Ranking biur podróży na sezon 2018 według Rzeczpospolitej

data_2018-05-13 19:57:41 2018-05-13 19:57:41

Na podstawie popularności sprzedaży wyjazdów do Grecji i na Kretę w ramach oferty typu „First minute” domyślamy się, że znaczna część spośród naszych czytelników ma już zaplanowane swoje wakacje. Jeśli jednak decyzje te wciąż stoją przed Wami i chcecie skorzystać z pośrednictwa biur podróży to zachęcamy Was do zapoznania się z ratingiem biur podróży przygotowanym przez gazetę Rzeczpospolita.

Turyści w Grecji

Podobnie jak w latach ubiegłych ranking przygotowany on został we współpracy z Instytutem Badań Rynku Turystycznego TravelData. To już szóste tego typu zestawienie, które od 2012 roku cyklicznie pojawia się na łamach tej gazety. Na wstępie warto zaznaczyć, że w przypadku większości biur podróży ocena zarówno pod względem ratingu pozostała bez większych zmian lub ulegała tylko niewielkim wahaniom.

Trzech potentatów polskiego rynku

W dalszym ciągu niezaprzeczalnym liderem polskiego rynku turystyki pozostaje biuro podróży Itaka, które pod względem przychodów ze sprzedaży w znaczący sposób wyprzedza TUI Poland oraz Rainbow Tours. Warto w tym miejscu podkreślić, że trzy pierwsze biura podróży to prawdziwi hegemonii polskiego rynku. Wszystkie odnotowują przychody znacznie przekraczające 1 mld zł. W przypadku Itaki kwota ta jest nawet jeszcze wyższa i wynosi ponad 2,1 mld zł. Godne podkreślenia jest również to, że każde z tych biur podróży mogło zaliczyć ubiegły rok do bardzo udanych.

Itaka - samotny lider

Dominacja Itaki na polskim rynku trwa nieprzerwanie od 2009 roku. Co ważne touroperator nie zadowolił się jedynie uzyskaniem tego statusu. W kolejnych latach, nawet tych stagnacyjnych z koniunkturą niekorzystną dla biur podróży, Itaka wciąż utrzymywała wysoką dynamikę wzrostu przychodów oraz liczby klientów, która sięgała przeciętnie powyżej 20% rocznie.

Dzięki ofercie zróżnicowanej pod względem cen i kierunków w minionym roku z usług tego biura podróży skorzystało aż 765 tys. osób. Eksperci branży turystycznej podkreślają jednak, że dalsze dążenie do utrzymania wzrostu liczby klientów może odbić się niekorzystnie na wynikach finansowych uzyskiwanych przez Itakę. Wydaje się więc, że w kolejnych latach dalszy drastyczny wzrost liczby klientów tego touroperatora jest coraz mniej prawdopodobny.

Na razie jednak przedstawiciele tego biura podróży w oficjalnych komunikatach informują, że obecny sezon zapowiada uzyskanie jeszcze lepszych wyników. Tegoroczna wczesna sprzedaż (tzw. first minute) w pierwszym kwartale tego roku była większa o ponad 50% w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Rządowy program 500+ to z pewnością jeden z czynników wpływających pozytywnie na tak dobre wyniki.

Ograniczone możliwości rozwoju na polskim rynku to jasny sygnał dla tego touroperatora, że musi podjąć ryzyko wejścia na rynki innych krajów. Pierwszy krok w tym kierunku został wykonany jeszcze w 2016 roku, kiedy Itaka wykupiła czeskie biuro podróży Cedok. W zeszłym roku podjęta została próba przejęcia największego nadbałtyckiego touroperatora Novaturas. Ze względu na wycofanie się litewskiego właściciela transakcja nie została sfinalizowana. Nie oznacza to jednak, że Itaka zrezygnowała z ekspansji na rynek krajów nadbałtyckich. Cel ten został zrealizowany przez utworzenie własnej spółki zależnej działającej w tym regionie.

Chania to jedna z popularniejszych atrakcji Krety
Chania to jedna z popularniejszych atrakcji Krety

Tui - siła niższych cen

TUI Poland to biuro podróży należące do największego europejskiego koncernu turystycznego. Dzięki szeroko zakrojonym zmianom oraz przeprowadzonej swego rodzaju restrukturyzacji touroperator ten awansował na pozycję wicelidera. W zeszłym roku z oferty tego biura podróży skorzystało 476 tysięcy klientów. Warto w tym miejscu podkreślić że w stosunku do 2016 roku była to wartość większa o prawie 50%.

Jeden z czynników wpływających na taką dynamikę wzrostu jest to, że w TUI Poland we właściwym czasie dostrzeżone zostały zmiany w obrębie profilu nowych klientów pojawiających się w ostatnich latach na polskim rynku. Wymagania stawiane przez tę część turystów to przede wszystkim wyjazdy oferowane w niższych cenach. TUI Poland sprostało temu wymaganiu przedstawiając szeroki wachlarz wyjazdów wakacyjnych opartych na tańszych kierunkach oraz grupie tańszych hoteli.

