Port lotniczy w Kastelli - reaktywacja

data_2014-04-03 19:53:59 2014-04-03 19:53:59

Cztery lata temu pisaliśmy o tym, że plany budowy nowego głównego lotniska na Krecie w miejscowości Kastelli stoją pod dużym znakiem zapytania. Ostatecznie przetarg, który przeprowadzono w 2009 roku został odrzucony, a tym samym inwestycja w pierwotnym kształcie nie została zrealizowana. Na tę decyzję wpłynęło kilka czynników, ale jednym z głównych był szalejący kryzys gospodarczy w Grecji, a co za tym idzie niemożliwe było uzyskanie z budżetu państwa funduszy niezbędnych do budowy tego portu lotniczego. Kolejnym ważnym czynnikiem wpływającym na porzucenie tej inwestycji było niedostosowanie parametrów tego lotniska do rzeczywistych wymagań. Wielu ekspertów wskazywało, że planowany pas startowy o długości niespełna 4km był zdecydowanie za długi (i tym samym zbyt kosztowny) w stosunku do sezonowego ruchu lotniczego, jaki występuje na kreteńskich lotniskach.

Lotnisko w Heraklionie

Brak możliwości dalszej rozbudowy międzynarodowego portu "Nikosa Kazantzakis'a" w Heraklionie (Κρατικός Αερολιμένας Ηρακλείου, "Νίκος Καζαντζάκης") powoduje, że greckie władze znów wróciły do pomysłu budowy nowego portu lotniczego w Kastelli. Przewidywany budżet niezbędny do zrealizowania tej inwestycji to od 500 mln € do 1 mld €. Część funduszy będą stanowić pieniądze gwarantowane przez budżet państwa, resztę środków będą stanowić pieniądze wyłożone przez prywatnego inwestora, który wygra przetarg na realizację tego projektu. Lotnisko zajmie teren o powierzchni obejmującej 6000 hektarów, jaki znajduje się w gminie Minoa.

O rozpoczęciu realizacji nowego lotniska poinformował Michael Chryssochoidis, grecki Minister Infrastruktury. Zapowiedział on, że do końca miesiąca do stron zainteresowanych projektem (w tym również do firm uczestniczących w poprzednim przetargu) zostanie rozesłana pełna dokumentacja przetargu. Ministerstwo ma nadzieję, że do końca bieżącego roku zostanie wyznaczony wykonawca/inwestor. Oczywiście o realności tego terminu, rozstrzygnie to czy firmy uczestniczące w tym przetargu nie będą zgłaszać nadmiernej ilości pytań, odwołań czy też skarg.

W nowej specyfikacji portu lotniczego ogłoszonej przez Ministra Infrastruktury, znacznemu ograniczeniu uległy parametry drogi startowej, której długość została zmniejszona do 3200 metrów (dla porównania pas startowy obecnego lotniska w Heraklionie ma długość 2700 m, natomiast na Okęciu główny pas ma długość 3700m). Nowy projekt zakłada również, że obok lotniska na powierzchni około 400 hektarów zostanie wybudowane centrum handlowe. Zyski z tego obiektu mają zasilać finansowanie lotniska.

Jednym z większych mankamentów poprzedniego przetargu ogłoszonego w 2009 roku było to, że budowa lotniska nie była traktowana jako całościowa inwestycja, której realizacja byłaby powiązana z równoczesną rozbudową sieci dróg dojazdowych. Obecna specyfikacja naprawia ten błąd, gdyż wyłoniony wykonawca projektu będzie zobligowany do budowy nowych dróg łączących lotnisko w Kastelli z głównymi drogami znajdującymi się na północnym i południowym wybrzeżu Krety.

Lotnisko w Heraklionie - terminal
Stary terminal lotniska w Heraklionie nie jest dostosowany do obecnych wymagań

Ciekawym aspektem nowego projektu jest to, że jego zakończenie ma być zrealizowane na zasadzie "nagłej śmierci" starego lotniska. Założony został brak okresu przejściowego, w czasie którego byłaby realizowana równoczesna praca obu portów. W dniu uruchomienia portu lotniczego w Katselli, lotnisko im. "Nikosa Kazantzakis'a" w Heraklionie zakończyłoby swoją działalność.

