2010-01-21 11:51:10
Międzynarodowe lotnisko w Heraklionie
Międzynarodowe lonisko "Nikosa Kazantzakis'a" w Heraklionie (Κρατικός Αερολιμένας Ηρακλείου, "Νίκος Καζαντζάκης") plasuje się na drugim miejscu pod względem ruchliwości wśród greckich lotnisk. Z wynikiem ok 5,5 mln. pasażerów i 46 tys. przylotów i odlotów ustępuje ono jedynie Ateńskiemu portowi lotniczemu. Jest ono jednocześnie podstawowym portem lotniczym na Krecie. Obsługuje prawie cały ruch turystów przybywających na wschodnią i środkową część Krety. W szczycie sezonu turystycznego widok startującego lub lądującego samolotu jest obrazem powtarzającym się cyklicznie co kilka lub kilkanaście minut. Lotnisko w Heraklionie posiada praktycznie tylko jeden pełnowymiarowy pas (kierunek 09/27) i obecnie w znacznym stopniu wyczerpało ono swoje możliwości rozwoju. Drugi z pasów wykorzystywany jest jedynie przy startach samolotów odbywających rejsy w ruchu krajowym. Z tego powodu, już od dosyć długiego czasu rozważana jest budowa nowego międzynarodowego portu lotniczego w Kastelli.
Międzynarodowy port lotniczy miałby znajdować się obok istniejącego już lotniska wojskowego. Obecnie jednak ze względu na protesty mieszkańców lokalnej społeczności popartych przez burmistrza tej miejscowości wszelki rozwój tej inicjatywy zostaje wstrzymany na czas nieokreślony. Pojawiają się nawet głosy, które wywołują pytania, czy lotnisko międzynarodowe w Kastelli ma jaką kolwiek rację bytu. Jak zauważają lokalne władze studium wykonania tego projektu nie uwzględnia wpływu portu lotniczego na jakość życia mieszkańców okolicznych wiosek. Zwracają one również uwagę na to, że budowa tego portu w znacznym stopniu zwiększy hałas, ponieważ nowo powstałe cywilne lotnisko nie będzie budowane na bazie obecnego wojskowego lotniska, lecz będzie zupełnie odseparowaną budowlą. W praktyce oznaczać będzie egzystencję dwóch lotnisk na bardzo ograniczonej przestrzeni.
Samolot Avro Rj-100 w barwach lini lotniczych Aegean Airlines
Burmistrz Kastelli Manolis Smyrnakis zwraca również uwagę, że: w ciągu czterech lat, kiedy lotnisko będzie budowane, wszystkie ciężarówki oraz cały ciężki sprzęt będzie musiał przejeżdżać po obecnie istniejących drogach, które są wąskie i w złym stanie. To na pewno w znacznym stopniu powiększy niebezpieczeństwo wypadków. Trzeba wyznaczyć inne lepsze drogi prowadzące na plac budowy. Port lotniczy będzie usytuowany pośród 24 wiosek, z których pięć prawdopodobnie zupełnie zniknie z mapy Krety. Wiele osób z lokalnej społeczności coraz bardziej uświadamia sobie, że ten projekt może w bardzo dużym stopniu zmienić jakość ich życia w tym regionie. Część z nich zrzeszyła się w organizacji, która zdecydowanie sprzeciwia się budowie lotniska w Kastelli. Obecnie ruch ten zrzesza ok. 1/3 z 1700 mieszkańców tego regionu, jednak jak zauważa reporter "Τα Χρονικά" im dłużej trwa obecny stan konfliktu, tym więcej osób sprzeciwia się temu studium projektu międzynarodowego portu lotniczego.
Więcej informacji http://www.ko-go.gr/
Komentarze
Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz