Gwiazdy i zombie hotelarstwa w Grecji

data_2018-11-26 19:11:43 2018-11-26 19:11:43

Ciekawy raport na temat greckiej branży turystycznej został opublikowany w ostatnim czasie przez znaną firmę konsultingową PwC (PricewaterhouseCoopers). W publikacji zatytułowanej "Dzień jutrzejszy greckiej turystyki” przeanalizowana została pozycja oraz rentowność firm działających w sektorze usług hotelarskich. Autorzy pokusili się o kilka wniosków na temat ewentualnej przyszłości greckiej turystyki.

Hotele na Krecie

Raport ten opracowany został przez analizę danych uzyskanych z 1258 hoteli, w przypadku których przychody przekraczały ponad 1mln € rocznie. Tym samym w zestawieniu tym nie zostały ujęte najmniejsze obiekty oraz pensjonaty. W analizie nie znalazły się również rezerwacje, które wykonywane były za pomocą alternatywnych platform takich choćby jak Airbnb.

Gwiazdy i zombie

Na wstępie warto zauważyć, że wedle analizy przygotowanej przez PwC firmy działające w tym sektorze można przydzielić do dwóch najliczniejszych grup. W jednej z nich znajdują się hotele nazywane "gwiazdami", które od wielu lat odnotowują stałe wzrosty przychodów oraz wysoką rentowność. W chwili obecnej tego typu firmy stanowią około 50% ogółu wszystkich działających w tym sektorze. Drugą grupę hoteli stanowią natomiast takie, które nazywane są bardzo wymownie jako "zombie". Są to firmy, które o najniższych przychodach oraz o ujemnej lub zerowej rentowności. Część z nich cechuje się również niezrównoważonym zadłużeniem, które może stanowić wymierne zagrożenie dla dalszego funkcjonowania. Tego typu hotele stanowią blisko 25% spośród wszystkich funkcjonujących w Grecji.

Kolejną grupę stanowią hotele określane mianem "szaraków". Są to obiekty cechujące się relatywnie dobrymi wynikami finansowymi, które jednak zdecydowanie odbiegają od "gwiazd". Właśnie w tych obiektach PwC upatruje jedne z możliwości dalszego rozwoju greckiej turystyki. W przypadku tych hoteli wymagane jest zapewnienie dalszej stabilności finansowej oraz możliwości modernizacji. Powinien być to krok podjęty przed przystąpieniem do dalszych inwestycji.

W raporcie PwC podkreślono jednak, że generalnie hotele w Grecji są konkurencyjne na arenie międzynarodowej.

Hotele w Grecji

Hotele w Grecji

Okazuje się, że blisko 85% całkowitego ruchu turystycznego w Grecji obsługiwane jest przez 5 regionów określanych mianem "głównych destynacji". Do grupy tej zaliczane są: Południowe Morze Egejskie, Kreta, Wyspy Jońskie, Centralna Macedonia oraz Attyka. Warto w tym miejscu podkreślić, że zazwyczaj właśnie w tych regionach znajdują się hotele określane mianem "gwiazd".

W raporcie PwC podkreślono także, że w przypadku trzech regionów: Krety, Południowego Morza Egejskiego oraz Wysp Jońskich już w tej chwili można mówić o niedoborach bazy noclegowej. Według PwC na przestrzeni kolejnych 5 lat w regionach tych powinno zostać wybudowanych około 90 zupełnie nowych obiektów pozwalających zaspokoić popyt zbliżający się do maksymalnej przepustowości. W szczycie sezonu 2017 roku na Krecie odnotowywane było obłożenie miejsc noclegowych na poziomie 91,8%.

Około 83% bazy noclegowej spośród wszystkich hoteli w Grecji stanowią stanowiły te, których standard zakwaterowania określony został na 4 lub 5 gwiazdek. Sporą część w tej grupie stanowiły obiekty, w których jednocześnie może wypoczywać więcej niż 300 gości. Ogólnie w całej bazie noclegowej tego typu duże obiekty stanowią aż 65% całości.

Hotele w Grecji

Zagrożenia przyszłości

Sektor branży turystycznej w Grecji, podobnie zresztą jak i w innych krajach, cechuje się swoim cyklem wzrostu oraz spadku zainteresowania. Analitycy długość takiego pojedynczego etapu określają na około 5 lat. Ich długość wynika zazwyczaj z kombinacji kilku czynników. Najważniejsze spośród nich to koniunktura gospodarek poszczególnych państw oraz konkurencja pomiędzy poszczególnymi destynacjami.

W chwili obecnej Grecja znajduje się w szczytowej części obecnego cyklu wzrostów. W raporcie PwC podkreślono, że w kolejnych latach będzie rosło zagrożenie zahamowania wzrostu ruchu turystycznego. Z pewnością na wyniki greckiej turystyki będzie miało wpływ również to jak bardzo tamtejsze hotele dostosują swoją ofertę do potrzeb stawianych przez turystów.

 

Piotrek,  data_2018-11-26 19:11:43 2018-11-26 19:11:43
Średnia: 0
Liczba ocen: 0
  • 0.5
  • 1.0
  • 1.5
  • 2.0
  • 2.5
  • 3.0
  • 3.5
  • 4.0
  • 4.5
  • 5.0
 
 
Oceniłeś na:
 
zobacz pozostałe aktualności z tego miesiąca »
Wszystkie treści i zdjęcia występujące w serwisie są naszą własnością.
Wykorzystanie ich w dowolnej formie wymaga pisemnej zgody autorów.

Komentarze

Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz

lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:
https://www.facebook.com/crete.poland/posts/10155852740192551

Nazwa użytkownika:

Adres e-mail:

Tytuł:

Treść:

Przepisz kod z obrazka:
Kod obrazka

Wpisanie prawidowego kodu oznacza zgodę na przetwarzanie danych w celu wyświetlania komentarza.
Kontakt Administratorem Danych Osobowych zgromadzonych na stronie możliwy jest pod adresem mailowym [email protected]

Zapisz komentarz
Zapisz komentarz

Polecamy:

Oliwa i kosmetyki organiczne Olivaloe

Najnowsze komentarze:

Gosia | crete.pl  To byli Kreteńczycy. Pewnie gdyby to byli turyści to w mediach zostałoby to wyraźnie zaznaczone ;)
gość PiotrWie  Wiecie może czy to byli miejscowi czy ktoś z zagranicy? Bo lokalsi chodzą często dość nieodpowiedzialnie, na wprost zamiast po szlakach. Ale nigdy nie widziałem jak chodzą w okresie zimowym - może trochę bardziej odpowiedzialnie niż jesienią i wiosną.
 Nie wierzę, zwyczajnie nie wierzę.
 rozum nie dogonił mózgu...ech
 Byłam. Kilka razy przejazdem, i od kilku lat planuję zostać tam na dłużej. Może w końcu się uda
 Cudowna wioska piękne widoki wspaniała kuchnia brawo Anogia
 W planach ba przyszły rok ;)
CRETE Copyright © 2009-24 Linki | Kontakt | Polityka prywatności | Kontakt | Newsletter
ukryj
Zapisz się do
Newslettera