Naszym zdaniem czas pokaże jak bardzo realna jest budowa nowego lotniska. Faktem, że rozwój infrastruktury do obsługi turystów napływających na Kretę jest wręcz niezbędny. Rozbudowa obecnego lotniska w Heraklionie ze względu na jego położenie jest właściwie niemożliwa. Powiększenie terminala nie stanowiłoby problemu jednak próba wydłużenia obecnego głównego pasa startowego jest po prostu niemożliwa. Z jednej strony jego koniec wyznacza brzeg morza, natomiast z drugiej ścisła zabudowa miejska i portowa. Wszelkie ewentualne próby wydłużenia wiązałyby się z kosztownym wykupem gruntów, lub podjęciem ekstremalnie drogich prac ziemnych.

Lotnisko w Heraklionie - terminal

Piotrek,  data_2014-04-03 19:53:59 2014-04-03 19:53:59
Średnia: 0
Liczba ocen: 0
  • 0.5
  • 1.0
  • 1.5
  • 2.0
  • 2.5
  • 3.0
  • 3.5
  • 4.0
  • 4.5
  • 5.0
 
 
Oceniłeś na:
 
zobacz pozostałe aktualności z tego miesiąca »
Wszystkie treści i zdjęcia występujące w serwisie są naszą własnością.
Wykorzystanie ich w dowolnej formie wymaga pisemnej zgody autorów.

Komentarze

Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz

Nazwa użytkownika:

Adres e-mail:

Tytuł:

Treść:

Przepisz kod z obrazka:
Kod obrazka

Wpisanie prawidowego kodu oznacza zgodę na przetwarzanie danych w celu wyświetlania komentarza.
Kontakt Administratorem Danych Osobowych zgromadzonych na stronie możliwy jest pod adresem mailowym [email protected]

Zapisz komentarz
Zapisz komentarz

Polecamy:

Oliwa i kosmetyki organiczne Olivaloe

Najnowsze komentarze:

Czas na Grecję  Ale to chyba nie dotyczy regularnych rejsów promami jak np Blue Star Ferries? Nigdzie nie mogę znaleźć tej informacji
Christian Arnidis - Moja Grecja  Dla wysp dobrze, bo tłumy z wycieczkowców odstraszają turystów, którzy pojechali na wakacje. Nie zostawiają grosza, a robią tłok. Wiele osób rezygnuje z wycieczki na Santorini, bo wyspa jest zapchana przez gości z wielkich wycieczkowców.
 A co na lotniskach ?
gość PiotrWie  Nie niestety a na szczęście bo by tłumy były cały rok. My byliśmy na Cykladach od 10 kwietnia do 4 czerwca na koniec maja wyraźnie zaczęło ludzi przybywać. Pojedziemy z powrotem we wrześniu - jako emeryci mamy czas. Tym razem chcemy jechać samochodem - porównanie kosztów samolot+ wypożyczenie samochodu vs dojazd samochodem do miesiąca jest na korzyść pierwszej wersji, potem - już drugiej. (...)
 Samolot tanich linii, samochód z greckiej wypożyczalni, kwatery wynajęte od lokalsów, wszelkie wycieczki samodzielnie wymyślone i zorganizowane. Unikamy wszelkiej maści pośredników. Wyjazdy nigdy w sezonie. Nawet nie chodzi o oszczędności, tak nam pasuje. W tawernach za to nie oszczędzamy ani trochę. A w temacie wejściówek do "atrakcji", to bardzo wybiórczo traktuję temat. (...)
 Turysta zmieni kierunek, zarobi Turek
 Ceny wejściówek mocno podrożały w tym roku, znieśli wiele zniżek (choćby bilet combo w Atenach). Cóż nie każdy zapłaci 10 czy 20 EUR za wejściówkę, która rok temu kosztowala 3-8eur. Różnica mocno odczuwalna, zwłaszcza przy rodzinnym zwiedzaniu.
CRETE Copyright © 2009-25 Linki | Kontakt | Polityka prywatności | Kontakt | Newsletter
ukryj
Zapisz się do
Newslettera