Kreta przewodnik

Najlepsza polska strona internetowa poświęcona greckiej wyspie Kreta oraz w niewielkim stopniu Grecji kontynentalnej. Znajdziesz tu przydatne informacje związane ze zwiedzaniem Krety wykraczające poza ofertę fakultatywnych wycieczek. Na stronie znajdziecie również opisy najciekawszych miejsc, które sami odwiedziliśmy zwiedzając tę największą grecką wyspę. Treści uzupełniają bieżące aktualności, fotografie oraz przepisy kuchni greckiej.

Naleśniki nadziewane szpinakiem i fetą

Naleśniki ze szpinakiem i fetą

Składniki

(proporcje mniej więcej na około 12 naleśników)
  • 500-550 g rozmrożonych lub świeżych liści szpinaku
  • 200-300 g oryginalnej greckiej fety
  • 2 średnie cebule
  • 2 pęczki koperku
  • sól, pieprz
  • oliwa z oliwek
  • duża ilość curry

Sto chieri, czyli greckie danie do ręki

Chociaż wiele osób unika ulicznego jedzenia to my jednak ze swojej strony zachęcamy Was do korzystania z tego typu przybytków w Grecji. Szczególne Wasze zainteresowanie powinny budzić te miejsca, w których roi się od miejscowych Greków. I nie przejmujcie się tym jak to miejsce wygląda, cerata na stolikach oraz zbieranina krzeseł nie do pary, mogą być zapowiedzią smakowitego (aczkolwiek nie zawsze taniego) jedzenia. Oczywiście wyboru dokonujcie z głową i rozsądnie, raczej odradzamy Wam różnego rodzaju hamburgerownie, lodziarnie oraz małą gastronomię opierającą się na kontynentalnych szybkich przysmakach. Jednak miejsca oferujące wytwory opierające się na odłamach lokalnej kuchni mogą okazać się naprawdę ciekawymi odkryciami. Właśnie tym sposobem odkryliśmy naleśniki faszerowane szpinakiem oraz serem feta.

1. Przepis na to danie jest dosyć łatwy. W pierwszej kolejności musicie usmażyć odpowiednią ilość naleśników. Każdy ma zazwyczaj swój własny przepis na udane ciasto do naleśników i jeśli takowy posiadacie to skorzystajcie z niego. Mamy jednak małą uwagę, jeśli dodajecie do naleśników cukier, to tym razem zrezygnujcie z niego. Naleśniki muszą być wytrawne, do ciasta dodajcie odrobinę soli, tym sposobem będą one znacznie bardziej pasować do nadzienia.

2. Wykonanie farszu rozpoczynamy od przygotowania cebuli. Smażymy ją oczywiście na oliwie do momentu aż zmięknie, ważne aby nie skrócić tego procesu, gdyż zbyt surowa (twarda) cebula zbyt wyraźnie będzie odcinać się od szpinaku.

3. Do farszu możemy wykorzystać świeże lub mrożone liście szpinaku (oczywiście musi on być wcześniej rozmrożony i odsączony z nadmiaru wody), które dodajemy do wcześniej przygotowanej cebuli. Całość smażymy do momentu aż szpinak zagrzeje się i zmięknie. Na koniec dodajemy drobno posiekany koperek oraz doprawiamy solą i pieprzem do smaku. Tym sposobem bazę nadzienia naleśników mamy już gotową.

4. Możemy przystąpić do nadziewania naleśników. Wcześniej jednak ścieramy jeszcze ser feta korzystają z największych oczek tarki. Można wykorzystać dowolną metodę składania naleśników, jednak my zachowaliśmy podpatrzony oryginalny sposób w jaki składał je Grek. Zaczynamy od złożenia naleśnika na pół a następnie w środkowej części takiej połówki układamy niewielki placek ze szpinakowego farszu (powinien być on wielkości mniej więcej 1/3 złożonego naleśnika). Rozłożony farsz posypujemy serem feta, a następnie całość obficie posypujemy curry, którego naprawdę nie można żałować. Może się to wydawać dziwne, że indyjskie curry ma zastosowanie w greckim street foodzie i my też byliśmy tym faktem zdziwieni, ale wierzcie nam curry naprawdę podkręca smakowo to danie. Grek który przygotowywał nam te naleśniki nie szczędził tej przyprawy i wyszło pysznie, więc tego się trzymajmy również my.

5. Faszerowanie naleśnika kończymy zamykając jego kopertę. W tym celu, boczne części pozostałego obszaru nakładamy na farsz, a następnie dociskamy je. Finalnie powinniście otrzymać rożki takie jak na zdjęciu powyżej. Jeśli opis nie jest zbyt jasny to przyjrzyjcie się powyższym zdjęciom, myślę że powiedzą one znacznie więcej niż tekst.

