Kreta przewodnik

Najlepsza polska strona internetowa poświęcona greckiej wyspie Kreta oraz w niewielkim stopniu Grecji kontynentalnej. Znajdziesz tu przydatne informacje związane ze zwiedzaniem Krety wykraczające poza ofertę fakultatywnych wycieczek. Na stronie znajdziecie również opisy najciekawszych miejsc, które sami odwiedziliśmy zwiedzając tę największą grecką wyspę. Treści uzupełniają bieżące aktualności, fotografie oraz przepisy kuchni greckiej.

Tajemnicze tunele w Plakias

Rozległa plaża znajdująca się w miejscowości Plakias zachęca do długich spacerów. Szczególnie ciekawie prezentuje się wschodni rejon plaży położony poniżej stromych skalnych klifów zwanych Gonates. Wiele sporo osób eksplorujących tę część wybrzeża z pewnością trafia na tajemniczy tunel znajdujący się w tym miejscu. Obecność tej budowli budzi wiele zagadek nie tylko wśród turystów, ale nawet wśród lokalnych mieszkańców.


Ścieżka wzdłuż klifu GonatesŚcieżka wzdłuż klifu Gonates

Na temat tego jakie były przyczyny budowy tego tunelu krąży wiele mitów i plotek. Na 12. edycji Kongresu Kretologiko (12ο Κρητολογικό Συνέδριο) zagadkę tę starało się rozwiązać dwóch kreteńskich archeologów, którzy dogłębnie przeanalizowali dostępną dokumentację.

Industrialna archeologia

Z informacji zebranych przez Evangelosa Charitopoulosa oraz Polikarpa Tzikasa jasno wynika, że w XIX oraz pierwszej połowie XX wieku miejsce to było wykorzystywane jako niewielki port przeładunku węgla. Wąskim tunelem poprowadzona była linia kolejowa (najprawdopodobniej wąskotorowa), która ciągnęła się z tego miejsca około 2,5 kilometra w głąb wyspy. Jej bieg kończył się na niewielkiej równinie znajdującej się na wschód od Plakias.

Tajemnicze tunele w Plakias


Lokalizacja portu przeładunkowego oraz dwóch tuneli znajdujących się na skalistym półwyspie zamykającym wschodnią część zatoki nie jest przypadkowa. Rozwiązanie to było podyktowane tym, że w znacznej części zatoka w Plakias, jest zbyt płytka, aby mogły do niej zawijać statki o większej głębokości zanurzenia. Doskonale widoczne jest to na zdjęciach wykonywanych z góry, na których widać piach przebijający się przez morską toń. Jedyną możliwością na pokonanie tych ograniczeń było wysunięcie portu w głąb zatoki, gdzie głębokość wody była o wiele większa.

Plakias z góry

Węgiel wydobywany w kopalni znajdującej się rejonie Plakias nie cechował się szczególnymi parametrami i raczej trudno byłoby nazwać go czarnym złotem. Kopalina ta zawierająca relatywnie małą ilość węgla i cechowała niską kalorycznością. Parametry te powodowały, że była ona klasyfikowana jako węgiel brunatny.

Zmierzch parowców

Raczej trudno przypuszczać, aby sam węgiel przeładowywany w tym miejscu był traktowany jak produkt transportowany w inne rejony Morza Śródziemnego. Najprawdopodobniej, co podkreślają sami archeolodzy, w większej części stanowił on substytut taniego paliwa wykorzystywanego do opalania kotłów zawijających tu parowców.

Końcówka lat 20 ubiegłego wieku to powolny zmierzch statków parowych zasilanych niskiej jakości węglem brunatnym. Odejście od wykorzystywania w żegludze morskiej tego typu paliwa stawiało pod znakiem zapytania dalszy sens funkcjonowania tej kopalni oraz niewielkiego portu przeładunkowego. Ostatecznie działająca tu firma została zamknięta w 1930 roku.

Kriegsmarine

Ostatni rozdział historii tego miejsca napisała II wojna światowa. Wedle nie do końca potwierdzonych informacji w toku działań wojennych miejsce to miało być przez Kriegsmarine jako port, w którym obsługiwane były okręty podwodne. Wykorzystując istniejącą infrastrukturę niemieccy marynarze zaopatrywali u-booty w prowiant oraz w torpedy.

