Zdecydowana większość dużych miast Krety skupionych jest w obrębie północnego wybrzeża. Nic więc dziwnego, że łącząca je droga - zwana przez mieszkańców Nową - stanowi najważniejszy ciąg komunikacyjny tej wyspie. Niestety mimo tego że od wielu lat jest ona przebudowywana i unowocześniana to wciąż zajmuje jedną z czołowych pozycji pośród najbardziej niebezpiecznych dróg w Grecji. Obecny początek roku obfituje w wysyp różnego rodzaju pomysłów mających na celu poprawienie sytuacji komunikacyjnej Krety.
Dominującym głosem jest oczywiście dalsza rozbudowa Nowej Drogi a przede wszystkim przeprowadzenie prac mających na celu zbliżenie jej standardu do wymagań dróg ekspresowych i autostrad. Pojawiają się jednak również pomysły, aby dodatkowo w głębi Krety w oddaleniu od wybrzeża wybudować drugą równoległą nitkę stanowiącą nowe główne połączenie drogowe. Oczywiście byłoby to bardzo kosztowne i czasochłonne rozwiązanie.
Pomysłodawcy stawiają przed tą trasą bardzo duże oczekiwania i uważają, że w przyszłości mogłaby stanowić nową poprzeczna drogową oś Krety. Jej początek znajdowałby się w Kissamos skąd kierowałby się na południe do górskich podnóży. Tam skręcałaby na wschód biegnąc w kierunku nowo budowanego portu lotniczego w Kastelli. Jej koniec znajdowałby się natomiast w rejonie turystycznych miejscowości znajdujących się w nomosie Lassithi.
Całkowita długość drogi miałaby wynosić około 240 km. W większości nowa trasa przebiegałaby przez rejony o bezwzględnej wysokości od 250 do 640 m. n.p.m. Na całej długości drogi co mniej więcej 10 km znajdowałyby się węzły pozwalające na wygodny zjazd oraz włączenie się do ruchu. Dzięki takiemu rozwiązaniu nowa droga stanowiłaby wygodne połączenie dla około 320 miejscowości znajdujących się w 4 prefekturach Krety. Planowana trasa miałaby również gęstą sieć dobrych połączeń z obecną Nową Drogą.
Na papierze pomysł ten brzmi oczywiście bardzo ciekawie jednak warto pamiętać, że projekt ten znajduje się na bardzo wczesnym etapie realizacji. Według ekspertów ewentualne prace w kierunku realizacji tego przedsięwzięcia nie ruszą wcześniej niż w 2021 roku. Krytycy tego projektu zwracają uwagę, że w chwili nie zostało opracowane nawet studium wykonalności uzasadniające budowę tej drogi. Opracowanie tej dokumentacji jest warunkiem koniecznym pozwalającym na staranie się o uzyskanie ewentualnej dotacji z funduszy UE. Przy koszcie tego projektu szacowanym na poziomie 1,1 mld € uzyskanie dofinansowania jest najprawdopodobniej jednym z punktów progowych stanowiącym o możliwości realizacji tego przedsięwzięcia.
Komentarze
komentarz z
No nie wiem czy to dobry pomysl?
komentarz z
Też mamy wątpliwości...
komentarz z
zaorzą moją piękną wyspę :(
komentarz z
Dana Gołowacz Mają jeszcze jeden kontrowersyjny pomysł, ale o tym niebawem napiszemy :D
komentarz z
O lotnisku nowym ? to już wiem :(
komentarz z
Nie :) To nie lotnisko.
komentarz z
Czlowiek to plaga !!! Zniszczy wszystko.
komentarz z
Zaorzą :D
Spoko, myślę że sądząc po tempie realizacji innych inwestycji - jak choćby lotniska w Kastelli o skutki tej budowy powinny się martwić nasze wnuki. My nie zobaczymy początków.
komentarz z
Oxi!
Piotr masz wiele racji. Lokalni samorządowcy mają też taką teorię, że te wszystkie pomysły wypływające w ostatnim czasie to tylko takie mydlenie oczu, że niby grecki rząd coś robi w kwestii modernizacji sieci dróg na Krecie. Osobiście uważam, że dobrze zmodernizowana Nowa Droga, może podciągnięta do standardu naszych dróg ekspresowych w zupełności wystarczy. Zresztą na wielu odcinkach już jest naprawdę nieźle.
Już zupełnie inną kwestią jest to, że Grecy usilnie chcą upatrywać poprawę bezpieczeństwa jedynie przez zmianę infrastruktury. Jasne, że to ważny aspekt, ale w ich przypadku nie jedyny. Spora część tragicznych wypadków to wynik niebezpiecznego zachowania oraz braku poszanowania dla podstawowych zasad ruchu drogowego.
Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz
lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:
https://www.facebook.com/crete.poland/posts/10155115767347551