Port lotniczy w Kastelli - reaktywacja

Cztery lata temu pisaliśmy o tym, że plany budowy nowego głównego lotniska na Krecie w miejscowości Kastelli stoją pod dużym znakiem zapytania. Ostatecznie przetarg, który przeprowadzono w 2009 roku został odrzucony, a tym samym inwestycja w pierwotnym kształcie nie została zrealizowana. Na tę decyzję wpłynęło kilka czynników, ale jednym z głównych był szalejący kryzys gospodarczy w Grecji, a co za tym idzie niemożliwe było uzyskanie z budżetu państwa funduszy niezbędnych do budowy tego portu lotniczego. Kolejnym ważnym czynnikiem wpływającym na porzucenie tej inwestycji było niedostosowanie parametrów tego lotniska do rzeczywistych wymagań. Wielu ekspertów wskazywało, że planowany pas startowy o długości niespełna 4km był zdecydowanie za długi (i tym samym zbyt kosztowny) w stosunku do sezonowego ruchu lotniczego, jaki występuje na kreteńskich lotniskach.

Lotnisko w Heraklionie

Brak możliwości dalszej rozbudowy międzynarodowego portu "Nikosa Kazantzakis'a" w Heraklionie (Κρατικός Αερολιμένας Ηρακλείου, "Νίκος Καζαντζάκης") powoduje, że greckie władze znów wróciły do pomysłu budowy nowego portu lotniczego w Kastelli. Przewidywany budżet niezbędny do zrealizowania tej inwestycji to od 500 mln € do 1 mld €. Część funduszy będą stanowić pieniądze gwarantowane przez budżet państwa, resztę środków będą stanowić pieniądze wyłożone przez prywatnego inwestora, który wygra przetarg na realizację tego projektu. Lotnisko zajmie teren o powierzchni obejmującej 6000 hektarów, jaki znajduje się w gminie Minoa.

O rozpoczęciu realizacji nowego lotniska poinformował Michael Chryssochoidis, grecki Minister Infrastruktury. Zapowiedział on, że do końca miesiąca do stron zainteresowanych projektem (w tym również do firm uczestniczących w poprzednim przetargu) zostanie rozesłana pełna dokumentacja przetargu. Ministerstwo ma nadzieję, że do końca bieżącego roku zostanie wyznaczony wykonawca/inwestor. Oczywiście o realności tego terminu, rozstrzygnie to czy firmy uczestniczące w tym przetargu nie będą zgłaszać nadmiernej ilości pytań, odwołań czy też skarg.

W nowej specyfikacji portu lotniczego ogłoszonej przez Ministra Infrastruktury, znacznemu ograniczeniu uległy parametry drogi startowej, której długość została zmniejszona do 3200 metrów (dla porównania pas startowy obecnego lotniska w Heraklionie ma długość 2700 m, natomiast na Okęciu główny pas ma długość 3700m). Nowy projekt zakłada również, że obok lotniska na powierzchni około 400 hektarów zostanie wybudowane centrum handlowe. Zyski z tego obiektu mają zasilać finansowanie lotniska.

Jednym z większych mankamentów poprzedniego przetargu ogłoszonego w 2009 roku było to, że budowa lotniska nie była traktowana jako całościowa inwestycja, której realizacja byłaby powiązana z równoczesną rozbudową sieci dróg dojazdowych. Obecna specyfikacja naprawia ten błąd, gdyż wyłoniony wykonawca projektu będzie zobligowany do budowy nowych dróg łączących lotnisko w Kastelli z głównymi drogami znajdującymi się na północnym i południowym wybrzeżu Krety.

Lotnisko w Heraklionie - terminal
Stary terminal lotniska w Heraklionie nie jest dostosowany do obecnych wymagań

Ciekawym aspektem nowego projektu jest to, że jego zakończenie ma być zrealizowane na zasadzie "nagłej śmierci" starego lotniska. Założony został brak okresu przejściowego, w czasie którego byłaby realizowana równoczesna praca obu portów. W dniu uruchomienia portu lotniczego w Katselli, lotnisko im. "Nikosa Kazantzakis'a" w Heraklionie zakończyłoby swoją działalność.

Naszym zdaniem czas pokaże jak bardzo realna jest budowa nowego lotniska. Faktem, że rozwój infrastruktury do obsługi turystów napływających na Kretę jest wręcz niezbędny. Rozbudowa obecnego lotniska w Heraklionie ze względu na jego położenie jest właściwie niemożliwa. Powiększenie terminala nie stanowiłoby problemu jednak próba wydłużenia obecnego głównego pasa startowego jest po prostu niemożliwa. Z jednej strony jego koniec wyznacza brzeg morza, natomiast z drugiej ścisła zabudowa miejska i portowa. Wszelkie ewentualne próby wydłużenia wiązałyby się z kosztownym wykupem gruntów, lub podjęciem ekstremalnie drogich prac ziemnych.

Lotnisko w Heraklionie - terminal

Piotrek,  data_2014-04-03 19:53:59 2014-04-03 19:53:59
Średnia: NAN
Liczba ocen: 0
  • 0.5
  • 1.0
  • 1.5
  • 2.0
  • 2.5
  • 3.0
  • 3.5
  • 4.0
  • 4.5
  • 5.0
 
 
Oceniłeś na:
 
zobacz pozostałe aktualności z tego miesiąca »
Wszystkie treści i zdjęcia występujące w serwisie są naszą własnością.
Wykorzystanie ich w dowolnej formie wymaga pisemnej zgody autorów.

Komentarze

Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz

Nazwa użytkownika:

Adres e-mail:

Tytuł:

Treść:

Przepisz kod z obrazka:
Kod obrazka

Wpisanie prawidowego kodu oznacza zgodę na przetwarzanie danych w celu wyświetlania komentarza.
Kontakt Administratorem Danych Osobowych zgromadzonych na stronie możliwy jest pod adresem mailowym [email protected]

Zapisz komentarz
Zapisz komentarz
Booking.com

Polecamy:

Oliwa i kosmetyki organiczne Olivaloe


Parklot

Najnowsze komentarze:

Dominika Kornel Durkowscy Kornel pamiętasz tę fasolkę na Krecie :)
Uwielbiam
Uwielbiam
Uwielbiam!
gość PiotrWie: Zakyntos jest zaćpana hotelami jak nieszczęście, na Krecie są cztery skupiska które należy omijać szerokim łukiem a da się znaleźć miejsca całkiem dzikie, ale są wyspy gdzie w ogóle nie ma hoteli - w 2019 byliśmy na Samotrace, jak ktoś chce zobaczyć wyspę bez turystyki zorganizowanej to polecam. A my mamy w planach wyspy gdzie jest całkiem pusto - np Ikarię czy Alonissos. Zobaczymy co nam z tego wyjdzie.
Parklot
CRETE Copyright © 2009-21 Linki | Kontakt | Polityka prywatności | Kontakt | Newsletter
ukryj
Zapisz się do
Newslettera