Dziś

Do czasów obecnych zachowała się niewielka ilość śladów przemysłowej infrastruktury. W rejonie klifu Gonates wciąż widoczne są nasypy, na których umieszczone było torowisko. Znajdująca się tu ścieżka biegnąca w kierunku wybrzeża prowadzi do wspomnianego wcześniej tunelu. Jeśli nie lękacie się odrobiny ciemności to możecie wejść do jego wnętrze. W dalszej części podstawa torowiska ponownie eksponowana jest na światło dzienne by następnie znów pogrążyć się w kolejnym tunelu, który kończy się niebezpieczną skalną stromizną. Dawniej znajdowały się tu specjalistyczne instalacje pozwalające na rozładunek węgla. W latach 80-tych z powodu nieszczęśliwego wypadku z udziałem dziecka pozostałości te zostały rozebrane. Obecnie wciąż widoczne są jedynie kamienne mury i podpory będące dawniej częścią portowych instalacji.


Pozostałości infrastruktury tajemniczych tuneli w Plakias
Pozostałości infrastruktury tajemniczych tuneli w Plakias

Data publikacji:
Data modyfikacji:
Średnia: NAN
Liczba ocen: 0
  • 0.5
  • 1.0
  • 1.5
  • 2.0
  • 2.5
  • 3.0
  • 3.5
  • 4.0
  • 4.5
  • 5.0
 
 
Oceniłeś na:
 
Wszystkie treści i zdjęcia występujące w serwisie są naszą własnością.
Wykorzystanie ich w dowolnej formie wymaga pisemnej zgody autorów.

Komentarze

Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz

lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:
https://www.facebook.com/crete.poland/posts/10156182180247551

Nazwa użytkownika:

Adres e-mail:

Tytuł:

Treść:

Przepisz kod z obrazka:
Kod obrazka

Wpisanie prawidowego kodu oznacza zgodę na przetwarzanie danych w celu wyświetlania komentarza.
Kontakt Administratorem Danych Osobowych zgromadzonych na stronie możliwy jest pod adresem mailowym [email protected]

Zapisz komentarz
Zapisz komentarz

Inne strony tej kategorii

Obserwatorium Skinakas

Obserwatorium Skinakas

Obserwatorium jest ulokowane na szczycie góry Skinakas na wysokości 1750m. Pomysł na jego wybudowanie narodził się w 1984 roku, wkrótce po rozpoczęciu budowy drogi prowadzącej na tę górę. Była to wspólna inicjatywa Uniwersytetu Kreteńskiego, Fundacji na rzecz Badań i Technologii - Hellas (FORTH) oraz niemieckiego Max-Planck-Institut für Extraterrestrische. Organizacje te działają wspólnie w celu zapewnienia studentom nowoczesnej edukacji w dziedzinie astronomii, a także wspierają obserwacje astronomiczne z uwzględnieniem rozszerzonych badań nieba i obiektów takich jak komety, czy też mgławice.

Dom Napoleona w Ierapetrze

Dom Napoleona w Ierapetrze

Dom Napoleona to jedna z niewielu typowo turystycznych atrakcji znajdujących się w Ierapetrze. Ukryty w gąszczu bocznych uliczek budynek ten nie oferuje nic więcej ponad widok swojej skromnej zresztą i dosyć zaniedbanej fasady.

Komolithi - ziemne piramidy w miejscowości Potamida

Komolithi - ziemne piramidy w miejscowości Potamida

Na skraju wioski Potamida wyrasta zespół glinianych kopców zwanych Komolithi (Komolithoi). Te ziemne piramidy, określane mianem Greckiej Kapadocji, tworzą jeden z najdziwniejszych i najbardziej interesujących krajobrazów na Krecie.

