Kreta przewodnik

Najlepsza polska strona internetowa poświęcona greckiej wyspie Kreta oraz w niewielkim stopniu Grecji kontynentalnej. Znajdziesz tu przydatne informacje związane ze zwiedzaniem Krety wykraczające poza ofertę fakultatywnych wycieczek. Na stronie znajdziecie również opisy najciekawszych miejsc, które sami odwiedziliśmy zwiedzając tę największą grecką wyspę. Treści uzupełniają bieżące aktualności, fotografie oraz przepisy kuchni greckiej.

Historia promu SS Heraklion

Sztorm szalejący 7 grudnia 1966 roku na Morzu Egejskim na pewno nie nastrajał kapitana promu SS Heraklion (SS - Steamship - statek parowy), Emmanoule Vernicosa, zbyt pozytywnie. Jednak w tej chwili coś zupełnie innego zaprzątało jego głowę. Mimo tego, że pracownicy portu uwijali się jak w ukropie to na nabrzeżu wciąż oczekiwały ciężarówki i towary, które powinny się znaleźć na pokładzie statku. Około godziny 20, przez boczną furtę do ładowni wjechała ostatnia ciężarówka - chłodnia wypełniona 5 tonami pomarańczy. Załoga promu starała się jak najbardziej przyśpieszyć przygotowania do rejsu, ciężarówka została zaparkowana prostopadle do osi statku na wprost wjazdowej furty. W końcu z przeszło dwugodzinnym opóźnieniem prom był gotowy do tego by wyruszyć w kolejny rejs na trasie między portem Souda a Pireusem. Pośpiech z jakim wykonywano załadunek, oraz ekstremalne warunki pogodowe z wiatrem wiejącym z siłą 9 stopni w skali Beauforta okazały się dla SS Heraklion fatalne w skutkach.

Prom samochodowy - SS Heraklion
Prom SS Heraklion - białą ramką oznaczono jedną z bocznych furt załadunkowych

Ten nieco leciwy parowiec zbudowany został w 1949 roku w Glasgow, gdzie nadano mu nazwę SS Leicestershire. Po kilku latach służby pod brytyjską banderą, dosyć okrężną drogą, służąc po drodze na trasach w Indiach i Afryce, trafił do Grecji do armatora Aegean Steam Line. Od 1964 roku SS Heraklion operując w liniach promowych Typaldos Lines pływał po morzu Śródziemnym zazwyczaj na trasie między Grecją kontynentalną a Kretą. Poza kilkuset pasażerami typowy ładunek stanowiło maksymalnie 35 pojazdów (zazwyczaj ciężarówek). Pojedyncza śruba pozwalała rozpędzić ten parowiec o długości około 152 metrów do szybkości 17 węzłów. Oczywiście jest to teoretyczna prędkość raczej nieosiągalna dla statku, który miał za sobą kilkanaście lat ciężkiej służby.

10 stopni w skali Beauforta

Mniej więcej w połowie drogi prom znalazł się w rejonie małej skalistej wysepki Falkonera. Choć to niebywałe, sztorm z jakim borykał się SS Heraklion, zdawał się wciąż rosnąć w siłę, a warunki pogodowe stawały się coraz gorsze. Szacowana siła wiatru w tym rejonie Morza Mirtejskiego osiągała w porywach 10° w skali Beauforta. Przedzierając się przez kolejne niewyobrażalnie wysokie fale, statek raz za razem przechylał się na prawą lub lewą burtę.

Wyspa falkonera
Czerwonym kolorem oraz niebieskim obramowaniem oznaczona jest wyspa Falkonera

Ciężko wyobrazić sobie co w tym momencie działo się pod pokładem SS Heraklion. Doświadczeni członkowie załogi z trudem wypełniali swoje obowiązki, a każda niezabezpieczona rzecz co chwila przewalała się miedzy burtami statku. Około 1:30 w nocy przez ryk morza przedarł się silny łomot dobiegający z samochodowego pokładu. Ostatnia z załadowanych ciężarówek, wypełniona 5 tonami pomarańczami zerwała się z mocującej ją uprzęży. Przetaczając się po pokładzie ładowni raz za razem uderzała w znajdującą się tuż za nią boczną furtę. Kilka minut później w czasie kolejnego silnego przechyłu, ciężarówka wraz z boczną furtą wpada do morza. Wydaje się, że w tym momencie los promu był już przesądzony. O 1:59 załoga nadała rozpaczliwy komunikat radiowy, w którym poinformowała o swoim tragicznym położeniu. Woda wlewająca się przez wyrwaną boczną furtę bardzo szybko pogłębia boczny przechył promu, który coraz wolniej posuwa się do przodu. Po kolejnych 5 minutach SS Heraklion dryfuje znajdując się w 30 stopniowym przechyle. Radiotelegrafista kilkukrotnie nadaje sygnał SOS. O 2:12 w eterze rozbrzmiewa ostatni dramatyczny komunikat "Toniemy". Trzy minuty później prom obraca się dnem do góry, a następnie ginie w morskich czeluściach.

