Czy wszyscy jesteśmy Kreteńczykami?

data_2021-10-14 19:08:46 2021-10-14 19:08:46

Przywykliśmy uważać, że Afryka jest kolebką ludzkości, co jak dotąd potwierdzały najstarsze odnalezione ślady przodków człowieka. Wszystko jednak wskazuje na to, że pogląd ten należy solidnie zweryfikować. Dlaczego o tym piszemy? Bo według najnowszych badań starsze ślady linii przodków Homo Sapiens zostały odnalezione właśnie na Krecie. Jakby tego było mało to odkrycie to zawdzięczamy polskim naukowcom.

Ślady z Trachilos

Ale cofnijmy się do początku tej historii, czyli do roku 2002. Wtedy to dr Gerard Gierliński, paleontolog pracujący w Państwowym Instytucie Geologicznym w Warszawie, pojechał na wakacje na Kretę. Tam w miejscowości Trachilos, położonej u podnóża charakterystycznego cypla, na którym znajduje się laguna Balos, doktor zwrócił uwagę na dziwne odciski w skale.

Ślady w zasięgu wzroku

Ślady przypominające nieco kształt ludzkiej stopy znajdowały się w skamieniałej części wybrzeża, które kiedyś mogło być bardziej elastycznym podłożem. Mimo że ten rejon Krety należy do zamieszkałych i popularnych to dr Gierliński był pierwszą osobą, która zwróciła uwagę na te ślady. Ciekawość i naukowa żyłka paleontologa skłoniła go do powrotu na wyspę w 2010 roku. Tym razem jednak dr Gierliński wrócił na Kretę z kolegą po fachu: doktorem Grzegorzem Niedźwiedzkim. Wówczas dr Niedźwiedzki miał już na swoim koncie wielkie paleontologiczne odkrycia. W kwestii tajemniczych śladów z Trachilos obaj naukowcy okazali się zgodni: uznali, że ślady na Krecie odcisnęła istota będąca praprzodkiem człowieka.

Ślady z Trachilos

Naukowcy pobrali próbki skał i przesłali do laboratorium aby ustalić ich wiek. Wyniki analiz ogłoszono dopiero w 2017 roku. Dlaczego publikacja wyników zajęła aż 7 lat? Ponieważ pierwsze dwa lata zajęły badania pobranych skał i analiza śladów, a kolejne pięć lat zleciało na przekonywaniu środowiska naukowego do nowych ustaleń. Duża część naukowców bowiem, delikatnie mówiąc, bojkotowała odkrycia Polaków. Wiek odciśniętych stóp określono na 5,7 miliona lat. Dla porównania wiek najstarszych śladów australopiteków z Tanzanii oceniany jest na 3,6 mln lat. Zatem było to sensacyjne odkrycie, które zburzyło ustalony porządek rzeczy.

Analiza śladów z TrachilosAnaliza śladów z Trachilos
Źródło: flashnews.gr

Skąd faktycznie pochodzimy?

Do tej pory uznawano, że Homo Sapiens „powstał” 200 tys. lat temu na terenie Afryki z miejscowej populacji homininów a później wyemigrował na inne kontynenty. Zaś pozostałe linie rozwojowe innych gatunków homininów, które wcześniej opuściły Afrykę, wymarły. Odkrycia śladów praczłowieka na Krecie zatem dosłownie postawiły na głowie wszystkie uznawane wówczas teorie. To jednak wcale nie jest koniec tej historii.

"Drobna" korekta

Jak wynika z publikacji, która ukazała się w październiku tego roku w czasopiśmie Nature Scientific Reports, międzynarodowy zespół naukowców z Niemiec, Grecji, Szwecji, Anglii i Egiptu skorygował czas powstania tych śladów. Jak wynika z tej publikacji pierwsze szacunki były niezbyt dokładne, a nowe badania zweryfikowały wiek odciśniętych śladów. Ślady z Trachilos zostały ocenione ostatecznie na 6,05 miliona lat! Zatem korekta datowania wyniosła aż 350 000 lat.

W obecnej ocenie ślady z Krety są starsze prawie 2,5 miliona lat od śladów słynnej Lucy z Laetoli Tanzanii (Australopithecus afarencis). Ślady stóp z Krety są mniej więcej w tym samym wieku co skamieniałości Orrorin tugenensis z Kenii, który chodził wyprostowany. Orrorin, zwany także człowiekiem milenijnym, opisany jest jako jeden z najstarszych dwunożnych znanych przedstawicieli linii rozwojowej hominidów.

Mapa lokalizacji badania na Krecie oraz rekonstrukcja obszaru dla 6 mln lat wstecz.
Źródło: https://www.nature.com

Czyżby zatem Kreta faktycznie była kolebką ludzkości?

W tych rozważaniach należy pamiętać, że 6 milionów lat temu Kreta nie była wyspą, tylko była połączona z Grecją kontynentalną w okolicach Peloponezu. Oczywiście wówczas Grecji jako takiej także nie było. Ślady z Trachilos mogą mieć także jakiś związek ze znaleziskiem z Attyki. Kilka lat temu odkryto tam skamieniałości gatunku ssaka naczelnego należącego do podrodziny Homininae (Graecopithecus freybergi) pochodzące sprzed około 7,2 mln lat. Badania z 2017 roku wykazały przynależność Graecopithecusa do linii rozwojowej ludzi umiejscawiając go jednocześnie w rejonie basenu Morza Śródziemnego zamiast w Afryce. Według badaczy ślady z Trachilos są bardzo podobne do śladów Graecopithecusa.

Ślady w skaleŚlady odciśnięte w kreteńskiej skale
Źródło: flashnews.gr

Ustalenia te z pewnością muszą na nowo otworzyć dyskusję na temat pochodzenia człowieka. Wygląda bowiem na to, że teorię o wyłącznie afrykańskim pochodzeniu człowieka należy zweryfikować. O ile oczywiście konserwatywne środowisko naukowców dopuści do głosu nowe odkrycia, które podważają dotychczasowe teorie.

Gosia,  data_2021-10-14 19:08:46 2021-10-14 19:08:46
  • 4.5
  • 5.0

Oceniłeś na:

Kreta informacje 5 na 5 (0) liczba ocen 2
zobacz pozostałe aktualności z tego miesiąca »
Wszystkie treści i zdjęcia występujące w serwisie są naszą własnością.
Wykorzystanie ich w dowolnej formie wymaga pisemnej zgody autorów.