Niedawno pisaliśmy na naszej stronie o tym, że pracownicy greckiej skarbówki prowadzili w ostatnim czasie wzmożone kontrole różnego rodzaju placówek handlowych oraz usługowych. Przy okazji tych działań ujawnionych zostało szereg nieprawidłowości między innymi tych związanych z niewydawaniem paragonów. Właśnie tego problemu dotyczyć również akcja informacyjna podjęta przez Grecki Urząd ds. Finansów Publicznych (AADE). Pod hasłem #Apodixi_Please (dosłownie: poproszę paragon) prowadzona będzie kampania, której jednym z celów jest zmniejszenie skali oszustw podatkowych.
Akcja ta ma również przypomnieć o szeregu praw przysługujących konsumentom. Warto wspomnieć choćby o tym, że zgodnie z greckim prawem wszystkie hotele, restauracje, bary, kawiarnie, wypożyczalnie samochodów oraz inni dostawcy towarów i usług są zobowiązani do akceptowania płatności kartami debetowymi, a także kredytowymi. Z obowiązku tego wyłączeni są na razie taksówkarze oraz osoby prowadzące kioski.
Urząd przypomina również, że poza wyjątkami takimi jak hotele, gabinety lekarskie, kliniki czy też kancelarie prawne, większość podmiotów oferujących różnego rodzaju usługi, czy też zajmujących się handlem, jest zobowiązana do posiadania kas fiskalnych. Każdy konsument przed zapłaceniem rachunku ma prawo poprosić o otrzymanie paragonu fiskalnego. Na poniższej grafice przygotowanej przez AADE możecie zobaczyć jak wygląda prawidłowy oraz nieprawidłowy paragon fiskalny.
Na wydruku z kasy fiskalnej muszą znaleźć się między innymi takie informacje, jak: nazwa wystawcy rachunku, adres, a także jego 9-cyfrowy numer identyfikacyjny ΑΦΜ (VAT). Urząd przypomina, że każdy konsument, który nie otrzyma prawidłowego paragonu fiskalnego zgodnego z powyższymi wytycznymi ma prawo nie płacić za zakupione towary oraz usługi.
AADE namawia także do wykonywania płatności za pomocą kart płatniczych. Zdaniem urzędu pozwala to na łatwiejszą kontrolę podmiotów gospodarczych, zwiększa ich transparentność oraz zmniejsza ryzyko działalności w ramach szarej strefy. Aby przyłączyć się do tej kampanii w czasie pobytu w Grecji wystarczy przed płaceniem poprosić o paragon wymawiając slogan tej akcji informacyjnej: “Apódixi please”!
Komentarze
Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz
lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:
https://www.facebook.com/crete.poland/posts/10156429542787551