Niższe ceny wyjazdów udało się również uzyskać dzięki zmianie struktury sieci sprzedaży. Główny nacisk położony został na transakcje zawierane za pośrednictwem internetu, sprzedaż telefoniczną realizowaną przez call center, a także sieć własnych salonów. Nie bez znaczenia jest także to, że od 2013 roku biuro to sukcesywnie rezygnowało ze współpracy z lokalnymi agentami. Ilość współpracujących firm została zmniejszona o 2/3. I chociaż, krok ten został bardzo źle przyjęty przez branżę agencji turystycznych, to jednak pozwolił na kolejne obniżki cen wakacyjnych wyjazdów.

Turyści na lotnisku w Heraklionie

Rainbow Tours - lider zysków nie tylko z polskich stref

Mimo tego, że Rainbow Tours w najnowszym rankingu stracił pozycję wicelidera to jednak okazał się bezkonkurencyjny pod względem wielkości zysków. Bilans ubiegłego roku spółka ta zakończyła zarobkiem sięgającym kwoty ponad 38 mln zł. Wynik ten jest o 65% większy od tego co uzyskała Itaka i ponad 3 razy większy od TUI Poland, czyli bezpośredniego konkurenta. Tak wysoka zyskowność pozwoliła również na uzyskanie doskonałego poziomu rentowności wynoszącego 2,7%. Pod tym względem Rainbow Tours ustępuje jedynie Grecos Holiday.

Tak dobre wyniki finansowe to konsekwencje szeregu działań podjętych przez zarząd tej spółki. Jedną z ważniejszych decyzji było poszerzenie oferty wyjazdów znajdujących się w katalogu tego biura podróży. Podobnie jak w TUI Poland dostrzeżona została fala nowych słabiej sytuowanych klientów. Specjalność tego biura podróży, czyli zyskowne wycieczki objazdowe często skierowane do klientów premium, wzbogacona została o sporą ilość budżetowych wyjazdów wakacyjnych. Oferta ta opiera się na hotelach położonych w tańszych mniej cenionych rejonach basenu Morza Śródziemnego.

Nie bez znaczenia było również to, że tego typu wyjazdy przedstawiane były w formie nowego produktu, czyli "polskich stref”. I chociaż pomysł ten budził wiele kontrowersji i stał się nawet tematem dziennikarskich felietonów to równocześnie tego typu oferta spotkała się z ciepłym przyjęciem w grupie klientów dysponujących mniej zasobnym portfelem.

Rainbow Tours to również biuro podróży prowadzące niezwykle przemyślane i ciekawe akcje marketingowe. Warto choćby wspomnieć o reklamach telewizyjnych, których treść skierowana jest częściowo do turystów wypoczywających dotychczas nad polskim morzem. Wyraźnie widać to np w spocie zapowiadającym sprzedaży first minute na sezon 2018, w którym początkowa kwestia to: “szybko, szybko o tej porze nad morzem już nie ma gdzie kija wetknąć, robimy tak: ja rzucam krokodyla (…) mama rozkłada parawan”.

Grecos Holiday - wicelider greckich kierunków

Chociaż biuro podróży Grecos Holiday znalazło się na czwartej pozycji to jednak różnica dzieląca go od liderów jest wręcz kolosalna. Nawet podwojona ilość przychodów nie pozwoliłaby aby ten touroperator znalazł się w pierwszej trójce. Niemniej jednak wynik Grecos Holiday jest naszym zdaniem imponujący, szczególnie po uwzględnieniu tego, że jest to biuro podróży specjalizujące się głównie w wyjazdach do Grecji. O sile tego touroperatora niech świadczy także  to, że w zeszłym roku z jego usług skorzystało 188 tysięcy osób. Taki wynik oznacza, że Grecos Holiday zajmuje pozycję wicelidera na greckich kierunkach ustępując jedynie Itace.

Grecos Holiday

Faktem szczególnie podkreślanym przez ekspertów jest to, że ta poznańska firma posiada dużą ilość funduszy własnych (w szczególności w relacji do wartości przychodów). Na przestrzeni ostatnich lat Grecos Holiday może pochwalić się wysoką dynamiką wzrostu. Uzyskany przez to biuro podróży wynik sięgający poziomu 35,5% jest zdecydowanie wyższy od średniej odnotowywanej przez innych większych touroperatorów, która jest ponad trzy razy mniejsza. Grecos Holiday to również biuro podróży o największej na naszym rentowności wynoszącej w ostatnich latach od 4 do 3,7 %.

