2014-11-19 20:01:50
Od kilku miesięcy na lotnisku w Chanii prowadzone są prace związane z gruntowną modernizacją infrastruktury tego portu lotniczego. Podstawowym czynnikiem wpływającym na przeprowadzenie tej inwestycji jest stale rosnąca liczba połączeń realizowanych z tego lotniska. Szczególnie istotne jest to w sezonie turystycznym, kiedy ilość obsługiwanych pasażerów jest największa. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja lotniska im. Nikosa Kazantzakisa w Heraklionie. Od kilku lat nad tym najważniejszym obecnie portem lotniczym Krety wisi fatum budowy nowego centralnego lotniska w Kastelli.
Ilość przeprowadzanych prac remontowych i konserwacyjnych została ograniczona do minimum. Obecna opieka techniczna portu lotniczego w Heraklionie sprowadzała się głównie do prowadzenia prac naprawczych. Dobrym przykładem braku należytej konserwacji była tegoroczna kilkudniowa awaria systemu klimatyzacji w hali odlotów. Jest jednak duża nadzieja, że obecna sytuacja zaniedbań i niedoinwestowania lotniska w Heraklionie może ulec zmianie.
W poniedziałek w Atenach odbyło się kolejne robocze spotkanie z Michalisem Chrisochoidisem, który zasiada na czele Ministerstwa Infrastruktury i Transportu. Jego głównym tematem była priorytetowa obecnie budowa nowego lotniska w Kastelli. Przedstawiony został przybliżony harmonogram wykonania tej inwestycji, wedle którego najwcześniejszy termin zakończenia tej budowy oraz oddania terminalu do użytku to 2022 rok. Aż do tego czasu główny trzon obsługi ruchu lotniczego na Krecie miałby spoczywać na barkach starego lotniska. Jednak już w tej chwili wiele wątpliwości budzi to czy na przestrzeni kolejnych najbliższych lat podoła on temu zadaniu.
Mocno przestarzała i ciasna hala odlotów w Heraklionie
Infrastruktura portu lotniczego w Heraklionie, zdecydowanie odbiega od obecnych wymagań. Od kilku lat piętnowane jest to przez lokalne władze, które uważają że ciasne budynki oraz mała liczba miejsc postojowych przeznaczonych dla samolotów to jedne z dwóch czynników najbardziej ograniczających działalność tego portu lotniczego. W związku z tym Ministerstwo Infrastruktury i Transportu podjęło decyzję o skierowaniu dodatkowych 15 mln € przeznaczonych na rozbudowę i unowocześnienie tego lotniska. W ramach funduszy miałaby zostać wybudowana nowa hala przylotów oraz dwa dodatkowe miejsca postojowe dla samolotów.
Niestety spory zawód przeżyły te osoby obecne na spotkaniu, które miały nadzieję, że planowane prace zostaną przeprowadzone w ramach szybkiej rewitalizacji, która rozpocznie się już na początku przyszłego roku. Stavros Arnaoutakis - prefekt Krety, zdecydowanie studził tak optymistyczne założenia, mówiąc że taka inwestycja będzie wymagała odpowiedniego zaplanowania oraz przeprowadzenia pełnej ścieżki biurokratycznej. Według niego zdecydowanie bardziej realnym terminem, który pozwoli na przygotowanie kompleksowego projektu zmian, jest wiosna 2016 roku. Uwzględniając czas potrzebny na wybór generalnego wykonawcy robót oraz przeprowadzenie wszelkich procedur związanych z rozpoczęciem tej inwestycji rozpoczęcie prac będzie możliwe dopiero w drugiej połowie 2016 roku. Nie pozostaje więc nic innego jak życzyć wszystkim turystom dużej dozy zrozumienia dla Kreteńczyków pracujących na lotnisku w Heraklionie.
Komentarze
Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz