Booking.com

Lotnisko w Kastelli reaktywacja czy dezaktywacja?

Na początku tego tygodnia odbyło się spotkanie zorganizowane przez George Stathakisa greckiego Ministra Gospodarki, Infrastruktury i Turystyki. Głównym tematem omawianym w czasie tego spotkania był dalszy los planów budowy lotniska w Kastelli. W tej chwili to największy projekt inwestycyjny planowany (a w zasadzie częściowo już realizowany) na Krecie i w Grecji. Początek najbliższego miesiąca ma zaważyć na tym, czy projekt ten doczeka się finalizacji.

Lotnisko w Kastelli - reaktywacja czy dezaktywacja?

Spotkanie zorganizowane przez ministra miało związek ze zbliżającym się terminem przyjmowania ofert firm zainteresowanych realizacją tej inwestycji. Wstępne zainteresowanie uczestnictwa w tym projekcie zgłosiło 10 międzynarodowych przedsiębiorstw, w tym takie jak: Vinci&Bouygues, ELLAKTOR i J&P Avax. Teoretycznie do 7 kwietnia powinny wpłynąć ostatnie dokumenty oraz kandydatury, jednak w chwili obecnej wciąż jest rozważana opcja wydłużenia tego okresu. Takie rozwiązanie, ze względu na duże prawdopodobieństwo przesunięcia zakończenia inwestycji, nie zadowala jednak lokalnych władz oraz mieszkańców Krety.

Ewentualne przesunięcie zamknięcia przyjmowania ofert ma związek z tym, że wciąż do chwili obecnej rząd Grecji nie podjął ostatecznej decyzji o tym, czy budowa lotniska w Kastelli faktycznie zostanie zrealizowana. Niepewność losów tego projektu oraz brak wiążącej deklaracji, zniechęca część inwestorów do startu w tym przetargu. Wedle ministerstwa ostateczna decyzja o tym, które z kluczowych greckich wielkich projektów przejdą w fazę realizacji będzie podjęta tuż przed dniem 7 kwietnia. Tak krótki okres czasu dzielący czas podjęcia tej decyzji oraz ostateczną datę zakończenia przyjmowania ofert spowodował, że część firm zrezygnowała z planów uczestnictwa w budowie tego lotniska.

Zgodnie z pierwotnym harmonogramem przyjętym przez greckie Ministerstwo Infrastruktury oraz Transportu, nowe lotnisko w Kastelli ma uzyskać pełną gotowość działania do końca 2019 roku. Naszym zdaniem, patrząc na skalę wymaganych prac, termin ten już w chwili obecnej jest mało realny i jest bardzo zagrożony. Warto pamiętać, że projekt ten to nie tylko budowa lotniska, ale również gigantyczna inwestycja drogowa. W ramach planów przewidywane jest również wybudowanie sporego centrum handlowo-usługowego znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu.

Mamy nadzieję, że mimo trudnej sytuacji gospodarczej Grecji uda się w miarę szybko zrealizować tę gigantyczną inwestycję. O potrzebie uruchomienia tego lotniska ciężko dyskutować ani tym bardziej oponować konieczność jego powstania.

Piotrek,  data_2015-03-26 20:32:30 2015-03-26 20:32:30
Średnia: 5
Liczba ocen: 2
  • 0.5
  • 1.0
  • 1.5
  • 2.0
  • 2.5
  • 3.0
  • 3.5
  • 4.0
  • 4.5
  • 5.0
 
 
Oceniłeś na:
 
Kreta informacje 5 na 5 (0) liczba ocen 2
zobacz pozostałe aktualności z tego miesiąca »
Wszystkie treści i zdjęcia występujące w serwisie są naszą własnością.
Wykorzystanie ich w dowolnej formie wymaga pisemnej zgody autorów.

Komentarze

 Chris Potocky
Chris Potocky
2015-03-26 21:33:21

Jestem za budową tego lotniska ;-)

1
 CRETE
CRETE
2015-03-26 21:40:56

My także, tym bardziej że lotnisko w Heraklionie pęka w szwach.

1
 Chris Potocky
Chris Potocky
2015-03-26 21:47:05

Chania tez sie rozbudowuje. ;-)

 Adam Marciniec
Adam Marciniec
2015-03-27 13:12:37

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem ale jeśli chodzi o Kasteli na zachodzie Krety to budowa lotniska tam nie ma najmniejszego sensu. Lotnisko w Chani właśnie jest w przebudowie, z CHQ do Kasteli jedzie się samochodem 40 minut. Chyba, że coś mi umyka...

 CRETE
CRETE
2015-03-27 13:46:59

To nie o to Kastelli chodzi. To w którym jest planowana budowa jest w pobliżu Heraklionu.

1
 Adam Marciniec
Adam Marciniec
2015-03-27 13:56:48

No właśnie :) Dzięki za informację!