Zagadkowa liczba ofiar

Do dnia dzisiejszego zagadką pozostaje liczba ofiar. Jedyne czego możemy być pewni to fakt, że 75 marynarzy stanowiło załogę SS Heraklion. Zależnie od źródła liczba pasażerów szacowana jest od około 200 do niecałych 300. Pewne jest to, że pasażerów było znacznie więcej niż sprzedanych biletów. Niektórzy pasażerowi podróżowali korzystając z darmowych biletów przysługujących pracownikom portowym. Na statku przewożona była również nierejestrowana liczna więźniów.

Niestety poziom ówczesnego ratownictwa morskiego pozostawiał wiele do życzenia. Mimo tego, że wezwanie o pomoc odebrała stosunkowo duża liczba jednostek znajdujących się w tej części Morza Egejskiego, to dopiero o godzinie 10 rano jako pierwszy w rejon katastrofy dotarł okręt brytyjskiej marynarki wojennej - HMS Ashton. W ramach przeprowadzonej akcji ratunkowej udało się uratować tylko 46 rozbitków, z czego 16 osób stanowili członkowie załogi.


Pomnik ręki
Pomnik upamiętniający ofiary tej katastrofy - Nea Chora Chania

Jak łatwo się domyślić tak duża katastrofa nie mogła przejść bez echa. Śledztwo przeprowadzone przez greckie władze ujawniły szereg nieprawidłowości w funkcjonowaniu linii promowych Typaldos. Wnikliwa kontrola wykazała liczne dowody wskazujące na fałszowanie dokumentów, a dwanaście z piętnastu statków jakimi operował ten armator nie przeszło inspekcji. W 1968 roku  dyrektor generalny Panayotis Kokkinos oraz właściciel linii - Haralambos Typaldos zostali uznani winnymi stawianych im zarzutów i tym samym trafili do więzienia.

W wyniku tej katastrofy zmienione zostały również przepisy obowiązujące grecką żeglugę handlową. Od tamtych wydarzeń statki mają zakaz opuszczania portu w przypadku, gdy warunki pogodowe są gorsze niż 8 stopni w skali Beauforta. Katastrofa ujawniła również bardzo słabe przygotowanie Grecji do prowadzenia operacji ratownictwa morskiego, co już od 1963 roku było wytykane przez Turcję.

Data publikacji:
Data modyfikacji:
Średnia: 5
Liczba ocen: 4
  • 0.5
  • 1.0
  • 1.5
  • 2.0
  • 2.5
  • 3.0
  • 3.5
  • 4.0
  • 4.5
  • 5.0
 
 
Oceniłeś na:
 
Kreta informacje 5 na 5 (0) liczba ocen 4
Wszystkie treści i zdjęcia występujące w serwisie są naszą własnością.
Wykorzystanie ich w dowolnej formie wymaga pisemnej zgody autorów.

Komentarze

Jacek Kurpik
Jacek Kurpik
2013-12-15 22:52:10

Dziękuję za wspaniałą stronę o Krecie.Dzięki Wam mogę tam być każdego dnia.

Piotrek Gęca
Piotrek Gęca
2013-12-18 11:39:36

Dziękujemy

Bardzo cieszymy się, że dzięki nam możesz odbywać witualne wycieczki po Krecie. My ze swojej strony możemy zapewnić Ciebię (i innych naszych czytelników), że będziemy dalej starali się dokładać na stronę coraz więcej treści, zdjęć a także filmów.

 gość}
gość Urszula Dubiel
2014-12-10 00:02:57

Nea Chora Chania

Bardzo dziekuje za te ciekawostki o Krecie ktore wyczutuje z wielka ciakawoscia.

Wiele razy przechodzilam kolo tego pomnika na Nea Chorze a dopiero dzisiaj dowiedzialam sie, ze to pomnik katastrofy paraowca z 1966 roku. Bardzo dziekuje i pozdrawiam zalozycieli tej strony.

