Booking.com

Kolej na Krecie

Raz na jakiś czas w debacie publicznej pojawiają się śmiałe projekty, w których poruszana jest kwestia utworzenia linii kolejowej łączącej wszystkie regiony Krety. Jak na razie w dalszym ciągu pozostaje to tylko i wyłącznie w sferze odległych pomysłów, a autobusy KTEL wciąż stanowią najważniejsze ogniwo transportu publicznego.

Lokomotywa w porcie w Heraklionie

Nie oznacza to jednak, że kolej nigdy nie była obecna na Krecie. Na przestrzeni zaledwie kilkunastu lat w okresie międzywojennym uruchomiona została krótka linia kolejowa wykorzystywana w czasie budowy falochronów w porcie w Heraklionie. Głównym jej pomysłodawcą był ówczesny rektor Politechniki pan inżynier Nikolaos Kitsikis, który jednocześnie nadzorował prace prowadzone w porcie. Tory o całkowitej długości 6 km miały swój początek daleko poza przemysłową dzielnicą Chalepa Kefalogian i ciągnęły się w pobliże twierdzy Koules znajdującej się w porcie.

Taki przebieg linii nie był przypadkowy, gdyż został wymuszony przez lokalizację kamieniołomu, skąd pozyskiwane były materiały używane do budowy portu. Wnikliwe badanie skał znajdujących się w okolicy Heraklionu wykazały, że najlepsze z nich znajdują się właśnie w okolicy dzielnicy Chalepa Kefalogian. Trzeba pamiętać, że w tamtym czasie wybór doskonale znanych nam ciężarówek i wywrotek był znacznie ograniczony, a ich ładowność była zdecydowanie mniejsza niż współczesnych nam maszyn wykorzystywanych na tego typu budowach. Transport szynowy był jedynym rozsądnym rozwiązaniem do przewozu tak ciężkich ładunków.

Funkcjonowanie tego krótkiego połączenia zostało zainaugurowane na początku lat 20 ubiegłego wieku. Wielkie kamienie były transportowane w taki sposób aż do 1937 roku. Dziś w Heraklionie wciąż można odnaleźć ślady obecności kolei. Kilka lat temu w okolicach portu wystawiana była mocno zdekompletowana lokomotywa parowa, która z czasem została najprawdopodobniej oddana na złom. W zachodniej części wybrzeża zachowały się również pozostałości torowiska, które mimo remontu nadbrzeżnych bulwarów nie zostało rozebrane. Na poniższym zdjęciu możecie zobaczyć wciąż widoczne szyny.

Pozostałości torowiska
Zdjęcie z serwisu www.neakriti.gr

Jeśli zastanawiacie się czy odległej przyszłości jest możliwe ewentualne ponowne pojawienie się transportu szynowego na Krecie to udzielenie odpowiedzi na to pytanie nie jest zbyt proste. Konwencjonalna kolej wymaga dosyć płaskiego przebiegu torowiska, a wszelkie podjazdy muszą być relatywnie łagodne. Prowadzenie linii kolejowych w tak górzystym terenie jakim cechuje się wybrzeże Krety byłoby bardzo kosztowne i wymagało poniesienia ogromnych nakładów finansowych. Wszystko to stawia pod znakiem zapytania możliwość oraz ekonomiczny sens podjęcia takich działań.

Piotrek,  data_2017-02-01 19:48:22 2017-02-01 19:48:22
Średnia: 5
Liczba ocen: 1
  • 0.5
  • 1.0
  • 1.5
  • 2.0
  • 2.5
  • 3.0
  • 3.5
  • 4.0
  • 4.5
  • 5.0
 
 
Oceniłeś na:
 
Kreta informacje 5 na 5 (0) liczba ocen 1
zobacz pozostałe aktualności z tego miesiąca »
Wszystkie treści i zdjęcia występujące w serwisie są naszą własnością.
Wykorzystanie ich w dowolnej formie wymaga pisemnej zgody autorów.

Komentarze

Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz

lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:
https://www.facebook.com/crete.poland/posts/10154254508907551

Nazwa użytkownika:

Adres e-mail:

Tytuł:

Treść:

Przepisz kod z obrazka:
Kod obrazka

Wpisanie prawidowego kodu oznacza zgodę na przetwarzanie danych w celu wyświetlania komentarza.
Kontakt Administratorem Danych Osobowych zgromadzonych na stronie możliwy jest pod adresem mailowym [email protected]

Zapisz komentarz
Zapisz komentarz
Booking.com

Polecamy:

Oliwa i kosmetyki organiczne Olivaloe


Parklot

Najnowsze komentarze:

gość PiotrWie: Zaszczepcie się a zaoszczędzicie 2/3 z tego.
18 maja nie jest piątkiem :)
Hej, lecę na Kretę w poniedziałek i faktycznie nie mogłam znaleźć żadnych konkretnych informacji na temat otwarcia wąwozu, ale... Od 20.05 mozna wykupić wycieczki zorganizowane, więc zakładam, że wtedy Samaria otworzy się na turystów, tzn. mam taką ogromną nadzieję...
gość PiotrWie: Sezon się zaczyna. Od rana już trzeci samochód z dostawą do tawerny przy plaży
gość dodekanezowiec: 2 osoby dorosłe + 5,5 latek - ceny z Itaką - 340 x 3 + kwestia powrotu 3 x 99, aczkolwiek: - z kwarantanny po powrocie są zwolnione osoby wracające z przedszkolakiem,  - a wooj z wami, nie byde płocić, łobkupie sie, na kworontonnę se po powrocie pujde, do roboty tysz nie bynde musioł!   A na poważnie - liczę że od czerwca może antygen wprowadzą. 
gość PiotrWie: Bez przesady- Samaria jest mniej więcej tak niebezpieczna jak Droga Pod Reglami w Karkonoszach Szlak jest wyrównany, co kilkadziesiąt minut drogi są źródła wody, a w razie skręcenie nogi obsługa zawiezie delikwenta na koniu. Widziałam tam takich co szli w butach do wody i jakoś doszli. Jak dla kogoś Samaria jest bardzo niebezpieczna to niech lepiej nie opuszcza nadmorskiej promenady. (...)
gość PiotrWie: My dzisiaj byliśmy na okrężnej trasie przez wąwozy Kato Poros i Moundros. Pierwszy bardzo ładny ale bardzo niejasny szlak - spore odcinki szliśmy po prostu strumieniem. Było dość trudno, ale przeszliśmy. Drugi dużo łatwiejszy - ale też ciekawy, przez całą drogę wzdłuż strumienia rosną platany. 11 km zajęło nam 6 godzin.
Parklot
CRETE Copyright © 2009-21 Linki | Kontakt | Polityka prywatności | Kontakt | Newsletter
ukryj
Zapisz się do
Newslettera