Kreta przewodnik

Najlepsza polska strona internetowa poświęcona greckiej wyspie Kreta oraz w niewielkim stopniu Grecji kontynentalnej. Znajdziesz tu przydatne informacje związane ze zwiedzaniem Krety wykraczające poza ofertę fakultatywnych wycieczek. Na stronie znajdziecie również opisy najciekawszych miejsc, które sami odwiedziliśmy zwiedzając tę największą grecką wyspę. Treści uzupełniają bieżące aktualności, fotografie oraz przepisy kuchni greckiej.

KOLOKITHOPITA (Κολοκυθοπιτα)

• 1 pęczek cebuli dymki
  • 3-4 łyżki stołowe posiekanej świeżej natki pietruszki
  • 2 łyżki stołowe posiekanej świeżej mięty
  • około 200 ml gorącego wywaru z warzyw
  • kilka płatów rozmrożonego ciasta filo
  • 3 jajka
  • sól, pieprz
  • masło

Cukinia zapiekana w cieście filo

Cukinia w kuchni greckiej jest wszechobecna. Kolokithopita to w Polsce mało znany grecki sposób na zastosowanie tego popularnego warzywa. Kolokithopita w smaku jest bardzo subtelna i delikatna, więc połączenie jej np. z sosem tzatziki spowoduje, że czosnek zawarty w sosie zdominuje jej walory smakowe.

1. Przygotowanie tej potrawy zaczynamy od starcia nieobranej cukinii pozbawionej gniazda nasiennego na tarce o dużych oczkach. Cukinię należy następnie posolić i po 10 minutach dokładnie odcisnąć z wody.
Oliwę podgrzewamy na patelni i wrzucamy drobno pokrojoną dymkę, którą podsmażamy przez około 5 minut do miękkości, po czym wsypujemy ryż. Mieszamy i smażymy przez 1 minutę tak by ryż pokrył się oliwą, po czym wlewamy na patelnię wywar z warzyw. Całość gotujemy na małym ogniu przez 15 minut tak, aby ryż wchłonął wywar. Jak ryż będzie jeszcze lekko twardawy, zestawiamy patelnię z ognia, dodajemy cukinię i po wymieszaniu odstawiamy do wystygnięcia.

2. Do ostudzonej cukinii z ryżem dodajemy resztę składników: natkę, miętę, wymieszane jajka oraz pokruszoną fetę. Całość doprawiamy solą i pieprzem a następnie dokładnie mieszamy.

3. Czas teraz na przygotowanie głębokiej formy, w której będziemy piec kolokithopitę. Wnętrze naczynia trzeba pokryć cienką warstwą stopionego masła. Następnie nałożyć jeden płat filo na dno oraz boki naczynia a potem posmarować go niewielką ilością stopionego masła. Przydatny będzie do tego gęsty silikonowy pędzel. W ten sposób nakładamy jeszcze 1-2 płaty filo każdy smarując roztopionym masłem.

4. Na tak przygotowanym cieście rozkładamy równo masę z cukinią a wystające brzegi ciasta filo zawijamy do wnętrza formy. Całość przykrywamy pozostałymi płatami filo. Należy pamiętać aby każdy z nich smarować roztopionym masłem. Górne warstwy ciasta można pokroić nożem na mniejsze kwadraty. Ułatwi to późniejsze pokrojenie zapiekanki. Jeśli jednak tego nie zrobicie to też nie będzie źle.

5. Kolokithopitę pieczemy w piekarniku rozgrzanym do 190°C przez około 35 minut, aż ciasto będzie rumiane. Podajemy ją na gorąco.

cukinia-w-filo

• 5.0

Oceniłeś na:

Kreta informacje 4.92 na 5 (0) liczba ocen 6
Wszystkie treści i zdjęcia występujące w serwisie są naszą własnością.
Wykorzystanie ich w dowolnej formie wymaga pisemnej zgody autorów.