 Krzysztof Adamiec
Krzysztof Adamiec
2015-12-07 18:22:31

Jak zwykle bardzo ciekawy artykuł. Dziękuję

3
 Monika Gorzkowska
Monika Gorzkowska
2015-12-07 19:33:43

Byłam,widziałam ale nie znalam historii...teraz juz wiem.Dziękuję.

2
 CRETE - Kreta
CRETE - Kreta
2015-12-07 19:49:18

Super. Właśnie taki był cel tego artykułu, więc zawsze cieszą nas opinie takie jak Twoja :)

1
 Daniel Gorzelak
Daniel Gorzelak
2015-12-07 20:20:26

Ile razy jak przechodziłem zastanawiałem sie co to za pomnik :) dzięki artykułowi teraz jak bede przechodził koło tego to sie zatrzymam i przypomnę sobie historie :)

1

Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz

lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:
https://www.facebook.com/crete.poland/posts/10153286222917551,10154095210932551

Nazwa użytkownika:

Adres e-mail:

Tytuł:

Treść:

Przepisz kod z obrazka:
Kod obrazka

Wpisanie prawidowego kodu oznacza zgodę na przetwarzanie danych w celu wyświetlania komentarza.
Kontakt Administratorem Danych Osobowych zgromadzonych na stronie możliwy jest pod adresem mailowym [email protected]

Zapisz komentarz
Zapisz komentarz

Inne strony tej kategorii

Booking.com

Polecamy:

Oliwa i kosmetyki organiczne Olivaloe

Najnowsze komentarze:

Anka Franka: Skąd te dane? Poproszę źródło.
Greckie opowieści Betaki: Nieprawda!!! Ja tego tańca tak do końca nie umiem właśnie, a na dodatek bardzo dawno go nie tańczyłam, ale uznałam, że do odważnych świat należy :D :D :D
Krystyna Maria: Beatka pięknie tańczy
Bogusia Bizon: Witam
gość PiotrWie: Będę miał okazję to sprawdzić 19 kwietnia.
Małgorzata Rzeszutek: Kolejny powód żeby wrócić na Kretę
Jola Sławek Małecka: Ach...tyle wspomnień
Martyna Dziadkiewicz: Ania Polus, Kasia Polus niesamowity dom Napoleona, tyle wspomnień
Alicja Mazanowska: Z września, tego roku ;)
Maryla Paturalska: ach, gdzież ten Napoleon nie był...
Anna Koralewicz-Bober: 
Kari Salmi: Victoria Furu
Ka Ha: Emilia Pucek
Agnieszka Kuchto: Robert Koprowski ....
Wieska Kedzierska: Przykro mi z tego powodu. KRETENCZYCY są silni i dadzą radę. Powodzenia,trzymam kciuki
Justyna Wojciechowska: Szkoda, ze jest tak brudno i te zaropiale biedne koty. Widac, ze im to niezbyt przeszkadza, skoro 3 m od hotelu w drodze nad morze puszki, worki foliowe..
Ilona Mierzejewska: Inga Mierzejewska
Wieska Kedzierska: Szkoda że mnie tam nie będzie, takie kretenskie imprezy są wspaniałe
gość bat: Poznalam ta oliwa na Targach Grecka Panorama w ubieglym roku w Warszawie u samego producenta, Nie bede pisac wiecej niz to , ze jest genialna jezeli chodzi o wlasnosci zdrowotne i jest do tego pyszna. Wydaje mi sie w niedlugim czasie sie okaze ze jest to najlepsza oliwa na SWIECIE!!! W tym roku tez wybiore sie Grecka Panorame wlasnie po ta oliwe, po co mam placic za przesylke.
Georgia Georgiou: Polecam !!! Naprawde Wspaniala i Zdrowa !!!!
Marek Knobel: Widok w drugą stronę.
gość PiotrWie: Mam sentyment do tego miejsca - bo właśnie tam we wrześniu 2008 roku rozpoczynaliśmy naszą już ponad półroczną przygodę z Kretą. Z ciekawostek - pod ramieniem skalnym ograniczającym morze przy plaży Ammoudi od lewej strony jest podwodny tunel - niezbyt długi ale przepłynięcie jego jest pewnym wyzwaniem - kto próbował nurkować w Morzu Śródziemnym domyśli się dlaczego.
Anna Błaszczyk: Za każdym razem kiedy jestem w Heraklionie,odwiedzam jego grób.Za każdym razem wzruszają mnie te słowa.
MonaLisa Kate: Ciekawy tekst
Dana Gołowacz: ach

Ciekawe miejsca na Krecie

CRETE Copyright © 2009-18 Linki | Kontakt