EOS na Psiloritis - pomoc polskim turystom

data_2019-06-10 19:13:12 2019-06-10 19:13:12

W dniu wczorajszym Stowarzyszenie Wysokogórskie z Lassithi (ΕΟΣ Λασιθίου) organizowało wejście na Psiloritis. Wycieczka ta obejmowała przejście trasy od płaskowyżu Nida aż do szczytu najwyższej góry Krety. Ze względu na dużą ilość śniegu wciąż zalegającego w niektórych partiach gór, grupa zdecydowała się przejść przez szczyt Aghatias omijając w ten sposób odcinek szlaku, który biegnie trawersem przez północne zbocze tej góry. Kontynuując dalszą wędrówkę natknęli się oni na zdezorientowaną polską turystkę. Poinformowała ona członków stowarzyszenia EOS, że schodząc w kierunku Lakkos Migerou rozłączyła się ona ze swoim mężem, którego zgubiła. Zespół greckich wspinaczy postanowił zrezygnować z dalszego wejścia na Psiloritis i pomóc polskiej turystce. Asystowali jej w dalszym zejściu oraz pomagali w poszukiwaniu męża. Ostatecznie okazało się na szczęście, że zaginiony mężczyzna dużo wcześniej samodzielnie dotarł do schroniska Lakkos Migerou.

Opisując historię, jaka miała miejsce w dniu wczorajszym, chcielibyśmy przypomnieć Wam, że góry na Krecie to rejon, który zawsze wymaga zachowania szczególnej rozwagi, a także odpowiedniego przygotowania wycieczki. Wybierając się na dany szlak zawsze warto poszukać informacji na jego temat w internecie. Zdecydowana większość popularnych tras jest dobrze opisana w różnego rodzaju opisach oraz relacjach publikowanych przez innych turystów. W przypadku znacznej części tras dostępny jest również zapis tras w postaci danych uzyskanych z urządzeń wyposażonych w odbiornik GPS. Obowiązkowe też powinno być sprawdzenie przewidywanych warunków pogodowych.

Wybierając się obecnie w wyższe rejony gór na Krecie wciąż możecie liczyć się z tym, że natknięcie się na dosyć duże śnieżne pola. W czasie pokonywania ich powinniście zachować dużą ostrożność. Ze względu na obecność śniegu zalecamy też korzystanie z wysokiego obuwia trekkingowego.

Jeśli w tym roku planujecie wejście na Psiloritis to zachęcamy Was do zapoznania się z naszym opisem wejścia na szczyt tej góry.

Piotrek,  data_2019-06-10 19:13:12 2019-06-10 19:13:12
  • 4.5
  • 5.0

Oceniłeś na:

zobacz pozostałe aktualności z tego miesiąca »
Wszystkie treści i zdjęcia występujące w serwisie są naszą własnością.
Wykorzystanie ich w dowolnej formie wymaga pisemnej zgody autorów.

Komentarze

Włodzimierz Gierat
2019-06-10 18:56:24

Nie tylko w naszych gorach "rodacy" potrafią zrobić popisowkę.

2019-06-10 19:04:33

Najważniejsze że wszystko skończyło się dobrze. Z górami żartów nie ma.

2019-06-10 19:24:21

CRETE - Kreta Zgadzam sie ale mnie chodzi i beztroskię ludzi.

Katarzyna Ślusarczyk
2019-06-10 20:47:49

Włodzimierz Gierat jak można idąc w dwójkę się pogubić?

2019-06-10 21:03:10

Katarzyna, zapewne rozdzielili się, może jedno poszło górą, drugie dołem. Może któreś z nich zgubiło drogę. Jest kilka możliwości. A zasięgu wysoko w górach brak.

Włodzimierz Gierat
2019-06-10 21:29:12

CRETE - Kreta czy w greckich górach trzeba mieć ubezpieczenie

2019-06-11 07:30:25

Włodzimierz Gierat Teoretycznie nie ma wymogu. Jednak w razie czego trzeba liczyć się z niemałymi kosztami.

2019-06-10 19:59:06

Wchodziłem 6 czerwca i musiałem się wycofać kilkadziesiąt metrów przed szczytem. Za dużo śniegu, za duże ryzyko. Nie spodziewałem się w czerwcu takiej ilości śniegu na szlaku.

2019-06-10 20:16:49

Artur dzięki za informacje - na pewno przyda się to innym planującym wypad na Psiloritis. Ta zima była jednak dosyć specyficzna i obfita pod względem ilości śniegu. Zresztą odnotowane to zostało nawet przez tamtejszy instytut meteorologiczny, który wyliczył że w połowie maja wciąż około 1,8% powierzchni Krety znajdował się pod śniegiem. Pisaliśmy o tym w jednym z newsów opublikowanych pod koniec maja:

2019-06-10 21:36:31

Czytałem tego newsa, jednakowoż nie spodziewałem się takich warunków podczas podejścia. Moje wcześniejsze wizyty na Psiloritis miały miejsce w miesiącach letnich i śnieg mnie mocno zaskoczył, szczególnie jego ilość. Ze śniegiem o tej porze roku związane jest jeszcze jedno ciekawe zjawisko. Otóż szczyt każdego dnia tonie w chmurach. O ile rano wydaje się, że jest piękna pogoda, w sam raz na podejście, to od południa zaczynają się formować geste chmury, które całkowicie przykrywają wierzchołek góry. Prawdopodobnie jest to związane z intensywnym parowaniem i kondensacją pary wodnej. Wygląda to jak na zdjęciu.

2019-06-11 18:41:55

Artur faktycznie wygląda to bardzo zjawiskowo.

Na stronie w komentarzu wpisanym przez naszego czytelnika pojawiło się pytanie skierowane do Ciebie. PiotrWie napisał następujący post:

Artur Kiwa, musiałeś zawrócić na ostatnim podejściu już za przełęczą pomiędzy Agathiasem a Psiloritisem ? Czy była totalna mgła czy za głęboki miękki śnieg? Bo logiczne się wydaje że jak ktoś przeszedł trawers Agathiasa to dalej może być tylko łatwiej - ale oczywiście to Ty tam byłeś i wiedziałeś co Ci kazało wrócić -ja mogę tylko spekulować. My w 2014 pod koniec maja zawróciliśmy z trawersu - był tak zalodzony na wierzchu śnieg że baliśmy się ześlizgnięcia wprost na sterczące kilkadziesiąt metrów poniżej skałki.

2019-06-11 20:10:36

CRETE - Kreta Zgadza się, zawróciłem na ostatniej prostej. Byłem zmęczony, przemoczony i lekko zziębnięty. Na początku przełęczy zaliczyłem dwa upadki i jak spojrzałem w dół, na to co mnie czeka podczas zejścia to zeszło ze mnie powietrze. Dodatkowo wiatr i gwałtownie wypiętrzające się chmury zrobiły swoje. Dość mocno wydłużyłem wejście bo ciągle zbaczałem ze szlaku aby robić zdjęcia, więc końcówka była już "na oparach". Samo zejście także nie należy do łatwych. Śnieg to nie wszystko, dochodzi jeszcze intensywnie płynąca woda z topiącego się śniegu. Woda powoduje, że część płaskich kamieni jest śliska i schodzenie jest dość wyczerpujące.

2019-06-11 20:17:06

Artur, dzięki!

2019-06-11 20:22:57

Jeszcze taka refleksja, ta ostatnia prosta to wcale nie taki krótki odcinek. Wydaje się że szczyt jest na wyciągnięcie ręki ale jest jeszcze kawałek do przejścia.

2019-06-10 21:49:32

Jeśli ktoś chce teraz podejść na Psiloritis to najlepiej robić to od południa -  od schroniska Toubotos Prinos. Trawers Agathiasa przez zmrożony śnieg bez raków i czekana jest bardzo niebezpieczny a zarówno z Lakkos Mygreou jak z Nidy szlak prowadzi tamtędy. Jak widać nawet lokalsi woleli go ominąć.

Piotrek | www.crete.pl
2019-06-10 21:55:05

Piotr dokładnie tak. Tym bardziej, że podobno wczoraj wiał bardzo silny porywisty wiatr. Zresztą sami Grecy z EOS nie bez powodu wybrali drogę przez szczyt Aghatiasa. Widać była to dużo bezpieczniejsza droga niż przecinanie zbocza trawersem. Zupełnie inna sprawa, że nawet bez śniegu ten odcinek szlaku nie robi zbyt przyjemnego wrażenia.

2019-06-11 12:41:38

Marta Szakalicka
2019-06-11 18:53:40

Mieliśmy w planach podejście jutro z Lakkos Mygreou. Teraz zastanawiamy się czy nie zrezygnować. Mamy wprawę w chodzeniu ale nie w zimowych warunkach :(

2019-06-11 19:00:10

Marta jak widzisz na powyższych komentarzach śnieg na pewno wciąż jest. W newsie napisaliśmy, że grupa z EOS wybrała przejście przez szczyt Aghatias, co pozwoliło im ominąć północny stok tej góry. Niestety będzie się to wiązać z tym, że będziecie musieli wyjść poza szlak i nadkładając drogi pokonać dodatkowe przewyższenie. Niestety przed Wami trudna decyzja. Ewentualnie może poczekaj jeszcze na to co odpisze we wcześniejszym komentarzu Artur Kiwa.

2019-06-11 20:14:21

Moim zdaniem nie warto rezygnować, wejście na szczyt to fajna rzecz ale odwrót to nie koniec świata. Widoki na trasie rekompensują "gorycz porażki", choć ja swojego niepowodzenia nie widzę w kategoriach "win-lose". Można także spróbować trasy od południowej strony, ale warunków na tym szlaku nie znam.

2019-06-11 18:57:59

Czy ktoś zaznajomiony z trasą może powiedzieć coś więcej o szlaku z Toubotos Prinos?

2019-06-12 06:51:03

Marta, zerknij na ostatni komentarz na naszej stronie pod artykułem.

Marta Szakalicka
2019-06-12 08:40:08

Dziękuję :) myślę że w tym roku odpuścimy. Będzie co planować na kolejny sezon ;) pozdrawiamy i dziękujemy za cenne wskazówki!

2019-06-11 21:52:59

My podchodziliśmy, nie ma trawersów. Ale ostatnie pięćset metrów jest wspólne, podchodzi się środkiem szerokiego zbocza, ale coś zatrzymało tam Artura, nie wiem co.

2019-06-12 00:18:21

Zapomniałem napisać że by dotrzeć do schroniska trzeba mieć samochód z dużym prześwitem, zwykłym nie dojedziesz. Proponuję po prostu wybrać inną górę - można podejść z Kapetaniany na Kofinas bądź wybrać Mount Selenę- górę nad samą Malią - szlak rozpoczyna się przy drodze z płaskowyżu Lassithi do Neapoli - tylko trzeba pamiętać że znakowany jest tylko kopczykami kamieni. A jak ktoś się jednak wybierze wysoko to musi pamiętać że znaki są tylko na skałach a więc tam gdzie śnieg ich nie widać.

Wypełnij poniższy formularz aby dodać komentarz

lub kliknij w poniższy link aby skorzystać z możliwosci komentowania przez facebooka:

Nazwa użytkownika:

Adres e-mail:

Tytuł:

Treść:

Przepisz kod z obrazka:
Kod obrazka

Wpisanie prawidowego kodu oznacza zgodę na przetwarzanie danych w celu wyświetlania komentarza.
Kontakt Administratorem Danych Osobowych zgromadzonych na stronie możliwy jest pod adresem mailowym [email protected]

Zapisz komentarz
Booking.com

Polecamy:

Oliwa i kosmetyki organiczne Olivaloe

Parklot

Najnowsze komentarze:

gość dodekanezowiec: Moim zdaniem - gdyby porównywać Grecję, Hiszpanię i południowe Włochy to: 1. W kategorii autentyczność: Włochy (np. Kalabria, Sycylia) - 9/10, Grecja - 8/10, Hiszpania - 3/10 2. W kategorii "frontem do potrzeb turysty": Hiszpania - 9/10, Grecja - 7 i pół/10, Włochy - 4/10.  Hiszpania to jakość hoteli, świetna infrastruktura, ale i taka "macdonaldyzacja turystyki" + blokowiska. (...)
Χρόνια πολλά
Byłem rok temu koniec września na Krecie i na Santorini piękne wyspy do zwiedzania
Na majówkę
1.04 też pierwszy z Poznania ;)
Parklot
CRETE Copyright © 2009-24 Linki | Kontakt | Polityka prywatności | Kontakt | Newsletter