatego, że kelner zlitował się jak zobaczył nasz zmęczone facjaty po zejściu ze szlaku.
Parklot
CRETE Copyright © 2009-24 Linki | Kontakt | Polityka prywatności | Kontakt | Newsletter