Budowa nowej arterii drogowej na Krecie

data_2022-03-19 19:41:54 2022-03-19 19:41:54

Nowa Droga Narodowa to najdłuższa obecnie kreteńska droga biegnąca wzdłuż całego północnego wybrzeża Krety. Swój bieg rozpoczyna w porcie w Kissamos na zachodzie, a kończy w porcie w mieście Sitia na wschodzie wyspy. Na ten moment jest to najszybsza do przemieszczania się trasa na wyspie i jednocześnie jedna z najbardziej niebezpiecznych dróg, na której corocznie zdarza się wiele śmiertelnych wypadków. Za kilka lat jednak obecna Nowa Droga Narodowa przejdzie do historii, ponieważ zostanie zastąpiona zupełnie nową trasą, która w tym roku w końcu przejdzie do fazy realizacji.

BOAK - Crete

Nowa północna oś drogowa połączy również Kissamos z Sitią, a jej łączna długość wyniesie około 300 km. Będzie to największy projekt drogowy w realizowany w nadchodzących latach. Będzie on finansowany przez Unię Europejską, a budżet przeznaczony na ten cel przekracza 2 miliardy euro. Według greckiego Ministerstwa Infrastruktury i Transportu będzie to też najtrudniejsza w realizacji autostrada, jaka zostanie zbudowana w Grecji. Projekt zakłada bowiem między innymi rozbudowę do dwóch pasów ruchu w jedną stronę oraz poprowadzenie drogi kilkudziesięcioma wiaduktami i ponad 30 tunelami na łącznej długości ponad 40 km. Górzyste ukształtowanie Krety powoduje, że jest to jedyny sposób na poprowadzenie długich prostych odcinków.

Same plusy...

Nowa droga nie tylko ułatwi przemieszczanie się po Krecie i poprawi komfort podróżowania. Pozwoli też na skrócenie czasu przejazdu i obniżenie kosztów transportu. Szacuje się, że po zakończeniu wszystkich prac, przejechanie z jednego końca wyspy na drugi nie zajmie więcej niż 1,5 godziny. Krótszy czas przejazdu pozwoli też na uzyskanie niższych kosztów transportu towarów.

Wygodne połączenie drogowe przyczyni się również do dalszego rozwoju turystyki na wyspie. Ci z Was, którzy podczas swojego pobytu na wyspie mieli okazję dużo podróżować, wiedzą że obecnie przejechanie całej Krety wzdłuż jest bardzo czasochłonne. Przez to większość osób rezygnuje ze zwiedzania miejsc znajdujących się daleko od miejsca pobytu. Krótszy czas przejazdu umożliwi szybkie przemieszczanie się do dalej położonych turystycznych atrakcji.

Ważnym celem jest też zmniejszenie liczby tragicznych wypadków drogowych, które teraz są codziennością na wyspie. Wypadków na obecnej drodze jest tak dużo, że statystyki dla tej arterii drogowej są prowadzone oddzielnie. Znamienne jest też to, że większość osób ulegających wypadkom to osoby młode. Poprawienie bezpieczeństwa na drodze jest zatem jednym z fundamentalnych założeń tego projektu.

... i mały minus

To co wzbudziło największe kontrowersje to zapowiedź wprowadzenia opłat drogowych za przejazdy poszczególnych odcinków. Na obecną chwilę stawki za przejazd oszacowano na 0,063 € za kilometr. Niemniej jednak wydaje się, że nawet wprowadzenie dodatkowych opłat będzie równoważyć krótsze czasy przejazdu. W większości krajów Europy nikogo już nie dziwią płatne odcinki dróg.

Niewątpliwie budowa nowej autostrady będzie największym i najważniejszym obecnie projektem realizowanym na Krecie. Budowa ta będzie też sprawdzianem dla ekipy obecnego premiera Kyriakosa Mitsotakisa. Wraz z wyborem jego rządu anulowano bowiem poprzedni przetarg na wykonanie tej arterii i przystąpiono do ponownego opracowania tej inwestycji. Według założeń projektowych pierwsze przebudowy nastąpią jeszcze w tym roku. W 2024 roku prace mają ruszyć pełną parą na wszystkich odcinkach. Na początku 2026 roku ma zostać oddana część na wschód od Heraklionu, zaś kolejne odcinki tej drogi będą oddawane stopniowo.

Gosia,  data_2022-03-19 19:41:54 2022-03-19 19:41:54
Średnia: 0
Liczba ocen: 0
  • 0.5
  • 1.0
  • 1.5
  • 2.0
  • 2.5
  • 3.0
  • 3.5
  • 4.0
  • 4.5
  • 5.0
 
 
Oceniłeś na:
 
zobacz pozostałe aktualności z tego miesiąca »
Wszystkie treści i zdjęcia występujące w serwisie są naszą własnością.
Wykorzystanie ich w dowolnej formie wymaga pisemnej zgody autorów.

