Kreta przewodnik

Najlepsza polska strona internetowa poświęcona greckiej wyspie Kreta oraz w niewielkim stopniu Grecji kontynentalnej. Znajdziesz tu przydatne informacje związane ze zwiedzaniem Krety wykraczające poza ofertę fakultatywnych wycieczek. Na stronie znajdziecie również opisy najciekawszych miejsc, które sami odwiedziliśmy zwiedzając tę największą grecką wyspę. Treści uzupełniają bieżące aktualności, fotografie oraz przepisy kuchni greckiej.

Tajemnicze tunele w Plakias

Rozległa plaża znajdująca się w miejscowości Plakias zachęca do długich spacerów. Szczególnie ciekawie prezentuje się wschodni rejon plaży położony poniżej stromych skalnych klifów zwanych Gonates. Wiele sporo osób eksplorujących tę część wybrzeża z pewnością trafia na tajemniczy tunel znajdujący się w tym miejscu. Obecność tej budowli budzi wiele zagadek nie tylko wśród turystów, ale nawet wśród lokalnych mieszkańców.


Ścieżka wzdłuż klifu GonatesŚcieżka wzdłuż klifu Gonates

Na temat tego jakie były przyczyny budowy tego tunelu krąży wiele mitów i plotek. Na 12. edycji Kongresu Kretologiko (12ο Κρητολογικό Συνέδριο) zagadkę tę starało się rozwiązać dwóch kreteńskich archeologów, którzy dogłębnie przeanalizowali dostępną dokumentację.

Industrialna archeologia

Z informacji zebranych przez Evangelosa Charitopoulosa oraz Polikarpa Tzikasa jasno wynika, że w XIX oraz pierwszej połowie XX wieku miejsce to było wykorzystywane jako niewielki port przeładunku węgla. Wąskim tunelem poprowadzona była linia kolejowa (najprawdopodobniej wąskotorowa), która ciągnęła się z tego miejsca około 2,5 kilometra w głąb wyspy. Jej bieg kończył się na niewielkiej równinie znajdującej się na wschód od Plakias.

Tajemnicze tunele w Plakias


Lokalizacja portu przeładunkowego oraz dwóch tuneli znajdujących się na skalistym półwyspie zamykającym wschodnią część zatoki nie jest przypadkowa. Rozwiązanie to było podyktowane tym, że w znacznej części zatoka w Plakias, jest zbyt płytka, aby mogły do niej zawijać statki o większej głębokości zanurzenia. Doskonale widoczne jest to na zdjęciach wykonywanych z góry, na których widać piach przebijający się przez morską toń. Jedyną możliwością na pokonanie tych ograniczeń było wysunięcie portu w głąb zatoki, gdzie głębokość wody była o wiele większa.

Plakias z góry

Węgiel wydobywany w kopalni znajdującej się rejonie Plakias nie cechował się szczególnymi parametrami i raczej trudno byłoby nazwać go czarnym złotem. Kopalina ta zawierająca relatywnie małą ilość węgla i cechowała niską kalorycznością. Parametry te powodowały, że była ona klasyfikowana jako węgiel brunatny.

Zmierzch parowców

Raczej trudno przypuszczać, aby sam węgiel przeładowywany w tym miejscu był traktowany jak produkt transportowany w inne rejony Morza Śródziemnego. Najprawdopodobniej, co podkreślają sami archeolodzy, w większej części stanowił on substytut taniego paliwa wykorzystywanego do opalania kotłów zawijających tu parowców.

Końcówka lat 20 ubiegłego wieku to powolny zmierzch statków parowych zasilanych niskiej jakości węglem brunatnym. Odejście od wykorzystywania w żegludze morskiej tego typu paliwa stawiało pod znakiem zapytania dalszy sens funkcjonowania tej kopalni oraz niewielkiego portu przeładunkowego. Ostatecznie działająca tu firma została zamknięta w 1930 roku.

Kriegsmarine

Ostatni rozdział historii tego miejsca napisała II wojna światowa. Wedle nie do końca potwierdzonych informacji w toku działań wojennych miejsce to miało być przez Kriegsmarine jako port, w którym obsługiwane były okręty podwodne. Wykorzystując istniejącą infrastrukturę niemieccy marynarze zaopatrywali u-booty w prowiant oraz w torpedy.

Dziś

Do czasów obecnych zachowała się niewielka ilość śladów przemysłowej infrastruktury. W rejonie klifu Gonates wciąż widoczne są nasypy, na których umieszczone było torowisko. Znajdująca się tu ścieżka biegnąca w kierunku wybrzeża prowadzi do wspomnianego wcześniej tunelu. Jeśli nie lękacie się odrobiny ciemności to możecie wejść do jego wnętrze. W dalszej części podstawa torowiska ponownie eksponowana jest na światło dzienne by następnie znów pogrążyć się w kolejnym tunelu, który kończy się niebezpieczną skalną stromizną. Dawniej znajdowały się tu specjalistyczne instalacje pozwalające na rozładunek węgla. W latach 80-tych z powodu nieszczęśliwego wypadku z udziałem dziecka pozostałości te zostały rozebrane. Obecnie wciąż widoczne są jedynie kamienne mury i podpory będące dawniej częścią portowych instalacji.


Pozostałości infrastruktury tajemniczych tuneli w Plakias
Pozostałości infrastruktury tajemniczych tuneli w Plakias

Data publikacji:
Data modyfikacji:
Średnia: NAN
Liczba ocen: 0
  • 0.5
  • 1.0
  • 1.5
  • 2.0
  • 2.5
  • 3.0
  • 3.5
  • 4.0
  • 4.5
  • 5.0
 
 
Oceniłeś na:
 
Wszystkie treści i zdjęcia występujące w serwisie są naszą własnością.
Wykorzystanie ich w dowolnej formie wymaga pisemnej zgody autorów.

Komentarze

Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz

lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:
https://www.facebook.com/crete.poland/posts/10156182180247551

Nazwa użytkownika:

Adres e-mail:

Tytuł:

Treść:

Przepisz kod z obrazka:
Kod obrazka

Wpisanie prawidowego kodu oznacza zgodę na przetwarzanie danych w celu wyświetlania komentarza.
Kontakt Administratorem Danych Osobowych zgromadzonych na stronie możliwy jest pod adresem mailowym [email protected]

Zapisz komentarz
Zapisz komentarz

Inne strony tej kategorii

Obserwatorium Skinakas

Obserwatorium Skinakas

Obserwatorium jest ulokowane na szczycie góry Skinakas na wysokości 1750m. Pomysł na jego wybudowanie narodził się w 1984 roku, wkrótce po rozpoczęciu budowy drogi prowadzącej na tę górę. Była to wspólna inicjatywa Uniwersytetu Kreteńskiego, Fundacji na rzecz Badań i Technologii - Hellas (FORTH) oraz niemieckiego Max-Planck-Institut für Extraterrestrische. Organizacje te działają wspólnie w celu zapewnienia studentom nowoczesnej edukacji w dziedzinie astronomii, a także wspierają obserwacje astronomiczne z uwzględnieniem rozszerzonych badań nieba i obiektów takich jak komety, czy też mgławice.

Dom Napoleona w Ierapetrze

Dom Napoleona w Ierapetrze

Dom Napoleona to jedna z niewielu typowo turystycznych atrakcji znajdujących się w Ierapetrze. Ukryty w gąszczu bocznych uliczek budynek ten nie oferuje nic więcej ponad widok swojej skromnej zresztą i dosyć zaniedbanej fasady.

Komolithi - ziemne piramidy w miejscowości Potamida

Komolithi - ziemne piramidy w miejscowości Potamida

Na skraju wioski Potamida wyrasta zespół glinianych kopców zwanych Komolithi (Komolithoi). Te ziemne piramidy, określane mianem Greckiej Kapadocji, tworzą jeden z najdziwniejszych i najbardziej interesujących krajobrazów na Krecie.

Booking.com

Polecamy:

Oliwa i kosmetyki organiczne Olivaloe

Najnowsze komentarze:

Gosia | crete.pl : Dokładnie tak.
gość Katarzyna: Czy dobrze rozumiem, że wąwóz Samaria jest zamknięty przy 4 i 5 stopniu a przy 3 już nie?
Gosia | crete.pl : Powinny pływać, choć niestety organizator nie zamieszcza informacji na swojej stronie. Dzisiaj jeszcze tylko promy Anendyka nie pływają na Gavdos.
gość Katarzyna: Czy promy Gramvousa/Balos też będą już pływać
gość PiotrWie: Na Samotrace wiało w nocy z czwartku na piątek i w piątek w dzień tak że łeb urywało ale prom pływał.
gość PiotrWie: Czyli trzeba kupować jak najwcześniej - jak łatwo obliczyć nasze bilety kosztują po 300 400 zł za bilet - ale zdarzało nam się kupować we wrześniu na przyszły rok.
Agnieszka Szyc Con Collina: na Krecie nie mialam okazji ale widziałam je na żywo na Kefalonii. Piękne zwierzęta
Desremaux Dominique: 
Piotrek | www.crete.pl : Nie wiem za jakie kwoty ostatecznie zostały w tym roku sprzedane bilety czarterowe, ale muszę przyznać, że ceny w jakich były proponowane w zimie były dla mnie nie do przyjęcia. W sporej części przypadków były to kwoty powyżej 1720zł za bilet a zdarzał się i takie które oferowano za kwotę powyżej 2tys. zł za bilet. W tym roku bardzo szybko wyleczyliśmy się z Gosia z kupna biletów czarterowych. (...)
gość PiotrWie: Latamy systematycznie na Kretę Ryanairem od 2012, czasem nawet 3 x w roku i zawsze za przelot w obie strony za dwie osoby + 20 kg bagaż+ 10 kg bagaż pokładowy płacimy pomiędzy 1200 a 1500 zł. W tym roku dokładnie 1420 , nie zawużyliśmy jakiegoś wzrostu cen, skoro tegoroczne ceny tak was powalają to ile płaciliście w poprzednich latach?
Marcin Krasnowski: Ceny, ceny i jeszcze raz ceny. Ja chciałem w tym roku polecieć do Heraklionu po ubiegłorocznym pobycie w Chanii. Rozpatrywałem przyloty na obydwa lotniska ale ceny mnie powaliły. W najtańszym przypadku wychodziło mi 50% więcej niż w ubiegłym roku a rezerwowałem na początku stycznia na wrzesień. Hotele też dały trochę do pieca ale nie tak bardzo. O wiele taniej wyszedł mi lot do Hiszpanii przy tej samej cenie hotelu.
Michał Makowski: No zadziwiajacy ten wniosek
Marek Marek: Czartery są / były w masakrycznych cenach. Ceny w większości hoteli kompletnie niezrozumiałe. Patrząc na ceny first minut w promocjach jest drożej na przyszły rok ze zniżkami niż teraz ... będzie wiatr tylko w hotelach. Zyska Turcja Bułgaria i Tunezja
Dariusz Rzeczkowski: Dokładnie hotele w Agios na własną rękę są nieopłacalne, hotele dogadane cenowo z tour operatorami, a szkoda bo fajnie byłoby na własną rękę wyjechać.
Anna Zalewska: Zgadzam się. W Heraklionie jakiś taki chaos. Lotnisko w Chanii mi się podobało!
Magdalena Gołembka: Ja odwiedzilam Kretę w tym roku i moim zdaniem był duży ruch- zwłaszcza samoloty że Skandynawii tam bardzo często lądowały. I fakt, jak inną osobą skomentowała, lotnisko dużo przyjemniejsze (czystrze) jak w Heraklionie.
Iwona Adamiec: Lepsze lotnisko w Chani niż w Heraklionie :)
Joanna Gumienna- Zalewska: My w tym roku właśnie lądowalismy w Chani :)
Amelia Napieralska: Ceny w tym roku korzystne nie były...
Miłosława - Miłka Stępień - Partia Zieloni: My chcieliśmy lecieć do Chanii, niestety na 2 tyg. przed lot odwołano i była opcja tylko do Heraklionu.
Estera Ślesińska: Jak lotów z i do Chani nie było prawie wcale w tym roku
Gosia | crete.pl : Decyzja o zamknięciu jest ściśle uzależniona od pogody i stanu technicznego szlaku. Zazwyczaj do drugiej połowy października można wchodzić do wąwozu. Jeśli jesienne deszcze nie są intensywne i nie zniszczą części szlaku to bywa że i do końca października. Jednak we wrześniu i październiku mogą już zdarzać się czasowe zamknięcia szlaku ze względu na opady. (...)
gość Kasia: A ja mam pytanie, do kiedy jest otwarty wąwóz Samaria?
gość PiotrWie: Na trasie z Aghia Roumeli do Marmary nie ma jakichś trudności, to bardzo ładne i przyjemne przejście na ok. 5 godzin, polecam wszystkim, szczególnie jako pierwszy szlak na Krecie
Piotrek | www.crete.pl : Cześć, fajnie, że nasz opis będzie dla Was przydatny. Na razie wygląda na to, że autobus będzie dostępny. Na wszelki wypadek sprawdź jeszcze jak będziecie już na Krecie. Szczegółowe rozkłady znajdziesz na poniższej stronie:https://www.e-ktel.com/en/services/dromologia Na razie dla kursów z Sougia na tej stronie jest "papierowy" rozkład ważny od 11 września:https://www.e-ktel. (...)

Ciekawe miejsca na Krecie

CRETE Copyright © 2009-19 Linki | Kontakt