6. Na koniec gotowe naleśniki należy położyć ponownie na patelnię, smażąc je kilka minut aż do utworzenia się na naleśnikach delikatnej złocistej skórki. Jeśli korzystacie z patelni posiadającej nieprzywierające powłoki to zalecamy odgrzewać naleśniki na prawie suchej patelni, której powierzchnia ewentualnie została przetarta papierem nasączonym oliwą lub olejem. Z własnego doświadczenia możemy jeszcze podpowiedzieć, że najlepiej naleśnik najpierw podsmażać od strony z szwem.

To danie podpatrzone w jednym z Greckich barowych "okienek" na stałe zagościło w naszym menu. Jego plusem jest również to, że doskonale sprawdza się ono w formie odgrzewanej. Nadmiarową liczbę naleśników, którą wykorzystacie w czasie obiadu w jednym z kolejnych dni, spokojnie można przechowywać w lodówce.

Naleśniki ze szpinakiem i fetą

• 5.0

Oceniłeś na:

Kreta informacje 5 na 5 (0) liczba ocen 1
Wszystkie treści i zdjęcia występujące w serwisie są naszą własnością.
Wykorzystanie ich w dowolnej formie wymaga pisemnej zgody autorów.

Komentarze

gość}
gość Ninka
2014-06-29 15:14:05

wyglada bajecznie

Musze spróbować, ale wyglada bajecznie. Ja uwielbiam grecką kuchnię. Pracowałam w Grecji i gotowałam z Greczynkami.

Na Kretę lecę w ostatni dzień sierpnia.

Dzięki za strone o Krecie.

Pozdrawiam serdecznie

Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz

Nazwa użytkownika:

Adres e-mail:

Tytuł:

Treść:

Przepisz kod z obrazka:
Kod obrazka

Wpisanie prawidowego kodu oznacza zgodę na przetwarzanie danych w celu wyświetlania komentarza.
Kontakt Administratorem Danych Osobowych zgromadzonych na stronie możliwy jest pod adresem mailowym [email protected]

Zapisz komentarz

Inne strony tej kategorii

Cukinia w panierce - Kolokithakia tiganita

Tym daniem pierwszy raz zajadaliśmy się w Rethymno w jednej ze skromnych rodzinnych tawern znajdujących się poza głównym szlakiem turystycznym. Zastanowił nas nieco inny smak panierki, który chcieliśmy odtworzyć w naszej kuchni. Jak nam się udało ustalić u zaprzyjaźnionych Greków to właśnie dodatek piwa odpowiada za ten charakterystyczny smak.

Melitzanosalata - pasta z bakłażanów

Melitzanosalata to kolejne zastosowanie popularnych w Grecji bakłażanów. Pyszna pasta, w której główną rolę gra właśnie to wyjątkowe warzywo, może być dodatkiem do dań mięsnych ale przede wszystkim świetnie sprawdzi się jako pasta do chleba, z którym smakuje naprawdę wyśmienicie. Jest prosta w przygotowaniu i warto ją zrobić właśnie latem, kiedy są dostępne świeże lokalne bakłażany.

Szparagi z fetą

Poszukując nowych sposobów na przygotowanie szparagów sięgnęliśmy po inspirację do kuchni greckiej. Choć nie są one zaliczane do tradycyjnych składników kuchni greckiej to jednak współcześni Grecy jadają te warzywa i mają swoje sposoby na ich przyrządzanie. Wzorując się na nich przygotowaliśmy nieco autorski przepis, w którym króluje prostota, oliwa z oliwek oraz feta. Naszym zdaniem wyszło z tego fantastyczne danie.

Booking.com Click and Boat

Polecamy:

Oliwa i kosmetyki organiczne Olivaloe

Najnowsze komentarze:

