W naszym ostatnim newsie pisaliśmy Wam o tym, że na Krecie pojawiają się różnego rodzaju pomysły rozbudowy sieci drogowej. Zupełnie inną propozycją stojącą częściowo w kontrze do tych projektów jest propozycja budowa linii szybkiej kolei napowietrznej. Idea obecności transportu szynowego na Krecie pierwszy raz pojawiła się już pod koniec XIX wieku. I chociaż od tamtej pory pojawiały się inne koncepcje to jednak nigdy nie zostały one zrealizowane.
Jedna z grafik przedstawiających koncepcyjną kolej napowietrzną
Źródło: www.neakriti.gr
Ostatni raz propozycja budowy kolei na Krecie pojawiła się w 2007 roku, kiedy zaprezentowany został projekt budowy zupełnie nowej głównej drogi łączącej największe miasta znajdującej się na północnym wybrzeżu. Koncepcja ta zakładała, że obok nowej arterii ruchu samochodowego wybudowana zostanie linia kolejowa. Między innymi ze względu na kryzys finansowy projekt ten nigdy nie wyszedł poza fazę "śmiałego" pomysłu.
Teraz za sprawą przedsiębiorstwa Skyway Transportation Canada ltd ponownie pojawia się koncepcja transportu szynowego na Krecie. Na wstępie warto dodać, że jest to zdecydowanie bardziej nowoczesna odsłona tego typu komunikacji zbiorowej w stosunku do konwencjonalnej kolei opartej na tradycyjnym torowisku. W rozwiązaniu zaproponowanym przez kanadyjską firmę pociągi poruszają się po napowietrznym torze, który za pomocą pylonów wyniesiony jest minimum osiem metrów powyżej poziomu ziemi.
Według danych przedstawionych przez Skyway pociągi te mogłyby się poruszać z maksymalną szybkością do 360 km/h. Tak duża prędkość pozwoliłaby na skrócenie czasu podróży między Heraklionem a Chanią do mniej niż pół godziny. Sterowanie ruchem wagonów odbywałby się za pomocą automatycznego systemu. Koszt biletu na trasie między Chanią a Heraklionem wynosiłby około 15€.
Całkowity koszt realizacji tego projektu szacowany jest przez Skyway na sumę około 680 mln €. Kwota ta obejmowałaby koszt kompleksowej budowy linii napowietrznych, stacji, automatycznego systemu kontroli, a także innej niezbędnej infrastruktury.
Co ciekawe przy prezentacji tego projektu założono, że roczne przychody uzyskiwane przez to połączenie wynosiłoby około 330 mln €. Przy kosztach eksploatacji kształtujących się na poziomie około 85 mln € daje to bardzo wysokie, ale raczej naszym zdaniem mało realistyczne dochody.
Na wstępie warto odpowiedzieć na fundamentalne pytanie: Czy ten projekt ma w ogóle szanse realizacji? Naszym zdaniem raczej nie i trzeba go traktować raczej jako swoistą ciekawostkę. Jedną z podstawowych spraw przemawiających za nikłymi szansami na wykonanie tego projektu jest to, że Skyway Transportation Canada ltd. to firma, która poza konceptami oraz prototypami nie przeprowadziła ani jednej tego typu inwestycji.
Bardzo dziwny jest też sposób, w jaki firma ta stara się pozyskać przychylność do realizacji tej inwestycji. Pierwszą instytucją, do której przekazane zostały listy intencyjne, jest "Greckie stowarzyszenie pomocy i wsparcia ofiar wypadków drogowych". W dalszej kolejności propozycja tej inwestycji złożona została również na ręce Prezydenta Republiki Greckiej.
Droga podjęta przez przedstawicieli Skyway jest bardzo dziwna, tym bardziej, że ze strony tej firmy pojawia się deklaracja chęci budowy linii kolejowej z własnych funduszy. Wydaje się, że w takim wypadku podstawą do jakichkolwiek dalszych kroków jest rzeczowa rozmowa z greckim rządem oraz lokalnymi władzami.
Raz na jakiś czas koncepcja napowietrznych linii kolejowych pojawia się również i w Polsce. Warto wspomnieć choćby o śmiałych planach budowy tego typu połączenia między Krakowem a Zakopanem, czy też na trasie między Piasecznem a Warszawą. Warto zauważyć, że różnego rodzaju śmiałe wizje prezentowane przez zagranicznych inwestorów nigdy nie weszły do fazy realizacji i to mimo tego, że w Polsce ukształtowanie terenu jest zdecydowanie bardziej sprzyjające do tego typu prac..
Komentarze
komentarz z
czego to ludzie ?! a to nie mem ? wskazana zmiana dealerów dla rządzących :D
komentarz z
Dana to nie pomysł Greków :). Inicjatywa wyszła od strony producenta, co nie zmienia faktu że koncepcja jest dosyć szalona i mało prawdopodobna w realizacji.
komentarz z
właściwie..po ostatnich "atrakcjach " :D impossible is possible :D
komentarz z
Urok Krety polega na spokojnym życiu, bez pośpiechu. To cenne dla turystów takich jak ja.
komentarz z
Ale głupstwa!
komentarz z
Nie, nie i nieeee
komentarz z
Na Balos też dojadę?
komentarz z
to nie to samo co szutrową drogą jechać :)
komentarz z
Zajęli by się śmieciami lezacymi prawie wszędzie ...poza hotelowymi terenami ....Grecja jest cudna . ..Ale ...zasmiecanie też spore
komentarz z
To racja :/
komentarz z
jak taki wannolot śmignie to i śmieci zwieje :D
To typowy projekt typu - zapowiemy jakieś nowoczesne przedsięwzięcie i nasz wartość wzrośnie, nieważne że nie mamy umiejętności i pieniędzy by go realizować - jest to według mnie równie prawdopodobne jak zapowiedź hyperloopa z Warszawy do Wrocławia.
komentarz z
Nasi wnukowie się tego nie doczekają - nie ma OBAWY!!!
Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz
lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:
https://www.facebook.com/crete.poland/posts/10155123327222551