Komentarze

Aldona Pandowska-Piasecka
2016-10-02 18:53:44

Może być jeszcze pita z serem owczym,ze szpinakiem albo serem i szpinakiem☺.Każda pyszna

CRETE - Kreta
2016-10-02 19:27:31

I wiele innych :) Grecy potrafią w filo przyrządzić chyba wszystko :)

Aldona Pandowska-Piasecka
2016-10-02 20:34:20

Wiem.Miałam to szczęście ,dzieciństwo spędziłam wśród nich. ☺

Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz

lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:

Nazwa użytkownika:

Adres e-mail:

Tytuł:

Treść:

Przepisz kod z obrazka:
Kod obrazka

Wpisanie prawidowego kodu oznacza zgodę na przetwarzanie danych w celu wyświetlania komentarza.
Kontakt Administratorem Danych Osobowych zgromadzonych na stronie możliwy jest pod adresem mailowym [email protected]

Zapisz komentarz

Inne strony tej kategorii

Okra zapiekana w oliwie

Ostatnio udało się nam kupić okrę, która na Krecie jest bardzo popularnym i tanim warzywem. W Polsce w świeżej postaci spotkaliśmy ją po raz pierwszy i niestety jej cena była dużo wyższa niż ta którą płacimy w Grecji. Okrę tym razem przyrządziliśmy w piekarniku ze sporą ilością oliwy i sosu pomidorowego. Zamieszczamy przepis na wypadek gdyby ktoś z Was też kupił okrę i nie wiedział co z nią zrobić ;-)

Faszerowana papryka i pomidory

Na temat faszerowanych warzyw nigdy nie miałam dobrego zdania. Zawsze kojarzyłam je z mdłym i niezbyt smacznym daniem. Do czasu aż trafiłam na grecki sposób przygotowania farszu. Proporcje oraz jego składniki są wręcz doskonałe, więc faszerowana papryka na dobre zagościła na naszym stole. A Grecy po raz kolejny udowodnili, że wiedzą jak fantastycznie można przyrządzać warzywa. Danie to potrzebuje sporej liczby składników jednak ich kompilacja smakuje wyśmienicie, więc nie powinno się żadnego eliminować.W przypadku gdy zostanie nam trochę farszu, można użyć go do faszerowania pomidorów. Też będą dobre, aczkolwiek papryka lepiej się sprawdza ze względu na specyficzny, wyrazisty smak. Tak jak i w przypadku innych dań, w których występuje feta nie należy używać jej polskich bądź niemieckich zamienników, gdyż sery te smakują zupełnie inaczej niż oryginalna grecka feta, która połączona ze sporą ilością ziół wyraźnie ożywia smak dania.

Tomatokeftedes - pomidorowe placuszki

Placki warzywne to specjalność greckiej kuchni. Mnogość warzyw dostępnych o każdej porze roku prowokuje wręcz do pomysłowego ich wykorzystania. Tomatokeftedes, czyli placki z pomidorów, to właśnie przepis, który tę teorię udowadnia. Danie to jest popularne na Cykladach oraz w tradycyjnej kuchni Syros, Andros, Tinos, czy Santorini. Najbardziej charakterystyczny smak tomatokeftedes osiągają właśnie mieszkańcy tej ostatniej wyspy ze względu na specyficzny smak rosnących tam niewielkich pomidorów.

Booking.com

Polecamy:

Oliwa i kosmetyki organiczne Olivaloe

Najnowsze komentarze:

gość PiotrWie: Ja bym powiedział że jak na Kretę to całkiem nieźle - szedłeś może z Nidy do Rouvas?
Aneta Andzia: Tam jest tak cudownie cicho i niesamowucie gorąco
Artur Kiwa: Stanowczo czołówka najpiękniejszych miejsc na wyspie. Zejście do plaży średnio trudne ale słabo oznakowane, standard na Krecie można powiedzieć.
Bernadeta Rybak Knaś: Z tego roku wyspa Maratonisi Zakynthos
Iwona Jażdzewska: Obecne również przy hotelu Minos Mare w Platanes. Niestety morze wyrzucilo tu też jednego martwego zółwia
Nina Dahl: Mia Dahl Meisingset
Artur Nowak: Są też w Platanias na plaży przy Hotelu Silver Beach
gość Bogdan: Biskupem tytularnym Lappy był od 1939r. do swej śmierci w 1943r.polski biskup Michał Kozal. Zamordowali go Niemcy w Dachau zastrzykiem z fenolu.
Walentyna Swietochowska: Miłe wspomnienia!
Grażyna Nurzyńska Wereda: Piekne wspomnienia
Dorota Gonet: Na Krecie jest niewesoło...
Nie udawaj Greka: Ja niezmiennie polecam Wam w tawernie zamówić coś nieoczywistego i wegetariańskiego. :) Wybór jest ogromy. O" wilku sytym i owcy całej" chyba nie muszę wspominać... ;) http://nieudawajgreka.pl/grecja-pieklo-czy-raj-dla-wegetarian/
Specjalistka od wakacji: Szykuje się ciekawy sezon- z mocną sprzedażowo Turcją na pewno zmieni się układ zeszłorocznego zestawienia najpopularniejszych kierunków.
gość PiotrWie: Zapomniałem napisać że by dotrzeć do schroniska trzeba mieć samochód z dużym prześwitem, zwykłym nie dojedziesz. Proponuję po prostu wybrać inną górę - można podejść z Kapetaniany na Kofinas bądź wybrać Mount Selenę- górę nad samą Malią - szlak rozpoczyna się przy drodze z płaskowyżu Lassithi do Neapoli - tylko trzeba pamiętać że znakowany jest tylko kopczykami kamieni. (...)
gość PiotrWie: My podchodziliśmy, nie ma trawersów. Ale ostatnie pięćset metrów jest wspólne, podchodzi się środkiem szerokiego zbocza, ale coś zatrzymało tam Artura, nie wiem co.
Marta Szakalicka: Czy ktoś zaznajomiony z trasą może powiedzieć coś więcej o szlaku z Toubotos Prinos?
Marta Szakalicka: Mieliśmy w planach podejście jutro z Lakkos Mygreou. Teraz zastanawiamy się czy nie zrezygnować. Mamy wprawę w chodzeniu ale nie w zimowych warunkach :(
gość PiotrWie: Artur Kiwa, musiałeś zawrócić na ostatnim podejściu już za przełęczą pomiędzy Agathiasem a Psiloritisem ? Czy była totalna mgła czy za głęboki miękki śnieg? Bo logiczne się wydaje że jak ktoś przeszedł trawers Agathiasa to dalej może być tylko łatwiej - ale oczywiście to Ty tam byłeś i wiedziałeś co Ci kazało wrócić -ja mogę tylko spekulować. (...)
Piotrek | www.crete.pl : Oj tak oddalając się od cywilizacji można trafić na sporo takich miejsc, które zresztą pod względem kulinarnym i cenowym bywają wręcz cudowne. W takich tawernach można też znaleźć na stołach lokalną oliwę tradycyjne wlewaną do karafek. Czasami menu (o ile takowe jest) to po prostu kawałek kartki z nabazgranymi drukowanymi kulfonami lista z dzisiejszymi daniami jakie zostały przygotowane przez kuchnię. (...)
Piotrek | www.crete.pl : Piotr dokładnie tak. Tym bardziej, że podobno wczoraj wiał bardzo silny porywisty wiatr. Zresztą sami Grecy z EOS nie bez powodu wybrali drogę przez szczyt Aghatiasa. Widać była to dużo bezpieczniejsza droga niż przecinanie zbocza trawersem. Zupełnie inna sprawa, że nawet bez śniegu ten odcinek szlaku nie robi zbyt przyjemnego wrażenia.
gość PiotrWie: Jeśli ktoś chce teraz podejść na Psiloritis to najlepiej robić to od południa -  od schroniska Toubotos Prinos. Trawers Agathiasa przez zmrożony śnieg bez raków i czekana jest bardzo niebezpieczny a zarówno z Lakkos Mygreou jak z Nidy szlak prowadzi tamtędy. Jak widać nawet lokalsi woleli go ominąć.
Artur Kiwa: Wchodziłem 6 czerwca i musiałem się wycofać kilkadziesiąt metrów przed szczytem. Za dużo śniegu, za duże ryzyko. Nie spodziewałem się w czerwcu takiej ilości śniegu na szlaku.
Włodzimierz Gierat: Nie tylko w naszych gorach "rodacy" potrafią zrobić popisowkę.
gość PiotrWie: W co najmniej kilku z tych tawern gdzie jedliśmy bardzo dobre jedzenie nie było kart - szef zapraszał do kuchni, pokazywał co ma przygotowane, i się wybierało - cena potem była praktycznie ryczałtowa - posiłek dlo dwóch osób + pół litra wina lun dwa piwa - 20 euro. Nie napiszę gdzie - bo jeszcze ktoś doniesie i bedą ich ścigać za brak karty.