Odrodzenie wyjazdów do Turcji i Egiptu dobrą perspektywą Coral Travel Wezyr Holidays

Pierwszą piątkę zamyka biuro podróży Coral Travel Wezyr Holidays należące do tureckiego holdingu OTI. Jest to jedyny z dotychczas opisywanych touroperatorów, który w znaczący sposób poprawił swój rating w rankingu rzeczpospolitej i uzyskał ocenę z perspektywą pozytywną (BB+). Zmiana ta w największym stopniu wynika ze stale odradzającego się ruchu turystycznego do Turcji i Egiptu. Wspominaliśmy o tym również w naszych artykułach na temat tegorocznych najpopularniejszych kierunków wakacyjnych wyjazdów Polaków.

Nie tylko rankingi

Jeśli wciąż jeszcze nie macie zaplanowanych tegorocznych wakacji i wahacie się między ofertami kilku biur podróży to proponujemy Wam zapoznać się z rankingiem przygotowanym przez Rzeczpospolitą oraz instytut TravelData. Pamiętajcie jednak, że jednym z ważniejszych czynników wpływających na zadowolenie z wakacji to wybór odpowiedniego hotelu dopasowanego do waszych wymagań. Właśnie z tego względu przed ostatecznym wykonaniem rezerwacji zawsze warto posiłkować się opiniami umieszczanymi na takich portalach jak choćby Tripadvisor czy też Booking.com.

Gosia i Piotrek,  data_2018-05-13 19:57:41 2018-05-13 19:57:41
Średnia: 4.25
Liczba ocen: 2
  • 0.5
  • 1.0
  • 1.5
  • 2.0
  • 2.5
  • 3.0
  • 3.5
  • 4.0
  • 4.5
  • 5.0
 
 
Oceniłeś na:
 
Kreta informacje 4.25 na 5 (0) liczba ocen 2
zobacz pozostałe aktualności z tego miesiąca »
Wszystkie treści i zdjęcia występujące w serwisie są naszą własnością.
Wykorzystanie ich w dowolnej formie wymaga pisemnej zgody autorów.

Komentarze

 Ruta Sau
Ruta Sau
2018-05-13 19:30:16

a tanie lokalnie biuro podrozy z polskim przewodnikiem to sparrow travel w stalidzie, malii

1
 gość}
gość Renata
2018-06-05 10:53:31

itaka

ja próbowałam wiele biur podróży - próbowałam jeździć sama, ale to nie to samo... komfort, wygoda i przede wszystkim zabezpieczenie wszyskitego zapewnia biuro, więc jest dużo prościej. co roku jeżdżę z Itaka i uważam, że to biuro zasługuje na naprawdę duże wyróżnienie z racji swojego indywidualnego podejścia do klienta

 gość}
gość PiotrWie
2018-06-06 20:06:54

A my wręcz odwrotnie  - nie wyobrażamy sobie obecnie wyjazdu z biurem podróży.  Grecy są bardzo bezpośredni,  traktują klienta jak gościa, typowym obrazkiem jest właścicielka pensjonatu przynoszącą wieczorem kawałek ciasta do spróbowania bo właśnie upiekła dla rodziny, zawsze są ciekawi skąd jesteśmy i jak tam jest. To jak z pracą w korporacji i na własny rachunek - płacą pewniejsze ( oczywiście do czasu aż wyższy manager nie wymyśli że twoją pracę da się rozparcelować pomiędzy innych ) ale satysfakcji zero.

Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz

lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:
https://www.facebook.com/crete.poland/posts/10155399067582551

Nazwa użytkownika:

Adres e-mail:

Tytuł:

Treść:

Przepisz kod z obrazka:
Kod obrazka

Wpisanie prawidowego kodu oznacza zgodę na przetwarzanie danych w celu wyświetlania komentarza.
Kontakt Administratorem Danych Osobowych zgromadzonych na stronie możliwy jest pod adresem mailowym [email protected]

Zapisz komentarz
Zapisz komentarz
Booking.com

Polecamy:

Oliwa i kosmetyki organiczne Olivaloe


Parklot

Najnowsze komentarze:

https://maps.app.goo.gl/PvDctf9ejWpr6bt86
gość dodekanezowiec: Moim zdaniem - gdyby porównywać Grecję, Hiszpanię i południowe Włochy to: 1. W kategorii autentyczność: Włochy (np. Kalabria, Sycylia) - 9/10, Grecja - 8/10, Hiszpania - 3/10 2. W kategorii "frontem do potrzeb turysty": Hiszpania - 9/10, Grecja - 7 i pół/10, Włochy - 4/10.  Hiszpania to jakość hoteli, świetna infrastruktura, ale i taka "macdonaldyzacja turystyki" + blokowiska. (...)
Χρόνια πολλά
Byłem rok temu koniec września na Krecie i na Santorini piękne wyspy do zwiedzania
Na majówkę
Parklot
CRETE Copyright © 2009-24 Linki | Kontakt | Polityka prywatności | Kontakt | Newsletter
ukryj
Zapisz się do
Newslettera