Komentarze

 gość}
gość PiotrWie
2022-03-20 00:45:06

Dobrze że udało nam się wiele razy być na Krecie zanim rozkopią Góry Idajskie i północną część Białych. Ta inwestycja zniszczy resztki interioru Krety w interesie korzystających z nadmorskich resortów, które będą mogły już powstawać wszędzie, nawet w Asterousii czy na wschodzie

 To koniec Krety dzikawej, bez hotelowisk. Pora szukać innych wysp.

Gosia | crete.pl
Gosia | crete.pl
2022-03-20 12:12:23

Potrzeby turystów to nie jedyny powód powstania tej drogi. Argumenty o szybszym i tańszym czasie przejazdu nie dotyczą tylko przyjezdnych ale przede wszystkim miejscowych, którzy muszą się przemieszczać po Krecie. Zryją część gór to pewne ale inne pytanie to czy my mamy prawo zabronić modernizacji infrastruktury innemu państwu? Jedyne co można zrobić to, tak jak piszesz, poszukać innych miejsc.

2022-03-20 13:48:09

Czy gdzieś dostępny jest plan tej drogi?

 CRETE - Kreta
CRETE - Kreta
2022-03-20 17:32:02

Kayarzuna Nowak Urzędnicy pewnie mają, ale w mediach nie znaleźliśmy publikacji.

 gość}
gość PiotrWie
2022-03-20 14:23:27

Jest jeszcze jeden problem śwadczący o tym że może to tylko PR.  Jeśli trasę ok 300 km mają jeździć w ok 1,5 godziny to średnia wychodzi ok 200/h. Na pewno bezpieczeństwo by nie wzrosło. Raczej po prostu ktoś "od czapy" rzucił te 1,5 godziny, w rzeczywistości będzie 2, 5 a samochodem z wypożyczalni pod 3. 

A po prostu stracą sporo turystów takich, na jakich twierdzą że im zależy - nią AL.

2022-03-20 14:27:27

Ale jak to 300 km w 1.5 h? To jaka prędkość będzie obowiązywała na tej trasie?

 gość}
gość dodekanezowiec
2022-03-21 09:56:35

Może z północy na południe w 1,5 godziny :)

:)

Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz

lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:
https://www.facebook.com/crete.poland/posts/10158453978197551

Nazwa użytkownika:

Adres e-mail:

Tytuł:

Treść:

Przepisz kod z obrazka:
Kod obrazka

Wpisanie prawidowego kodu oznacza zgodę na przetwarzanie danych w celu wyświetlania komentarza.
Kontakt Administratorem Danych Osobowych zgromadzonych na stronie możliwy jest pod adresem mailowym [email protected]

Zapisz komentarz
Zapisz komentarz

Polecamy:

Oliwa i kosmetyki organiczne Olivaloe

Najnowsze komentarze:

 Nikt nie uświadamia turystom skali trudności i wymaganego czasu, aby dotrzeć do zatoki. Panie w sandałkach. Dzieci. Money. Money. Money. Zapełnić autobus. Mam nadzieję, że w końcu ktoś rozsądny zapanuje nad tym procederem
Gosia | crete.pl  Zamiast zabierania tablic częściej zabierać będą prawo jazdy. Wprowadzili system coraz wyższych kar za popełnianie tych samych wykroczeń oraz możliwość wytoczenia sprawy karnej. Sama wysokość mandatów też robi wrażenie.... 1000, 2000 czy 4000 euro... Mają to połączyć z automatycznym wysyłaniem mandatów na podstawie wykroczenia zarejestrowanego przez urządzenie. (...)
gość PiotrWie  Ale tylko zwiększyli wysokość mandatów czy zmienili coś jeszcze w przepisach - oprócz praktycznego zakazu kamperów - według nowych przepisów można zatrzymać się tylko na kampingach których jest mało i głównie w lipcu-sierpniu lub na terenie prywatnym ale tylko jeden kamper. Jak to będą egzekwować - się okaże.
 Super miejsce
gość Jaca  Mimo ze zaden przewodnik tego nie poddpowie da sie dojechac do aptery busem.   Nalezy dojechac do Chanii. Tam bierzemy autobus jadacy w kierunku rethymnonu ktory ma przystanek nazwany Megala Choragia. Jest to skrzyzowanie u podnoza goru na ktorej jest aptera. Pozostaje wgrapac sie na gore, latwa asfaltowa droga, ok 20 minut. (...)
 Byłam tam w zeszłym roku. Zachwyciło mnie to miejsce i jego klimat. Gorąco polecam.
gość Mateusz  Chwilowo wstęp bezpłatny, bo nie ma działającego internetu do obsługi kasy etc, toalety też jeszcze nie ma. Byłem rano 9 czerwca i oprócz mnie i strażnika zero odwiedzających. Wchodzić pomiędzy mury nie wolno, bo korytarze nie do końca zabezpieczone i ktoś już się pokaleczył. 
CRETE Copyright © 2009-25 Linki | Kontakt | Polityka prywatności | Kontakt | Newsletter
ukryj
Zapisz się do
Newslettera