1
 gość}
gość piterek
2015-03-31 00:36:16

Chybiony pomysł

Według mnie budowa lotniska w Kastelli to chybiona inwestycja. Za te środki (1 mld euro) spokojnie jak by chcieli to by wydłużyli ten 2 pas startowy kosztem wejścia w morze lub wykupu tych kilku działek z 2 strony (zobatrzcie lotnisko na Maderze) a i na rozbudowę portu lotniczego by starczyło. Lepiej pospieszyli by się z budową National Road wydłużając ją z Agios Nicolaos do Sitii bo jakoś opornie im to idzie.

Piotrek | www.crete.pl
Piotrek | www.crete.pl
2015-03-31 09:03:14

Zrobić coś trzeba

Ciężko tak jednoznacznie odpowiedzieć. Z tego co wiem i co było zapowiadane lotnisko to miało być (może i będzie) budowane na zasadach partnerstwa prywatno-publicznego, czyli rzeczywisty koszt tej inwestycji po stronie budżetu państwa będzie mniejszy niż całkowita suma wydatków. Nie zmienia to jednak faktu że będą to gigantyczne koszty. Lokalizację, ze względu na istniejące już tam dosyć duże lotnisko wojskowe, można uznać za sprawdzoną. Z pewnością będzie to również miejsce, które będzie dawało rezerwę na dalszy rozwój.

Niestety o lotnisku przy Heraklionie nie można tego powiedzieć. Wydłużenie pasa przez utworzenie sztucznego lądu nie wydaje mi się scenariuszem możliwym do realizacji. Prace ziemne to zawsze jeden z najbardziej kosztownych etapów każdej budowy. Utworzenie sztucznego lądu w rejonie narażonym na wstrząsy sejsmiczne ma uzasadnienie jedynie w miejscach gdzie cena gruntu równoważy te astronomiczne koszty (czyli np. w Japonii). Myślę, że Kreta jednak nie jest taki miejscem.

Kolejnym problemem portu lotniczego w Heraklionie jest to, że maszyny operujące z tego lotniska przelatują bardzo blisko miasta oraz wielu typowo turystycznych miejscowości. Osobiście zupełnie mi to nie przeszkadza (a nawet z chęcią  obserwuję startujące i lądujące samoloty), jednak jest zdecydowanie duża grupa turystów dla których hałas wywoływany przez samoloty jest wyraźną niedogodnością mogącą zaważyć na tym czy pobyt jest uznawany za udany.

Tak czy inaczej, margines czasowy na podjęcie decyzji jest coraz mniejszy i w końcu greckie władze będą musiały uruchomić tę inwestycję lub poddać gruntownej przebudowie dotychczasowe lotnisko w Heraklionie. Obecna infrastrukturę ciężko uznać za dostosowaną do takiego obciążenia.

Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz

lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:
https://www.facebook.com/crete.poland/posts/10152812647182551

Nazwa użytkownika:

Adres e-mail:

Tytuł:

Treść:

Przepisz kod z obrazka:
Kod obrazka

Wpisanie prawidowego kodu oznacza zgodę na przetwarzanie danych w celu wyświetlania komentarza.
Kontakt Administratorem Danych Osobowych zgromadzonych na stronie możliwy jest pod adresem mailowym [email protected]

Zapisz komentarz
Zapisz komentarz
Booking.com

Polecamy:

Oliwa i kosmetyki organiczne Olivaloe


Parklot

Najnowsze komentarze:

Byłam
Gosia | crete.pl : Cześć, tak Samaria jest czynna codziennie. Wyjątkiem są sytuacje gdy z powodu wysokiego zagrożenia pożarem lub ulewnymi deszczami wąwóz może być czasowo wyłączony. Bilety na prom można kupić w kasie w Agia Roumeli. Na pewno na nią trafisz, a jeśli nie to zapytaj w pierwszym lepszym sklepie czy tawernie.
Powinno zostać tak jak jest. Nie można wszystkiego skomercjalizować. Zwłaszcza miejsc o takiej historii.
Magiczne miejsce ♥️
gość Agata: Dzień dobry, bardzo dziękuje za świetny artykuł. Mam jednak 2 pytania: czy wąwóz jest czynny codziennie w wakacje ? Gdzie możemy kupić bilety na prom ?   
Piotrek | www.crete.pl : Ale ten remont nie będzie trwał pół roku. Jestem nawet skłonny napisać, że będzie trwał więcej niż rok. Zresztą to co widzisz to właśnie efekty rozpoczęcia prac w zimie.
gość dodekanezowiec: Na ich miejscu to raczej w zimie taki remont lepszy.  
Parklot
CRETE Copyright © 2009-22 Linki | Kontakt | Polityka prywatności | Kontakt | Newsletter
ukryj
Zapisz się do
Newslettera