Gwiazdy i zombie hotelarstwa w Grecji

Ciekawy raport na temat greckiej branży turystycznej został opublikowany w ostatnim czasie przez znaną firmę konsultingową PwC (PricewaterhouseCoopers). W publikacji zatytułowanej "Dzień jutrzejszy greckiej turystyki” przeanalizowana została pozycja oraz rentowność firm działających w sektorze usług hotelarskich. Autorzy pokusili się o kilka wniosków na temat ewentualnej przyszłości greckiej turystyki.

Hotele na Krecie

Raport ten opracowany został przez analizę danych uzyskanych z 1258 hoteli, w przypadku których przychody przekraczały ponad 1mln € rocznie. Tym samym w zestawieniu tym nie zostały ujęte najmniejsze obiekty oraz pensjonaty. W analizie nie znalazły się również rezerwacje, które wykonywane były za pomocą alternatywnych platform takich choćby jak Airbnb.

Gwiazdy i zombie

Na wstępie warto zauważyć, że wedle analizy przygotowanej przez PwC firmy działające w tym sektorze można przydzielić do dwóch najliczniejszych grup. W jednej z nich znajdują się hotele nazywane "gwiazdami", które od wielu lat odnotowują stałe wzrosty przychodów oraz wysoką rentowność. W chwili obecnej tego typu firmy stanowią około 50% ogółu wszystkich działających w tym sektorze. Drugą grupę hoteli stanowią natomiast takie, które nazywane są bardzo wymownie jako "zombie". Są to firmy, które o najniższych przychodach oraz o ujemnej lub zerowej rentowności. Część z nich cechuje się również niezrównoważonym zadłużeniem, które może stanowić wymierne zagrożenie dla dalszego funkcjonowania. Tego typu hotele stanowią blisko 25% spośród wszystkich funkcjonujących w Grecji.

Kolejną grupę stanowią hotele określane mianem "szaraków". Są to obiekty cechujące się relatywnie dobrymi wynikami finansowymi, które jednak zdecydowanie odbiegają od "gwiazd". Właśnie w tych obiektach PwC upatruje jedne z możliwości dalszego rozwoju greckiej turystyki. W przypadku tych hoteli wymagane jest zapewnienie dalszej stabilności finansowej oraz możliwości modernizacji. Powinien być to krok podjęty przed przystąpieniem do dalszych inwestycji.

W raporcie PwC podkreślono jednak, że generalnie hotele w Grecji są konkurencyjne na arenie międzynarodowej.

Hotele w Grecji

Hotele w Grecji

Okazuje się, że blisko 85% całkowitego ruchu turystycznego w Grecji obsługiwane jest przez 5 regionów określanych mianem "głównych destynacji". Do grupy tej zaliczane są: Południowe Morze Egejskie, Kreta, Wyspy Jońskie, Centralna Macedonia oraz Attyka. Warto w tym miejscu podkreślić, że zazwyczaj właśnie w tych regionach znajdują się hotele określane mianem "gwiazd".

W raporcie PwC podkreślono także, że w przypadku trzech regionów: Krety, Południowego Morza Egejskiego oraz Wysp Jońskich już w tej chwili można mówić o niedoborach bazy noclegowej. Według PwC na przestrzeni kolejnych 5 lat w regionach tych powinno zostać wybudowanych około 90 zupełnie nowych obiektów pozwalających zaspokoić popyt zbliżający się do maksymalnej przepustowości. W szczycie sezonu 2017 roku na Krecie odnotowywane było obłożenie miejsc noclegowych na poziomie 91,8%.

Około 83% bazy noclegowej spośród wszystkich hoteli w Grecji stanowią stanowiły te, których standard zakwaterowania określony został na 4 lub 5 gwiazdek. Sporą część w tej grupie stanowiły obiekty, w których jednocześnie może wypoczywać więcej niż 300 gości. Ogólnie w całej bazie noclegowej tego typu duże obiekty stanowią aż 65% całości.

Hotele w Grecji

Zagrożenia przyszłości

Sektor branży turystycznej w Grecji, podobnie zresztą jak i w innych krajach, cechuje się swoim cyklem wzrostu oraz spadku zainteresowania. Analitycy długość takiego pojedynczego etapu określają na około 5 lat. Ich długość wynika zazwyczaj z kombinacji kilku czynników. Najważniejsze spośród nich to koniunktura gospodarek poszczególnych państw oraz konkurencja pomiędzy poszczególnymi destynacjami.

W chwili obecnej Grecja znajduje się w szczytowej części obecnego cyklu wzrostów. W raporcie PwC podkreślono, że w kolejnych latach będzie rosło zagrożenie zahamowania wzrostu ruchu turystycznego. Z pewnością na wyniki greckiej turystyki będzie miało wpływ również to jak bardzo tamtejsze hotele dostosują swoją ofertę do potrzeb stawianych przez turystów.

 

Piotrek,  data_2018-11-26 19:11:43 2018-11-26 19:11:43
Średnia: NAN
Liczba ocen: 0
  • 0.5
  • 1.0
  • 1.5
  • 2.0
  • 2.5
  • 3.0
  • 3.5
  • 4.0
  • 4.5
  • 5.0
 
 
Oceniłeś na:
 
zobacz pozostałe aktualności z tego miesiąca »
Wszystkie treści i zdjęcia występujące w serwisie są naszą własnością.
Wykorzystanie ich w dowolnej formie wymaga pisemnej zgody autorów.

Komentarze

Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz

lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:
https://www.facebook.com/crete.poland/posts/10155852740192551

Nazwa użytkownika:

Adres e-mail:

Tytuł:

Treść:

Przepisz kod z obrazka:
Kod obrazka

Wpisanie prawidowego kodu oznacza zgodę na przetwarzanie danych w celu wyświetlania komentarza.
Kontakt Administratorem Danych Osobowych zgromadzonych na stronie możliwy jest pod adresem mailowym [email protected]

Zapisz komentarz
Zapisz komentarz
Booking.com

Polecamy:

Oliwa i kosmetyki organiczne Olivaloe


Parklot

Najnowsze komentarze:

A wiecie może, gdzie są sprzedawcy? Bo przydałyby mi się oliwki "bobki", które prawie tylko tam można było kupić.
Coś czuję, że ten remont pozbawi Agorę dawnego klimatu
Gosia | crete.pl : Poszukaj czegoś przez AirBNB. Komunikacji brak.
Rozkopana na max od góry
gość miłośnik CRETY: witam mam pytani czy są w tym miasteczku kwatery do wynajęcia? czy kursuje tam komunikacja?
Super i fajny podkład dźwiękowy :)
Fajny filmik,ale się rozmarzyłam
Parklot
CRETE Copyright © 2009-22 Linki | Kontakt | Polityka prywatności | Kontakt | Newsletter
ukryj
Zapisz się do
Newslettera