Booking.com

Polecamy:

Oliwa i kosmetyki organiczne Olivaloe

Najnowsze komentarze:

Przemek Kądraś: Na elafonisi jak się jedzie też drogi zapadnięte że jednym pasem się przejeżdżało
Domi Nika: Wielka szkoda, że tak późno wystawiona została informacja. Szkoda , że nie ma na samym zjeździe z drogi głównej informacji o zamknięciu Balos tylko trzeba wjechać i dopiero tam się dowiaduje , że droga zamknięta.
Dana Gołowacz: Piękno w czystej postaci
Ilona Mierzejewska: Inga Mierzejewska Obejrzyj proszę! ❤️
Przemek Kądraś: Gerani hotel Silver Beach
Małgorzata Zyguła: 
Przemek Kądraś: Widok z tamtego tygodnia. ;)
Monika Zofia Koprowska-Ludwig: Bylysmy teraz z córką i moja corka tez nie wierzyła, ze to snieg:) powuedziala, ze skały w sloncu przybraky taki kolor:)
gość PiotrWie: Jeśli ktoś będzie w najbliższym czasie w Fragokastello to polecam widok sprzed cmentarza - jest to jedno z nielicznych miejsc skąd widać naraz oba pasma pokryte śniegiem - Góry Białe i Idajskie. My podziwialiśmy w kwietniu 2017 - ale w tym roku jest więcej śniegu.
Ewa Szumowska: A moj mąż jak byliśmy na majówkę kłócił się ze mną ze to nie śnieg
Magda Jednorożcamama: Maleme 19 maja
Magda Jednorożcamama: Jaskinia idajska 9 maja
Magda Jednorożcamama: Aptera 10 maja
Daniel Kaszubowski: Maleme, 18 maja ;)
Aneta Zając: Tak jest, załączam fantastyczny widok z Kawros Beach z dnia 14.05.2019
Piotrek | www.crete.pl : Tak jak pisał Piotr myślę, że droga ta nie powinna być jakoś szczególnie trudna do przejechania. Faktycznie patrząc na zdjęcia satelitarne ciężko jest ocenić rodzaj nawierzchni, ale wydaje mi się, że w znacznej części będzie to asfalt. Widać to między innymi na zdjęciach wrzuconych przez innych użytkowników:https://goo.gl/maps/TxYT3oSco7Ky6Y797
gość PiotrWie: Jako człowiek niedzisiejszy skorzystałem z mapy papierowej - Crete 401 wydawnictwa Road. Odcinek pomiędzy Livadią a Agios Pantaleimon jest oznaczony jako "main dirt road" - więc przy spokojnej jeździe powinien być do przejechania zwykłym samochodem. Pozostałe sa asfaltowe.
gość Robokow: Witam serdecznie, Wkrótce jadę po raz drugi na Kretę i zamierzam udać się na południe autem z Meleme, przez Kissamos, Sfinari, Livadi, Ubini Beach, Ayios Padleimon do Elafonisi. Co sądzicie o tej trasie - jest możliwa do pokonania autem typu np. Fiat Doblo? Zwłaszcza po niedawnych powodziach. Trudno z satelity wywnioskować, czy to drogi utwardzone, czy szutry. (...)
Piotr Iwańczyk: Taka ciekawostka związana z bitwą. Podczas tej batalii miała miejsce niemiecka wersja "Szeregowca Ryan'a". Jednego dnia - 21 maja 1941 - zginęło trzech braci z hrabiowskiego rodu von Blücher. Wolfgang, Leberecht i Hans-Joachim Graf von Blücher.
Justyna Zelmanowska: Balos jest piękna i Elafonisi trzeba zobaczyć będąc na Krecie
Kazimierz Maciąg: Kampery też mają swój box
Tomasz Zawitowski: Ile kosztuje prom na Santorini?
Ewa Szumowska: My z Heraklionu płynęliśmy na Santorini katamaranem Wrc
Joanna Tissaoui: Magdalena Chludzińska czy myślisz, że gdyby uruchomiło ten kurs w zeszłym roku, to byśmy jeszcze gdzieś zmieściły Rethymno?
Anna Evelyn: Czekamy na lotnisko w Ierapetra ;
Click and Boat

Ciekawe miejsca na Krecie

CRETE Copyright © 2009-19 Linki | Kontakt