Daniel Gorzelak: Ja tez się wybieram w maju i mam nadzieje ze po 20tym maja będzie samaria już otwarta
Agata Śmiałek: My byliśmy na początku czerwca i niestety wodospadu już nie było :( Ale widoki i tak warte zobaczenia :)
Piotrek | www.crete.pl : Jeden z przystanków w kierunku Heraklionu masz blisko hotelu. Zobacz pod poniższym linkiem:https://www.google.pl/maps/@35.3288536,25.2038939,3a,75y,338.91h,56.3t/data=!3m6!1e1!3m4!1sA2-vObCP22pA05Bkg-nukg!2e0!7i13312!8i6656 Pozdrawiamy
gość Damian O: Witam. wybieram sie z rodzina na Krete w czerwcu dokładnie do Kato Guwes i szukam mapy z przystankami autobusów w kierunku Heraklion, minoan palace of Knossos. Za pomoc z góry dziekuje
gość PiotrWie: Pano ( lub Epano) to Górna Pervolakia, zaś Kato to Dolna.. Są to osobne, ale powiązane ze sobą miejscowości.
Gosia | crete.pl : To jest osobna miejscowość, jeszcze za Pervolakia. Prowadzi tam chyba tylko szutrowa  droga. W Pervolakia byliśmy w zeszłym roku, mieliśmy nawet zamiar podjechać do Epano Pervolakia ale nie chcieliśmy się pchać przez tę drogę.
gość PiotrWie: Czy ta miejscowość jest górną częścią Pervolaki na końcu wąwozu Kapsa ?
gość addam39: Witam.A jak sie ma sprawa z wypozyczeniem skutera-motocykla.Wiem ze jest to mozliwe,ale jakie koszty?Powinno byc taniej a wielokrotnie jednoslad bedzie lepszym rozwiazaniem-zwlaszcza dla dwojga.
gość PiotrWie: jak najdalej od hoteli i plaż zorganizowanych - niestety na Krecie jest z tym coraz gorzej. We wrześniu lecimy dlatego na Samotrake - tam nie ma hoteli, a pensjonatów na Booking.com jest na całej wyspie tyle co w prawie każdej miejscowości na Krecie.
Aleksandra Ola: My Hersonissos w tym roku.sie okaże
Ewa Szumowska: Lecimy na Kretę pierwszy raz do Koutsounari
Ewa Su: Osobiście wybieram hotel blisko plaży lub z wejściem na plaże,szczególnie w pełni sezonu bo gorąco.Dobrze też żeby było blisko miasteczko kameralny nastrój na wieczorne przechadzki.
Anna Przywecka: Zazwyczaj okolice Chanii. Mamy swój ulubiony hotelik kilka km za miastem (którego nazwy nie zdradzę :-p). Ale najbardziej lubimy wypożyczyć rowery i zapuścić się wzdłuż wybrzeża w kierunku Stravos albo wgłąb wyspy bo tam jest najpiękniej.
Łukasz Nowakowski: Zawsze wybierałem miejsca w centralnym położeniu czyli przy samym morzu i blisko centrum i wszelakich rozrywek oraz atrakcji. Z biegiem lat...wybieram teraz totalnie ciche i spokojne miejsca w typowo kameralnych hotelach z grecką rodzinną atmosferą. Wydaje mi się. ..że z wiekiem samoistnie to przychodzi
Piotrek | www.crete.pl : Piotr, opis wąwozu na pewno z czasem pojawi się na naszej stronie. My również polecamy zwiedzenie tego wąwozu. Tym bardziej, że dzięki kilku alternatywnych wejść szlak można zrealizować na kilka sposobów.
gość PiotrWie: A ja przede wszystkim proponuje przejście z Zakros do Kato Zakros - wąwóz jest ładny, w przeciwieństwie do większości wąwozów Krety cały rok płynie nim woda więc jest zielony. Przejście nie jest trudne spokojnie w jednym dniu da się zejść, zwiedzić ruiny w Kato Zakros i wrócić do Zakros.
Hanna Rutkowska: Spokojne kameralne wioseczki, bliskość plaży i tawern,a samochodem to i wszędzie można dojechać i pozwiedzać.
Karolina Błachut: Pierwsza rzecz to zawsze lokalizacja - miejscowość i bliskość atrakcji, dobra baza wypadowa, druga to lokalizacja hotelu - bliskość plaży, centrum itp. Na samym końcu zawsze jest hotel. Co mi po marmurach jak będę na odludziu i wszędzie będę musiała iść hektary.
Marzenna Kawecka: Dobre połączenie z innymi miejscowościami
Aleksandra Cichoń-Szkudlarek: Tym razem hotel z bliskością zwiedzania zachodniej części Krety
Dominik Guzik: Hotel kiani Beach, blisko do zwiedzania.
Artur Nowak: Z dala od młodych brytoli i marudzących Polaków
Ania Kul: Polecam sklep z oliwą, winem i pamiatkami , ktory prowadzi pani Agata z Polski! Bylismy 2 lata temu. Tez na tym glownym placu bar z pita gyros przepyszna tradycyjna, mily staruszek podaje, stoliki pod platanem.
Alicja Zielińska: Byłam w zeszłym roku. Pięknie na miejscu i kilka świetnych tawern.