2019-11-19 19:34:08
Na łamach internetowego portalu Polskiej Izby Turystyki (www.pit.org.pl) ukazało się bardzo ciekawe opracowanie pt. Zwyczaje urlopowe Polaków - Zagraniczne wakacje Polaków 2019. Jest to swoisty raport podsumowujący ubiegłoroczny sezon urlopowy z perspektywy biur podróży. Na wstępie warto zauważyć, że podobnie jak w roku ubiegłym Grecja była najpopularniejszym kierunkiem wakacyjnych zagranicznych wyjazdów Polaków. Pozycję lidera udało się utrzymać, mimo silnej presji ze strony Turcji, która przez praktycznie cały sezon turystyczny toczyła zacięty bój o pierwsze miejsce.
W tym roku mniej więcej co czwarty turysta korzystający z usług biur podróży wybrał Grecję jako kierunek swoich wakacji. Z wypoczynku w tureckich hotelach skorzystało natomiast około 21% osób. W stosunku do ubiegłego roku różnica udziału w polskim rynku wyjazdów zorganizowanych dzieląca oba kraje wyraźnie się zmniejszyła. W głównej mierze jest to wynik bardzo zróżnicowanej dynamiki wzrostu. Z jednej strony silnie rosnąca pozycja Turcji, która zwiększyła liczbę turystów z Polski o ponad 36% oraz z drugiej strony wyraźnie malejąca popularność Grecji, która w tym roku przyciągnęła do siebie o blisko 20% mniej turystów z Polski.
Z dużym prawdopodobieństwem można przypuszczać, że tendencja ta zostanie utrzymana w nadchodzącym roku. Po kilku zdecydowanie słabszych latach Turcja nie tylko na dobre wraca do katalogów biur podróży, ale również odbudowuje pozycję wakacyjnego kierunku w świadomości polskich turystów. Kraj ten doskonale wypełnia także zapotrzebowania na relatywnie tanie pobyty typu All Inclusive realizowane w hotelach kategoryzowanych na minimum cztery gwiazdki.
Oferta Turcji doskonale wpisuje się w preferencje polskich turystów, którzy w zdecydowanej większości oczekują, że wykupiony wyjazd będzie kompleksowym produktem. Jest to doskonale widoczne w danych, jakie zostały zaprezentowane przez PIT. W ubiegłym roku aż 81,2% wyjazdów sprzedanych za pośrednictwem polskich biur podróży posiadało wyżywienie typu All Inclusive. Z roku na rok maleje procentowy udział wyjazdów, w ramach których oferowane są tylko śniadania i obiadokolacje. W czasie tegorocznego sezonu wyżywienie typu HB dotyczyło tylko niespełna 12% sprzedanych wycieczek.
Pogłębianie się tego trendu nie jest czymś zaskakującym. Zmniejszająca się ilość osób korzystających z opcji pozostałych opcji wyżywienia to z pewnością zasługa rosnącej dostępności tanich lotów do typowo wakacyjnych destynacji. Osoby wykazujące dużo większą samodzielność w poznawaniu regionalnych smaków to pewnie w zdecydowanej większości osoby, które obecnie same komponują swoje wakacyjne wyjazdy.
Chania
Raport przygotowany przez PIT potwierdził również, że w chwili obecnej w szczycie wakacyjnych wyjazdów nie można wskazać miesiąca, który jest szczególnie preferowany przez turystów. W okresie od czerwca do września rozpiętość procentowa udziałów mieści się w przedziale od 23 do 27%. W tym miejscu warto podkreślić tylko, że wrzesień jest prawie tak samo popularny wśród turystów jak lipiec. Wyraźnie widać, że definicja niskiego sezonu obejmuje obecnie takie miesiące jak: maj czy też październik.
Na koniec warto podkreślić, że pomimo słabnącej pozycji Grecji na polskim rynku wyjazdów zorganizowanych, Kreta wciąż utrzymuje drugą pozycję spośród najpopularniejszych regionów i miejscowości. W tym roku podobnie jak w ubiegłym wyprzedzona została tylko przez Riwierę Turecką.
Raport, który stał się źródłem opracowania opublikowanego przez PIT, przygotowany został na podstawie danych, jakie zebrane zostały przez trzech największych multiagentów internetowych: fly.pl, travelplanet.pl oraz wakacje.pl. W artykule źródłowym znajdziecie więcej szczegółowych informacji na temat preferencji polskich turystów. Warto tam zajrzeć, gdyż niektóre z nich mogą być przydatne przy dokonywaniu własnych wakacyjnych wyborów.
Komentarze
komentarz z
Z prespektywy biur podróży. Fakt zaczynam być w tych 20٪ , którzy robią to indywidualnie, ale ... zawsze na Kretę
komentarz z
Tak, z perspektywy biur podróży. Dzięki gromadzonym przez nie statystykom może powstać taki raport, który pokazuje pewne tendencje i wybory ludzi.
komentarz z
I bardzo dobrze. Będzie więcej miejsca dla nas :)
komentarz z
Najważniejsze, że obecnie mamy szeroką możliwość wyboru. Każdy znajdzie miejsce dla siebie niezależnie od tego czy będzie turystą zorganizowanym czy też samodzielnym :)
komentarz z
Bartosz moje słowa
komentarz z
Kreta najlepsza
komentarz z
Bo "nasz"naród nie wie co najlepsze:)
a my w tym roku oprócz Krety spróbowaliśmy innych wysp - Kreta jest duża i da się znaleźć miejsca gdzie nie docierają biura podróży, ale wyobraźcie sobie całą wyspę gdzie nie dociera turystyka zorganizowana - to jest dopiero inna bajka.
Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz
lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:
https://www.facebook.com/crete.poland/posts/10156626072857551