2011-11-24 22:11:38
Kolej to zdecydowanie najbardziej ekologiczny sposób na przewóz ludzi oraz towarów. Poseł Michael Tremopoulos, który z ramienia Partii Zielonych zasiada w Parlamencie Europejskim, promuje w Brukseli wniosek na budowę linii kolejowej przebiegającej wzdłuż północnego wybrzeża Krety. Tory miałyby połączyć trzy najważniejsze miasta tej wyspy: Chanię, Rethymnon oraz Heraklion. Na dzień dzisiejszy ciężko jest powiedzieć na ile kreślone obecnie plany są realne do wykonania. Nie wiadomo, czy projekt ten kwalifikuje się na uzyskanie dofinansowania ze środków UE. Nie stworzono również żadnego studium wykonalności tej inwestycji.
Pewnie wiele osób czytając te zapowiedzi zadaje sobie w myślach pytanie: skąd Grecja pogrążona w tak głębokim kryzysie ma wziąć pieniądze na realizację tego przedsięwzięcia? Michael Tremopoulos uważa, że niezbędne środki finansowe można uzyskać porzucając planowaną budowę nowego lotniska w Kastelli. Jego zdaniem niewydolna komunikacja drogowa w obrębie północnej części Krety jest obecnie ważniejszym problemem, który wymaga szybkiego rozwiązania. Już dziś Nowa Droga Narodowa uznawana jest za najbardziej niebezpieczną trasę w Grecji. Planowana linia kolejowa pozwoliłaby na odciążenie tej drogi, oraz znacznie skróciłaby czas potrzebny na podróż między najważniejszymi miastami Krety. Według szacunków ekologów kolej pozwoliłaby przebyć trasę między Heraklionem a Chanią w około 50 minut.
Jak na razie takie "pomniki" to jedyna obecność kolei na Krecie
Osobiście patrzę na ten projekt z lekkim przymrużeniem oka. Utworzenie linii kolejowej na tak pofałdowanym terenie, jakim jest kreteńskie wybrzeże, wymagałoby wykonania bardzo wielu skomplikowanych prac inżynieryjnych oraz kosztownych robót ziemnych związanych z niwelowaniem gruntu oraz drążeniem ewentualnych tuneli. Nawet dla nowoczesnych kolei dopuszczalne nachylenie torowiska rzadko kiedy przekracza 4%, a w większości przypadków nie przekracza 1%. W przypadku dróg tolerowane jest znacznie większe nachylenie, które w skrajnych przypadkach może dochodzić do 15%. Ten jeden fakt dobrze obrazuje jak trudny w realizacji może być ten projekt.
Komentarze
Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz